Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Full duplex

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej go vänner! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig att reda ut en liten sak ? den samlade kompetensen hos oss är ju väldigt hög. På jobbet sitter jag och grejar med ett konferenssystem ? Sametine från Lotus. Det går ut på att man har en klientprogramvara, webbkamera, mikrofon och högtalare och konfererar via webben. Jag har världens problem med ljudet. Det klipper av hela tiden. Ibland kan man prata med den andre, men ibland hör man bara hur det fräser till och knäpper i hörlurarna. Vi har testat att ända känsligheten på mikrofonen och det verkar hjälpa ibland.

Jag läste på Lotus supportsida att man måste ha ett ljudkort med full duplex. Detta KAN vara en förklaring ? när den andre pratar fångar min hyperkänsliga mik upp att jag tappar en papperstuss på golvet. Vips så bryts uppspelningsljudet därför att ljudkortet har fullt upp med att ?höra? papperstussen. Så fort det är knäpptyst så kan jag höra den andre parten igen. I nästa ögonblick så släpper en ouppfostrad trädkrypare en lång och utdragen fis på andra sidan vägen. Naturligtvis hör min mik det med uteblivet ljud som resultat.

Frågan är; huffanken vet man om ett ljudkort har full duplex? I hundra fall av hundra finns det ingen dokumentation över kundens dator. Borde inte full duplex vara standard på alla moderna ljudkort från 59: - och uppåt? I de flesta fall rör det sig om bärbara datorer och märkesdatorer.

Gjorde en liten snabbkoll och det verkar som om Crystal CS4299 chipet är det som gäller på bärbara datorer bl.a. från Dell och HP. Enligt den dokumentation jag hittade skall det vara Full-Duplex.
Uppstår problemet alltid eller bara med vissa kunder? Om det alltid uppstår så borde det ju vara någonting annat. Skulle förvåna mig om INGEN av dina kunder har ett vettigt ljudkort för mer än 59:- som du själv säger.

Vad gäller dokumentation över ljudkortet borde det ju inte vara så svårt för berörd part att gå in på sin märkesdatortillverkares hemsida och kolla läget. Eller maila supporten. Det är ju därför de betalar överpriser för lappen med "comviq" på burken.

Lycka till
/Rob

Vi har suttit och kört lite nu idag och det har fungerat bra. Men vi sitter på en 100 Mbit-lina i samma hus. Kollade lite på ljudkort och drar slutsatsen att "alla" ljudkort av idag har full duplex - även de billiga. Det är nog inte det som är problemet. Misstänker att det är bandbredden som är problemet.

Dessutom har jag konstaterat att micken i webbkameran är apdålig. Om båda parter använder headsetets mik tror jag att det skall funka bra.

Tack för svaret!

1
Bevaka tråden