• Oregistrerad
  • 2003-01-31 23:38

PROBLEM:
När jag med Cubase 5.1 spelar in sång på HD:n hackar det ibland i bakgrundsmusiken (som samtidigt under inspelningen går som ett audio-stereospår). kollar jag på CPU-mätaren jobbar den bara på låga arbetsnivåer men ibland blinkar den där röda varningslampan till ändå och det hackar.

jag har alltså bara ett audiospår (stereo) som går under inspelningen, inga FX,EQ,Kompr är heller på under inspelning. Ändå hackar det.

jag testade att buffra med 256kB och 8 kanaler á 768 kB och dra ner på antal färger och kör inga andra program eller skärmasläckare samtidigt som kan störa. allt för att dra ner onödigt nyttjad processorkraft. jag har mycket minne så Cubase har fått en massa tilldelat sig.ingen förbättring.

Jag jobbar med en mac G3 266 MHz, 256 MB minne Cubase 5.1, Apples standard ljudkort. borde denna prestanda ändå inte räcka till trots allt?

det konstiga är att Cubases CPU-mätaren inte alls ger högt utslag under inspelning men ändå hackar det under sånginspelningen så man måste ta om det tills datorn är "snäll nog" att inte hacka. tradigt att arbeta så

vad göra?