Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB G4 rev A och ljudproblem?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-02-02 03:13

Jag har ju haft en del problem med OMS, men nu var det någon som sa att PB G4 rev A skulle krångla med ljudprogram. Jag har en PB G4 500Mhz, dvs första titanium. Stämmer detta och kan det vara det som krånglar?

Jag funderar nu på att köpa ett RME Multiface-kort och då är det ju verkligen intressant att veta om min dator i så fall kommer att ställa till det.

Jag tycker den har funkat bra annars, förutom nu när den har börjat konstra med OMS.

"Vill du felsöka, välj pc. vill du göra musik, välj mac. Mac är gjorda för musik. pc är en kontorsmaskin"
hohoho *eskimo skrockar förnöjt för sig själv*

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-02 12:32

Eskimo, liknande töntkommentarer kan vi gärna slippa här. Tack på förhand. PB G4/500 är en jättebra maskin även till musik och du bör inte ha några problem alls, David.

Det märkliga är att den du citerat, Eskimo, förresten inte har en siffra rätt. Både Mac och PC är nämligen i första hand kontorsdatorer. Mac´en är inte alls specifikt gjord för musik - då skulle den ju naturligtvis haft t ex MIDI som standard. Men bägge funkar även bra till musik. Lustigt va.

Det var lite det som var grejjen med citattecknen, att det inte var mina ord menmen.
Det var barnsligt, jag erkänner och ber om ursäkt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-02 14:58

No worries!

  • Oregistrerad
  • 2003-02-03 00:32

Jag har en exakt likadan PB titan som du och har kört både Reason och Cubase på den......Inte några som helst problem har jag haft.
Jag körde till och med ett live-gig med Cubase och Halion på titanen där jag hade en massa goa samplingar som jag använde.
(Bland annat hade vi samplat in feta gitarr-mackor till Lambrettas "Creep" eftersom vi endast hade en gitarrist)

Nåja, det var mitt sista live-gig någonsin......fan va ringrostig man har blivit.

Hursomhelst, nu svävade jag ifrån ämnet lite grann. PB titan 500 MHZ är lugn att använda som musikmaskin....

  • Oregistrerad
  • 2003-02-03 12:45

Härligt, det låter bra. Jag blev lite orolig när jag hörde det ryktet, jag har inte råd att köpa en ny.

Mitt OMS-problem verkar för tillfället vara borta, jag har ominstallerat ProTools och OMS. Jag provade först med 2.3.7 som du föreslog PF men då krånglade den fortfarande, därefter började jag ominstallera programmen så det kanske hade blivit något fel där.

Jag tänkte väl göra en ordentlig formatering längre fram, men just nu är det så mycket så jag vågar inte ifall det blir något krångel.

Tack i alla fall.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-03 13:34

Övergången till OSX blir den slutgiltiga lösningen! OMS är ju trots allt väldigt gammalt och dassigt vid det här laget. Så även MacOS 9, i ärlighetens namn.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-03 19:08

Det kommer nya!

Se´n så löstes ju 8mb-grafiken i och med OS X 10.1 redan. Det bör flyta på helt OK på din maskin nu (10.2.3 and counting).

  • Oregistrerad
  • 2003-02-03 20:03

Ja.....den största saknaden sedan min flytt till OSX är "SoundApp".....jäklarimej vilket superbt program det var (är)!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-03 20:26

Ja, det är grymt. Det kanske funkar bra i Classic-läge? Det är ju egentligen bara filkonvertering... borde funka. Jäss.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-05 20:50

Det är Yamaha drivrutiner jag använder, borde ju vara stabila. Hursomhelst har detta hänt med dessa avstängda.

Nu har allt fungerat i en vecka snart. Jag har ominstallerat PT och OMS, och hoppas ju förstås.

OS X verkar ju fantastiskt skönt. Det är bara att vänta tills alla program finns, jag tycker det är ganska jobbigt om jag ska behöva starta om datorn för att tillfälligt byta program.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-05 21:29

De flesta OS9-programmen, bortsett från stora ljudapplikationer som ProTools och mer komplexa spel, funkar utmärkt från OSX via Classicläget.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-07 01:12

Fast inte de som kräver OMS väl? De måste väl skrivna för OS X så de kan använda det nya midisystemet? Ex Finale 2003 och OpenMusic? Det kära Max/MSP ska ju släppas för OS X så det lär ju lösa sig snart.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-07 01:21

Jag tror Finale lär funka i alla fall. Men tänkte annars mer generellt på "OS 9-program", typ kanske Office, Photoshop, etc. De funkar bra i X´et också. Alltså redan OS 9-versionerna av dessa program (för att förtydliga).

1
Bevaka tråden