Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows XP, tweaka dig till en bättre musikdator

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-02-07 21:31

För den som vill stänga ner lite onödiga services när man fixar till sin musikdator, kika här!
http://www.theeldergeek.com/services_guide.htm

Hela den siten är smockfull med nyttig information om Windows XP.

http://www.opusaudioprojects.net/WinXp.htm

En svinbra musiktweak av XP.

  • Medlem
  • 2003-02-08 13:34

Asså det är ju tragiskt att se vad man som PC ägare måste göra för att "optimera" sin musikdator. Fattar inte att folk står ut!

Eftersom PC och framförallt Windows är byggda som Schweisiska arméknivar så är man så illa tvungen.
Å andra sidan tar det inte längre än en halvtimme att göra tweaken. Och jag lägger hellre den halvtimmen än att hosta upp de 20 000 som krävs för motsvarande system hos konkurrenten som börjar å ´M´.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-02-08 20:50

Det görs väl inte Schweisiska arméknivar i plast?

pme: Handtagen är av plast!

jgb / eskimo: Ska kolla igenom materialet om jag får för mig att slänga in Xp och prova nya ProTools LE. Verkar som intressanta saker!

Både Mac och PC har sina fördelar/nackdelar, helt klart. Den största med PC är förstås att det finns många tillverkare så att man kan fixa billigare komponenter o.s.v. vilket förvisso också kan ställa till lite problem. Likaså är kompabiliteten i hela Windows/PC-konceptet kul men samtidigt väldigt krävande för konsumenten. Mac kommer i färdiga paket som (åtminstone ska) funngerar direkt, men å andra sidan kan man knappt uppdatera eller bygga om en Mac... åtminstone inte en iMac, men det finns förstås motsvarigheter inom PC-världen där med.

Hmm... kanske inte ska starta ett traditionellt PC vs. Mac-krig här, men sammanfattningsvis är min synpunkt att det är liksom med "billigare" ljudlösningar än "dyrare" såsom ex. Creative vs. Digidesign. Digidesign är i princip idiotsäkert men är kanske inte likaså flexibelt som Creative, vilket å andra sidan har en massa kul extralull men som tenderar att strula lite mer - dock är det ett billigare system.

I slutändan märker man förvisso att även Digidesign strular... och kolla, de har ju ASIO-drivisar också! PC och Mac har blivit allt mer lika varandra - det som verkar skjuta ifrån är förstås Mac OS X som verkar vara en fräsch vind genom hårdvaruträsket.

Ähum! Ursäkta det långa utlägget - det är kanske inte ens på sin plats, men jag kände för att vädra hjärnkontoret lite. Hoppas ingen tar illa upp

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-08 22:36

Problemet är bara att det så lätt ebbar ut i tråkiga diskussioner om Mac vs. PC. Annars är det alltid kul att diskutera.

Jag har fixat PC i kväll, har uppdaterat med Windows Update på en PII:a med 64 mb RAM som kör Windows 2000. Nu har jag i alla fall en lapp i fickan där jag skrivit ned maskinens namn; HP Vectra VL, PII (tror det är en 233:a eller 266:a). Ska skaffa minne till den; 64 mb är ju bara löjligt. Den knattrar till förbannelse av allt buffrande. Men ändå så är den förvånansvärt snabb på t ex internetsurfande.

Jag har en obruten förpackning på Win NT4 hemma som kanske vore bättre att installera, problemet är att det är en USB-skrivare kopplad till datorn. Det finns så vitt jag förstått ingen möjlighet till USB-stöd under NT4 eller har jag fel? I så fall får ni gärna komma med tips.

Jobbade under över ett års tid med en NT4-PC, precis innan och under tiden W2K kom. Jag har hört mycket klagomål om NT4 men tyckte faktiskt det funkade otroligt bra, datorn var stabil som tusan och klarade alla program jag behövde alldeles galant. Jag är ingen "gamer" som ni kanske förstår (är en internetknarkare i stället - vi har alla våra laster). Sedan gillar jag fortfarande NT-GUI´t, inget onödigt lull-lull som i W2K och speciellt XP, utan rakt pang på bara, raka linjer och tafflig kantutjämning och en schysst "hård" känsla. Som att åka stridsvagn. Fan inte bekvämt, men den gör sin uppgift. För det är väl ändå inte så att NT4 är sämre optimerat än W2K / XP va? Jag har en känsla av att NT4´an använder typ 60% mindre CPU-kraft än XP. Vore kul att se en tabell över sån´t. Och hur långt fram i processorgenerationerna överlever NT4? Pentium 4, bara att glömma eller? Vore ju i sanning ballt att köra OSet på en helt ny maskin - jäklar vad mycket kraft som skulle finnas över till annat, åtminstone på pappret... om det funkar, vill säga. Snacka om färdigoptimerat från början. Eller ännu hellre NT 3.51 kanske. Men då kanske inkompabiliteten blir rent djävulsk. En PIII´a borde väl dock gå att maxa ut med NT4? Eller har även den nå´n ny teknologi som NT (för New Technology) inte stöder? Eller släpps rent av fortfarande servicepacks för NT? Någon organisation "där ute" borde ju köra det fortfarande känns det som.

Den andra Windowslinjen, med 95/98/ME lockar tyvärr inte alls. Det känns för mycket hem & skola på nå´t vis. I stället för stridsvagn: förvirring, för att göra en liten Bob Hund-pastisch så här, framåt kvällningen.

Jag håller slutligen med dig, Oberfunker, om att MacOS X är som en frisk vind med nya tag. Kör det just nu och även om man kan tro att det är mycket "lull-lull" även här, så känns det inte så när man jobbar med maskinen. Visst, den kräver mer prestanda av datorn än MacOS 9 men samtidigt går vissa saker snabbare än någonsin. 3D-rendering osv flyter på hur snyggt som helst t ex, om man tittar på lite speldemos och sån´t. Framför allt så är operativet läskigt stabilt. Det känns som om jag kan ha datorn igång och få en uptime på hur många dygn som helst om jag bara vill. En del nördar på 99mac brukar tycka sån´t är viktigt - de installerar inte ens uppgraderingarna som kräver omstarter, för att få en siffra att stoltsera med. Kör man Mac så måste man köra MacOS X, det tycker jag. Var lite skeptisk först men nu är jag helt såld på detta operativsystem. Installerade Office 98 igår, för MacOS 9, och att köra det i Classic-läge funkar hur bra som helst. Classicläget är en extra "bootning" som datorn gör där den startar upp en del av MacOS 9 som tillägg till MacOS X. Detta för bakåtkompabilitetens skull. När Classic är igång tar det en... jag hinner inte räkna till två... sekunder för Word att starta upp. Detta på min inte helt vrålsnabba Powerbook G4/667. Rätt OK ändå.

Se där, man kan tala om Mac och PC utan att det behöver finnas någon motsättning. Och åter till PC; jag vill ha nå´n burk att meka lite med, nå´t begagnat och billigt tror jag. Gärna nå´t som kan köra NT4. Undrar varför jag är så sugen på det? XP är ju trevligt det med. Då får man väl optimera en del förstås. Tror jag ska leta upp nå´n PIII-försedd burk, för experimenterandets skull.

På måndag hoppas jag min nya externa firewiredisk dyker upp, förresten. Den är på 120 gb och utan fläkt. Ska bli kul. Tror jag ska redigera lite video, har 10-15 st DV-band med material som bör ned och ut som VHS-band i jiffypåsar till släkten, så de får se lite sköna inspelningar av min lille son på 1 år och snart 8 månader. En sak jag måste "ge till Mac´en" är det här med Firewire (som varit standard på de senaste årens maskiner) och iMovie, nu uppdaterat till 3.0, gratis för ägare av senare Mac´ar. Riktigt schysst videoredigeringsmöjlighet rätt ur lådan. Koppla ihop kamera och dator, fjärrstyr kameran från datorn, ladda över, klipp och klistra, ladda tillbaka - kolla i TVn; broadcastkvalitet (så bra som nu DV kan bli i alla fall) på resultatet. Det är fräckt. Någon som prövat det här med Windows XP? Funkar det smidigt? Ingår all mjukvara + drivisar till videokamerorna så det bara är att tuta och köra?

Snap, crackle, pop! Nog jiddrat!

Ingen USB i NT4 nej, stämmer bra. Synd.

Körde faktiskt NT4 till musik rätt länge, med Cakewalk & AWE64 Gold. Funkade grymt bra, men sen köpte jag nån ny hårdvara som inte fanns NT-drivare till, så då vart det kört...

Efter SP3 var NT4 väldigt stabilt tyckte jag, och man kände att man hade full kontroll... Kan iofs bero på att jag dels jobbat med det några år, dels att jag har en massa såna där fjantiga certifiereringar på det (MCSE). Win2000 har jag mest haft att göra med som användare & utvecklare.

Nåja, XP känns OK så här långt, om jag bara blev av med mina dropouts. Pga diverse ekonomiska realiteter skjuter jag upp mitt datorköp, tänker försöka få ordning på min nuvarande burk i stället...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-02-09 11:28

Det finns inte något USB-layer i NT4. Men det finns drivers till en hel del prylar som sitter på USB i alla fall. Så driverkitet består av en vanligdriver plus den usb kod som behövs för att prata med hårdvaran. (Det är inte en bra lösning
då det går åt ett USB-device per pryl, men kan vara bra att känna till som en sista utväg)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-12 23:09

Ouch!

Jag har assignats en jobb-PC med XP. Så långt allt väl. MEN DET ÄR TWEAKAT! Så jag får en jävelmassa DLL-problem och skit. Och just nu finns det inte tid för att installera om det. Det funkar "sådär" måste jag säga; när man stoppar in en CD blir det en massa DLL-klagomål och Outlook hänger sig titt som tätt, med påföljden att det man skriver försvinner. Den förnuftiga återkallelsefunktionen eller vad man nu ska säga, som låter en återgå till tidigare konfigurationer, är naturligtvis inaktiverad. Ain´t it beautiful. Vad gör man? Windowsupdate tänkte jag, så jag körde igenom rubbet, men det hjälpte inte. Den är ett härke. En ny är på ingång men den verkar dröja... jag kan iofs jobba med min privata, bärbara Mac, men...

videoredigering för xp.. japp.. det hänger med sånt jox. Ingen aning om hur smidigt det är, men ändå

PF: Testa att installera (om?) SP1, gammalt beprövat NT4 trick, det byter ju ut nästan varenda fil...

Nu har jag inte kört XP så länge men min erfarnehet är att när Windows ballar ur så är det bara att installera om. Det går aldrig att få det stabilt igen, hur mycket man än donar & grejar...

Suck... BeOS, var blev du av!??!?!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-13 11:50

Ingen dum idé alls, Peter. Det här med www.windowsupdate.com är ju lite lurigt; man litar blint på Bill Gates & Company. Man tänker; aha, den har alla senaste uppdateringar, då är den väl frisk. Sitter och kör om lite packar nu så får vi se. Kör en Packup, som finnen sa.

Det luriga med Windowsupdate är att den bestämmer själv vad som ska installeras... Så vill man tex installera om SP1 så får mn vackert tanka ner det själv, på gammalt hederligt vis.

WIndows 2000 är underbart. Som att dra handen i ett paket smör! Det bästa med XP är att det går att ställa in så att det likanr 2000. Även i 2000 kan man stänga av allt tjafs med skuggade pekare och animerade menyer. Och det stänger man gärna av.

Har du grejat jobb nu Pf? Du skrev om att arbetsdatorn var tweekad, på vilket sätt är den det? Tweeka tillbaka den vettja!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-13 17:45

Japp! Jag jobbar lite, deltid till att börja med - måste bära min kostnad, så att säga. Datorn är ett härke, men nu funkar den någorlunda!

åh. nu har jag tweakat lite. någon mb mer minne

Det där med att tweaka sin datorn börjar man bli ganska trött på vid det här laget. Har man en hygglig dator med lagom minne så är det sällan värt besväret. Det pinsamma är när tillverkare av ljudkort (t.ex. korianska STAudio m.fl.) uppmanar till att göra en massa tweaks för att skiten överhuvudtaget ska gå att använda. För min egen del har jag börjat inse att det inte längre är någon ide att försöka tweaka en dålig dator till en mindre dålig. Möjligen kan man på sin höjd gå in i msconfig och tabort onödiga program som äter minne vid startup och försöka defragmentera hårddisken med ett riktigt program (inte windows eget defrag.). Dom tweaken räcker långt.

Vet inte hur mycket tid jag har laggt ner på att tweaka, ominstallera windows, ominstallera igen, bytat ljudkort, laddat ner nya uppdaterade drivrutiner med några buggfixar och lika många nya buggar. Allt detta istället för att lägga tiden på det man borde, nämligen skapa musik, om ni nu mot förmodan hade missat det. Jag vill inte påstå att allt var bättre förr, men jag tycker att det var roligare förr. Begränsningarna gav upphov till egen kreativitet. Idag är allt så himla uttänkt och möjligheterna i det närmaste oändliga. Ändå blir det mindre och mindre musik gjord, iallalfall är det så för mig. Tänk om man skulle börja tillämpa samma filosofi i bilar som i datorvärlden. Helt plötsligt går det inte att starta bilen, måste först till verkstaden och flasha om mjukvaran till motorn. Bilen tvärdör mitt på motorvägen och instrumentpanelen blinkar som juldekoration. Jag tror ingen skulle acceptera att ha en sådan bil, men i datorernas värld är det snarare regel än undantag.

Nä, det var kanske bättre förr. Då fick man skruva upp elementen och värma upp syntharna i en halvtimme innan kom i stämning. Ingen stress där inte.

Ska bli trevligt när datorerna ligger med så mycket plus i resurser att maxade ljudprogram klarar sig ändå, utan att bry sig om vilka 20-30 processer man i övrigt har igång. Alternativt, ljudkort gjorda för ett styck mjukvara och med egen processor (jotack, PT har, men jag har inte kulor) till priser svensson kan betala.

  • Medlem
  • 2005-11-21 16:19

cc: När det finns så kommer du ha höjt kraven på vad som är "användbart".

Inte nödvändigtvis. Man har inte alltid kunnat köra t.ex photoshop på alla datorer.

1
Bevaka tråden