Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Creamware Pulsarkorten.

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kör ett m-audio delta1010 just nu vilket jag trivs med jävligt bra jävligt schysst ljud i det osv osv.
Men men... sneglat jävligt mycket åt pulsar2 hållet, aldrig haft chansen att prova, nån som kör med det och har lust att skriva ner lite för & nackdelar med det , måste man köpa ett scope/sp för att få riktigt drag i det hela, hört att pulsar & pulsar2 inte räcker vidare långt.
När man gör en låt i cubase , måste man spara flera projekt då, tex först sava låten i cubase, sen gå in och spara en massa skit i pulsars evironment, så det blir riktigt omständigt?
Jag kör just nu på en p4 2ghz 512ram rambubs , med ett matrox g550, så jag kör 2 skärmar , känns riktigt smidigt , försöker sälja av det mesta av mina synthar & effekter eftersom jag tycker det är hur smidigt som helst att ha allt i datorn.
Har ingen chans att trilla ner i nån affär och testa nått creamware kort här i hålan (Skara), och inte i nån närliggande stad heller , kan ju visserligen åka ner till gbg men .. kanske inte e riggat där heller.

Jaja, lite tankar om det som sagt , låter det verkligen så bra som folk säger, e inte imponerad av demona på deras sidan , och är verkligen inte imponerad av deras info... väldigt lite ingående info. Nått jag verkligen saknar inuti datorn e ju bra reverb, kanske man inte får med creamwares kort heller utan måste köpa nån extern effekt .. eller ett uad-1 kort eller tc powerworks.

Får hoppas jag inte e alltför osammanhängande

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-08 18:25

Min uppfattning är att Pulsar / Pulsar II åtminstone har varit bra, men de börjar väl bli lite till åren sådär. Jag skulle nog kolla runt lite på marknaden efter alternativ, t ex TC Powercore osv. Se´n är datorerna snabbare nu också, kanske behövs knappt extern DSP-prestanda? Vad är det du verkligen saknar idag?

Bra fråga du, vet bara att jag vill flytta in mer i datorn, särskilt för att lätt kunna flytta runt osv , har 1 rackskåp som jag plockat ut allt jag vill sälja ur , och ett rackställ som bara 2 enheter sitter i hehe, tror bara jag behåller mks-50, nordmodular .. och sen köper nån ny synth.

Vad är jag ute efter då, well nått som avlastar datorn hade jag tänkt , även fast jag har rätt snabb dator så suger jag upp alla cpu kraft rätt fort , använder jävligt mycket effekter & kompressorer, vet att jag kan använda subgrupper & mixdown lite flitigare, men gillar kunna ratta om direkt. Sen framför allt nått som låter bra också, därför jag funtat på pulsarkorten, e ju rätt många synthar till dom, gjorde dom inte nån kopia av pro one till den osv , låter ju guld.
Vill jag avlasta enbart för effekter så verkar ju uad-1 vara det som ska låta bäst iaf , många säger dock att pluggarna som finns till det just nu är "pop pluggar" , inte mycket för den elektroniske liraren som använder mycket filter kompressorer .. och mycket "tweak" .. tc powercore (just ja var så det hette) verkar vara bättre på den fronten, men ska inte riktigt hålla lika hög nivå som uad-1 korten ljudmässigt.
Jaja , blir galen på alla alternativ jag har , går ju att komma på en miljon lösningar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-08 23:07

Och jag känner mig som en nickedocka som har hamnat i evighetsloop, men även om alla som hänger här nu vet vad jag ska säga så kan jag inte låta bli att säga det, eftersom jag ändå inte sagt det till dig så att säga. Det låter med andra ord naturligtvis som om du skulle ta dig en ordentlig funderare på Reason.

Varför tycker jag då det? Jo, hur det än är så är det helt otroligt bra skrivet, optimerat. Du kan idag köra Reason fristående, men då har du ingen MIDI ut. Det är "allt i datorn" som gäller. Ingen audioinspelning men audiouppspelning finns, samt effekter som du kan addera hur mycket du vill, och koppla hur du vill fram och tillbaka.

Det finns två syntar; Subtractor - som påminner om en lyckad korsbefruktning mellan PPG, Prophet VS, Prophet 5 och Roland Jupiter 8 - den kan med andra ord göra bra klockor, stråkar & pads, leadsyntar och riktigt maffiga syntbasar. Sedan Malström, som är en riktigt spännande "granularsynt" (i grova drag) med ett hundratal inbyggda analyserade samplingar. Dessa kan du likt Rolands nya V-Synth välja att spela upp hur du vill, snabbt, långsamt eller statiskt - du kan stanna var du vill i vågformen. En mängd modulationsmöjligheter samt även audio in. Om du vill kan du köra in en hel mixer med prylar genom Malström och tweaka till förbannelse. Malström kan göra nyare sorters syntljud som kan konkurrera rakt av med Triton, Z1, Wavestation, D-serien från Roland, men även lyckade VA-syntliknande grejer. Den låter väldigt futuristisk och bra.

Se´n två samplers, NNXT och NN19. Som snart kan läsa Akai-formatet. Och en trummaskin i sann 808/909-anda, som kan läsa vilka samplingar du vill. Och mycket annat smått och gott.

Tillåt mig lista några koola grejer med Reason:

1. Total Recall. Grymt bra. Spara ned din låt och ta upp den om två år, när du bytt dator (även från PC till Mac eller vice versa) och voilá, allt är som när du lämnade den sist. Den tar upp allt från några kilobyte på din hårddisk till flera meg - om du har bakat in de WAV och / eller AIFF-filer du eventuellt använt, i själva låtfilen (valfritt). Smidigt. Zippa den och maila den till en kompis i Mongoliet, låt honom lägga på lite nytt och sedan vidare till din kvinnliga sångerska i Atlanta. Vidare för submix hos killen i Amsterdam och sedan tillbaka till dig.

2. Optimerat. På en modern dator upp till flera hundra, upp emot ett tusen (eller fler) rösters polyfoni. Inte för att man använder detta, men för att det ger en känsla av "headroom" som är grymt skön. Hur mycket jag än arrar så finns det mer att använda, så att säga.

3. Vänd på racket - nästan full modulär syntes. Propellerheads har en reasonfil där de sammankopplat envelopeföljare (syntfilter) och olika effekter för att få fram en riktig vocoder t ex. Hur ballt som helst.

Se´n kan det integreras fullständigt (via något som kallas ReWire 2) med Cubase och snart även Logic (Mac) och snart även ProTools 6.x (framåt hösten ska Digidesign ha ReWire 2-stöd i sexan).

Ballast av allt kanske: Du kan testa Reason 2 redan nu. Testa ingen crack, de ger alltid helt fel känsla. Testa demon i stället. Du får hålla på i 20 minuter, jag lovar att det är kul.

Här kommer du in i rätt frame direkt:

http://www.propellerheads.se/downloads/demos/main.html

Frågar du mig så tycker jag Reason konkurrerar ut t ex Pulsar direkt. Det är mer kraftfullt och kräver mindre CPU _trots_ att det inte behöver något externt CPU-kort. Propellerheads har en vision som är bra också: "Våra program ska alltid fungera bra med datorer som är upp till två år gamla". Man ska inte behöva en ny burk för att glädjas av nya program.

Fråga:

Varför finns inte midi-ut från Reason?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-08 23:48

Det har jag också frågat mig. Och frågat Ernst. Och så vidare. När jag jobbade där så började det gå upp ett ljus för mig (vissa fattar långsamt) att det har en liten poäng, och det är det här med total recall - med Midi ut så går den idén bort. Låt säga att du inte har rätt ljud i din Nord Modular eller att du tillfälligt har den hemma när du tog med dig laptopen med Reason på planet till Ulan Bator. Då finns ju inte de där ljuden. Då uppstår den där gamla Midi-frustrationen vi alla känt någon gång, eller hur? Jävlar, hade jag den synten i den låten? Jag hatade den synten men just det ljudet var ju så jävla bra. Typ så. Och se´n så tillkommer ju det här med mixning, EQ, effekter - allt man gör med extern utrustning. Ändra något på mixern och total recall-känslan går bort då med. Med Reason kan man jobba med 434 låtar samtidigt, alla har rätt inställningar jämt. Däremot - om Reason någon dag får audio in och några tracks ljudinspelning, då är midi ut också rimligt. Eftersom man då kan spela in midi-spåren som audio och därmed fortsätta ha total recall. Fast jag vet inte. Ibland kommer jag in i "svängar" med Reason som gör att jag får en lam grå blick mot mina syntar. "Vad fan ska jag med er till, ni tar bara plats! Losers!". Ibland är Reason bara så himla mycket det jag alltid drömt om att ha. Vissa snubbar har redan börjat, dessutom - men det är så himla mycket jobb med det - att spela in sina hårdvarusyntar, t ex fyra samplingar per ljud, och bygga patcher i NNXT (som automatiskt kan assigna alla samplingar och korrigera deras pitch), spara allt i en mapp och göra en Reason-ReFill av de gamla hårdvarusyntarna. En kille i Frankrike har gjort en hel ReFill med Alesis Quadrasynth till exempel. Om någon kommer upp med en komplett Triton-refill, D50-refill och JV-refill så kommer jag ett steg närmare mot Den Snygga Studion För Hemmiljö. En fet Mac, ett klaviatur, ett par lurar. Men lugn, än ska jag inte sälja av allt. Dock ska sägas att jag gör låtar kontinuerligt med Reason. Hårdvaran står faktiskt mest där. It just sits there. Jag drar igång syntarna och lattjar lite, programmerar nå´t ljud här eller där eller övar musarmen med lite syntsolon. Men mycket mer än så blir det inte. Det är liksom som ett stort projekt att få alla syntarna att snacka med varann, se´n få ner allt som audio etc, bara för en låtjävels skull... Är man småbarnspappa så får man faktiskt bli lite slö på vissa fronter... Det är otroligt bra för mig med Reason med det lilla filmmusikprojekt jag gör nu också. Bara att testa idéer hur mycket som helst. Öppna filen och där är allt som sist, bygg på nå´t mer, dra bort nå´t, mixa om, spara, klart. Rendera till audio, gör en mp3´a med iTunes, maila till filmaren, "är det här bra?". Det är så mycket framtid med Reason på nå´t vis.

Visst har jag provat reason 2, .. vad jag tycker om det vet jag dock inte riktigt .. sequencern tål jag inte , .. har provat det via rewire lite ... helt ok .. smidigt att man kan få upp alla kanaler i vst och lägga effekterna där ist för att använda reasons effekter vilka jag tycker suger rätt hårt hmms .... vad jag inte gillar med reason förutom sequencern , är ett visst sound det har , är det bara jag som får ont i öronen efter ett tag med programmet, det är nån frekvens som ligger på allt rakt igenom programmet.. diskant och jobbigt .... vad jag tycker e guld med det är dock Dr rex , .. att splitta upp egna loopar , tex i 20 delar , och sen bara lira med 2-3 delar av den loopen, låt oss säga en hihatloop .. brukar leda till rätt fin shuffle.... perfa för att göra loopar och sen köra ut till wav i reason.. för att sedan importeras i vst/sx ..

(hmms använde jag en enda punkt?.. tvivlar)

Jag kör stenhårt på pulsar2 sen 2 år tillbaka och är väldigt nöjd! Jag har t.om. kastat ut externa mixerbord och mixar nu allting på dess interna bord. Alla signaler in från mina externa syntar kopplas in via 16kanaler adat och kan i scope fusion platform kopplas i stort sett hur som helst
Jag tycker absolut inte att det börjar bli ett gammalt system även om det inte är så fruktansvärt mycket DSP-kraft på kortet. Creamware uppdaterar deras program och släpper nya syntar/effekter osv ganska ofta. Det finns även en hel hög med riktigt bra tredjeparts-tillverkare! Bland annat så finns de bästa syntarna som jag testat till systemet helt gratis att ladda hem (jag har inte testat creamwares egna nyheter sen nåt år tillbaka.. vissa av dom ska va nå sjukt bra).

Jobbiga saker med systemet: Det tar ganska lång tid innan man har bra koll på systemet. SFP suger upp lite väl mycket arbetsminne (ca. 60meg). Man skapar helst ett projekt/låt.. och man bör starta om cubase efter att man bytt projekt iom att asio-drivaren är en modul som ligger i projektet och försvinner en stund när man startar om.. cubase gillar inte det och stänger av audiomotorn. Det finns inte OSX-drivare än :(. Jag saknar fler midi-in/ut till systemet.. man kan routa midi hur som helst där i + leka runt med en hel hög olika midi-verktyg som t.ex. arpeggiatorer och filter.. men endast 1 in och 1 ut + en bunt interna portar. Det jobbigaste av allt.. det här kortet är det som håller mig kvar till att använda datorer till musik. :rolleyes:

Bra saker med systemet: Hur jobbigt det än låter att använda det så är det grymt bra och inte alls så farligt när man lärt sig det. Det finns väldigt bra mixerbord som hänger med som standard.. och går att köpa till ännu bättre. Surround upp till 8.1 direkt i mixerborden.. kan kopplas samman med flera surroundbord så att man får ännu flera kanalers surround om man skulle behöva det. Utvecklingen till dessa kort verkar gå framåt ungefär 10ggr snabbare än till de andra populära DSP-korten. Det finns idag runt 200 freeware-pluggar.. många av dom är riktigt bra dessutom. Jag har inte jämfört effekterna med uad-1 eller powercore tyvärr.. så sånt kan jag inte svara på tyvärr. Korg Oasys är helt borta ur leken iaf. Är inte uad-1 ganska dött redan förresten? Pulsarsystemet är garanterat levande.. iom nya synten noah som är baserad på pulsaren så kommer utvecklingen ganska säkert inte saktas ner på ett bra tag.

Se till att köpa ett kort med propack om du ska köpa ett (säljs med alla nya kort)

Fler frågor?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-10 18:25

Om Reason låter dåligt så har du ett dåligt ljudkort. Det har inget "konstigt sound" som jag ser det. Helt fel. Och effekterna tycker jag är hur bra som helst. Man måste bara veta hur man ska använda grejerna. Som alltid. Jag vet flera som redan hunnit göra plattor med Reason. Den på Kanzelramt är bara ett exempel i mängden.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-02-10 22:54

Jag kör också Pulsar plattormen sedan två år tillbaka och gillar deras prylar starkt! Som mr V. nämner ovan så är en del av syntharna helt grymma. Inget ont om Reason men jag har inte köpt det av den anledningen att jag tycker att syntharna och samplers till Pulsar/SFP känns mer "riktiga" på något sätt.

De versioner som WineCountry Sequential har gjort av Prophet och Pro One syntharna är helt jävla grymma! Jag menar 49USD för en Pro One av den kvaliteten. Snorbilligt! Kolla in: http://www.winecountrysequential.com/

Jag har bara testat demon av Creamwares egen Minimax synth, en Moog klon med riktigt bra ljud måste jag säga.

Jag kör ett Pulsar II och ett Pulsar I kort i min Mac för 10DSP kretsar. Det klarar jag mig bra på.

Att jämföra Creamware korten med Powercore och UAD känns inte riktigt då de korten säkerligen, speciellt UAD, spöar Creamware när det gäller effekter som de är specialliserade på medans Creamware korten är grymt bra på synthar. Riktigt bra också!

Jag håller också med Volantiz om att OS X stödet saknas. Största missen enligt mig. Men de har lovat det i mitten av 2003 så det är bara att hoppas.

En kul sak är att alla pluggar är både Mac och PC kompitabla rakt upp och ner så du kan köra samma synthar etc oavsett om du kör Mac eller PC. Så det kommer garanterat bli så för OS X också så man kommer igång på en gång. Nice.

Jag rekommenderar dig att titta lite närmare på dessa kort. Det finns massor av bra tips på nätet. Allt är inte guld och gröna skogar men ett riktigt bra instrument är det!

D.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-02-10 22:57

Fick precis detta i mailen från Creamware också. Bra läge att köra nytt kort om du är sugen mao.

Allt är helt oklippt rakt från Creamwares reklamblad.

CreamWare E-News
February 10, 2003

Plug-In Packs Promotion
Save up to 50% until March 31, 2003!
------------------------------------

There´s never been a better time to enter the world of CreamWare´s DSP
+systems! Purchase Pulsar II or PowerPulsar with either the Mix ´n´ Master
Pack or the Synths ´n´ Sampler Pack and make huge savings! Also for the
systems Pulsar XTC and SCOPE /SP there are special offers available during
the Plug-In Pack Promotion period.

Or, if you already own a CreamWare system, get a plug-in pack to augment
your setup at a very attractive price.

The Plug-In Packs
------------------------------------
The Mix ´n´ Master Pack includes professional effects processors, mastering
tools, and a selection of mixers for the most demanding productions:

- MasterVerb Pro: One of the best reverbs ever
- OptiMaster: Everything you need to "finalize" your tracks
- PSY Q: Psycho Acoustic Processor for simply better sounds
- Vinco: High-End Vintage Compressor
- Graphic EQ/s: Our popular 31-band graphic equalizer
- Vocodizer: 22-band vocoder with integrated synthesizer
- Mixer Package II: Mixers with up to 96 channels and 8.1 Surround channels

The Synths ´n´ Sampler Pack is perfect for anyone who´s always on the
lookout for inspiring new sounds. It comprises:

- Minimax: Perfect emulation of one of the most-loved synths of all times
- Modular III: Oscar-winner Hans Zimmer´s "secret weapon"
- Vectron: Vector synthesizer inspired by the legendary ProphetTM VS
- SB 404: Analog synth with integrated step-sequencer
- EDS 16i: Analog drum synthesizer with 20 drum kits
- STS-5000: Sampler with realtime time-stretching and pitch-shifting

The promotional offers*
------------------------------------
The plug-ins included in the packs have a value of 1,329 Euro (Mix ´n´ Master
Pack) and 1,392 Euro (Synths ´n´ Sampler Pack) when purchased individually.
A Pulsar II system bundled with either of the packs only costs 1,495 Euro,
in case of a PowerPulsar 2,495 Euro. Thus you save up to 37%! You can also
freely choose from four I/O versions for your DSP system. And you don´t pay
an extra cent for versions that normally require a surcharge.

Until March 31, 2003, Pulsar XTC comes equipped with the Mix ´n´ Master
Pack - for a price that remains almost unchanged at 1,195 Euro
(your savings: 48%!). In addition, the prices for Pulsar II and PowerPulsar
without either of the two plug-in packs is lowered to 995 and 1,995 Euro
respectively during this period.

Also the price of the high-end system SCOPE /SP was lowered. And in addition
to this it comes with all plug-ins of both plug-in packs during the promotion
period. Thus, until end of March 2003 you can get SCOPE /SP including the
Minimax synthesizer, the Modular III modular system and the Vinco vintage
compressor for only 2,995 Euro and save 41%!

Finally, if you are already a CreamWare user, you can purchase the plug-in
packs separately - either from your dealer or at the CreamWare Online Shop.
The price for either pack is 695 Euro - a savings of up to 50%!

* Please note: All prices net MRSP Euro

More information on the Plug-In Packs Promotion and on all plug-ins is
available at www.creamware.com.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-02-10 23:00
Citat:

quote: Jag kör stenhårt på pulsar2 sen 2 år tillbaka och är väldigt nöjd! Jag har t.om. kastat ut externa mixerbord och mixar nu allting på dess interna bord. Alla signaler in från mina externa syntar kopplas in via 16kanaler adat och kan i scope fusion platform kopplas i

Jag kör exakt likadant Enda skillnaden är att jag dessutom då gjorde mig av med mina samplers så jag klarar mig, med lite patchande, med 8 kanaler in via ADAT.

Kul att se att man inte är själv här om att köra så.

D.

"There´s never been a better time to enter the world of CreamWare´s DSP
+systems! Purchase Pulsar II or PowerPulsar with either the Mix ´n´ Master
Pack or the Synths ´n´ Sampler Pack and make huge savings! Also for the
systems Pulsar XTC and SCOPE /SP there are special offers available during
the Plug-In Pack Promotion period."

Låter inte det mest som konstgjord andning?
De lär väl ha en drös system som ska bort innan nästa generation tar vid.
Kanske bara babblar i nattmössan, har dålig koll på creamwares prylar.

dennis: ascoolt helt enkelt! Har du testat Wavelengths synthar och effekter? Om inte.. ladda hem alla deras gratissaker med en gång!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-02-11 07:15

Volatiz:

Jodå. De är grymma. http://www.track0.com/wavelength/i brukar man beska lite då och då. http://www.steckenleiter.de är en annan bra site med mycket gratisprylar. Gillar man inte grejerna kan man alltid garva åt några gränssnitt.

D.

Mycket intressant läsning....jag har länge funderat på att skaffa Pulsar....det verkar smidigt.

Dennis: den andra siten du postade länk till har jag aldrig sett tidigare.. tack för den

Bionik: problemet med det är bara att man blir creamware-beroende efter att ha använt det ett tag

Tackar för infon, fick reda på lite mer än vad jag visste tidigare.
Har också haft tankar på att köpa ett pulsar & köra syntharna direkt in i datorn, via ett adat interface, men kom fram till att det i princip skulle bli lika dyrt som mitt yamaha 01v bord .
Skulle få handla preamps för mikrofonerna också osv, vilket inte lär bli billigt.

Det där med om att man måste gå ur cubase för varje projekt låter störande, jag blir galen på sådana grejer .. annars låter det ju overall fint iaf.
Men är fortfarande lite rädd för att jag köper och märker att fan, det här e ju inte alls mitt sätt att jobba på. Får hoppas dom har det riggat på nån affär nere i gbg eller nått så jag kanske får chansen att prova.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-02-12 14:59

Bauwerk: Om du har vägarna för de smålänska skogarna är du välkommen förbi att kolla lite.

Jag känner igen ditt problem. Det som jag ofta har kännt tidigare är att dragit mig för att göra musik för att det varit så jobbigt att starta upp alla synthar, hitta inställningarna på mixer, effekter etc etc. Men fördelen som jag ser med Pulsar är att det är så jäkla snabbt. En dator och en skärm och jag är uppe och springer. Så jag märker att jag har gjort mer musik under de två år jag haft Pulsar mot tidigare.

Nackdelen är även en av fördelarna. Det finns mycket gratisprylar. 1. Man blir sugen på att testa dom alla och det tar tid. 2. Vissa låter skit. 3. Men man kan fortfarande inte låta bli att testa dom för ibland hittar man riktiga guldprylar som verkligen får ens sound att sticka ut. Som tex när Wavelength släppte sina prylar fria. Fy fan vad kul man hade!

Mitt problem nu är att jag dessutom är OS X beroende, jag som lovade att ett OS aldrig skulle få styra vilka program jag kör, och då måste jag ändå boota om... Men det tar jag

d.

Har länge spanat på ett Pulsar kort också, men vilket ska man välja? priserna skiljer väldigt mycket om man säger så.. tyvärr :|

ett Pulsar II XTC Creamware DSP kort?.. eller
ett Pulsar Classic? - VÄLDIGT svårt tycker jag, skulle ni kunna hjälpa en total nybörjare på det..

berätta gärna vad som är skillnaden och så

Dennis: Ska jag ha i åtanke, väldigt sällan jag lämnar den här hålan dock... om jag inte minns fel så är min farmor född i älmhult, där alla är så snåla hehe )

Känner igen det där... känner precis likadant , därför jag vill bli av med det mesta och bara koncentrera mig på musiken, snabbt och enkelt, utan att behöva ändra på några kompressorer .. ställa massa nivåer & eq på mixern .. skruva fram effekter å blablabla .. bara för att plocka upp en gammal låt och fixa lite .. slutade med för några månader sedan att jag inte ens ville starta datorn, för allt såg så jobbigt ut .. alldeles för mycket helt enkelt.... så pulsar låter ju helt klart intressant , kan man dessutom hitta sig en billig preamp med deesser osv för åtminstone en av mikrofonerna .. och billiga adat interface , så åker mixern ut också..

Kan se mig själv med 2st 19" skärmar, nått creamware kort, v50 som masterklav, nord modular & acess virus, .. bara ett rackskåp ikvar.. .. låter smidigt och bra ..

agora:
creamware pulsar = 4 dsp´s, kör på SFP
creamware pulsar 2 classic = 6 dsp´s, kör på SFP
creamware pulsar 2 + = samma som classic, fast med xlr in/ut
Sen finns det en zlink och en adat-version av samma kort också har jag för mig.
creamware pulsar xtc = 6 dsp´s, kör med VST´s (inte vanliga vst´s) och har inge io
creamware powerpulsar = 15 dsp´s.. farligt bra.. kör på SFP

Det är väl typ hela pulsar-serien iaf. SFP = Scope Fusion Platform.. dom som fixar det går även att köra i VST-läge.

Scope Fusion Platform är programmet som man styr kortet ifrån.. man kopplar ihop moduler för att få systemet precis som man vill ha det (moduler kan vara drivrutiner, hårdvaruportar, syntar, effekter, mixerbord, små utils, whatever). När man kör i detta läge så fungerar kortet som "extern" utrustning.. man får upp så många midiportar man vill ha direkt i sequencern och styr allt som via vilket midiinterface som helst.. i stort sett. SFP tar ganska lång tid att lära sig ordentligt.. men det är värt tiden det tar tycker jag.

XTC-mode.. Det är att man kör alla syntar, effekter osv via VST-interface. Det fungerar inte med alla enheter.. men ska fungera väldigt bra. Jag föredrar det andra interfacet.. mycket mer dynamiskt osv. Fördelar med VST-interfacet som jag förstår det är att allt laddas automatiskt när man öppnar en låt i sin vst-host. Jag har läst mig till att det är flera som tycker att ljudet blir bättre i det här läget.. nån här som testat? Det här läget tar dessutom inte upp lika mycket arbetsminne iom att man inte behöver starta upp SFP. Jag rekommenderar fortfarande att köra SFP!

missade.. jag tror alla modeller av pulsar 2 har minst 8kanaler adat.. classic har 16 och adat har 24. Man kan sen köpa till expansionskort med fler i/o´s. Man kan även tjacka till expansionskort med massa extra dsp´s

Just ja , en tanke till, har ni nån koll på hur många plusar kort man kan stoppa in i en & samma burk? Förutom då begränsningen på hur många pci platser man har

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-02-14 08:12

Jag tror att begränsningen ligger på tre kort i samma maskin. Har för mig att det står i manualen. Det står definitivt i faq på http://www.creamware.de i alla fall.

Såg att det var en kille som ville byta ett Pulsar Classic samt ett Scope S/P mot ett nytt Pulsar II. Där kan man snacka om 19 DSP kretsar till ett bra pris.

D.

Tänkte man kunde köpt 2st beg pulsar2 för samma pris som ett nytt pulsar 2 kostar nu, fast beg e väl inte så trevligt när det gäller ljudkort kanske.

Hmms såg också den annonsen, varför vill man byta bort ett scope & pulsar mot ett pulsar 2 .
Varför övh byta ett scope mot det, låter ologiskt.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-02-14 16:41

Det enda jag kan tänka på är att Classic korten unte har IILI, Ultra Low Latency Interface, som Pulsar II har. Men har du ett Pulsar II kort och kombinerar med ett Classic så är det fortfarande ULLI som gäller.

D.

Jag tror inte riktigt att den där grabben som ville byta hade speciellt stor koll.. jag hade lite kontakt med honom om det. Han sa iaf att korten fungerade jättebra och så.. men han behövde ett nyare kort.

1
Bevaka tråden