Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewireljud på PC

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det nån mer än MOTU som har en Firewire-ljud-lösning? De är ju ökända för dålig support på PC, så jag drar mej lite för dom... Dessutom är 828 i lite dyraste laget för mej just nu.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-11-03 15:46

PreSonus Firestation kanske???
web page

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-03 20:05

Det är ingen större mening att köra FireWire i en stationär dator. Bättre att skaffa ett bra PCI-kort då. T ex Audiophile 2496.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-03 20:47

Metric Halo Labs har två Firewire interface. kolla på www.mhlabs.com och www.tts.se

  • Oregistrerad
  • 2002-11-04 16:21
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PF:
Det är ingen större mening att köra FireWire i en stationär dator. Bättre att skaffa ett bra PCI-kort då. T ex Audiophile 2496.

Vad grundar du detta på? varför skulle det vara bättre med ett PCI-kort? Vad är nackdelen med en FW-lösning?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-04 16:25

Priset. Jag tycker att FireWire är smartast om man 1) har en Mac som saknar PCI-platser eller 2) har en laptop.

eller 3: Man är så j*vla less på IRQ-konflikter och att skruva i datorer...

Tack för tipsen, sak kolla upp dom.

Iofs så tror jag att firewire ljudkort kommer att komma mer och mer. Se bara på Digidesigns Digi 002 ett bra exempel på hur firewire gränssnittet kan användas. Jag har iofs inte testat Digi 002an men den har fått mycket bra kretik i de test jag sett.
Jag tycker inte man kan sägga att Digi 002an passar bäst till bärbara datorer eller de utan PCI plats.
Den finns väll inte för Windows än, men den ska ju komma snart. Iofs den är ju inte direkt billig. Men ändå.

Finns ju ingen rimlig teknisk anledning att ett Firewire-interface skulle kosta mer än ett PCI-kort med breakout-box. De gör ju faktiskt exakt samma sak, flyttar omvandlarna utanför datorn. Sen är det ju Apples licenser, men det ska väl bara vara en dollar per enhet eller nåt?

Problemet är väl att det bara finns high-end produkter än så länge. Skulle vilja ha nåt i stil med ST Audio DSP2000, väldigt rimligt pris på den, borde gå att göra precis lika billig med Firewire...

[b]

Håller med, som sagt vi lär se fler firewire ljudkort framöver. Även av de billigare varianterna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-07 02:30

Det som är viktigt är standardiseringen. Vissa PC-fabrikanter rusar hellre mot USB 2-utvecklingen, men då missar de den stora poängen med Firewire, som är kompabilitet över hela det lilla plattformsspektrat. Eller spektaklet... Vi får hoppas att fler FW-interface dyker upp helt enkelt.

Jo... Får väl lugna mej lite. Men har en personal-PC på g (inte 100 än, men man hoppas) och då skulle jag gärna vilja slippa skruva i den det första jag gör...

1
Bevaka tråden