Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga en liten studio med min G4 Quicksilver?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-05-17 21:21

Jag har en Mac G4 Quicksilver 800.
Det har länge kliat i fingrarna efter att börja göra musik på den, och nu har jag bestämmt mig för att skaffa lite prylar, och behöver då lite tips om vad jag ska satsa på.
Det jag vill kunna göra är följande:
Spela in gitarr, bas osv. (Har en preamp som jag tänkte använda)
Leka med samplingar (Trummor, osv...)
Ha någon synth att leka med.

Min ekonomi är ju rejält tight, så det blir ju knappast tal om några proffsprylar.
Men funderingarna ser just nu ut såhär:

Ljudkort: Digidesign Audiomedia III (Farsan har ett liggandes som jag hade tänkt få låna.)

Programvara: Är Cubasis nåt att hänga i granen? Det är ju billigt och verkar funka ganska bra, dock finns det ju inte för OSX än, vilket är lite trist.
Annars verkar ju paketet med Logic + Synthar + Sampler för 3000:- nånting som ett bra köp, men det är ganska mycket pengar för mig just nu...
Vad finns det mer för program som rekomenderas?
Kom med förslag här nu...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-18 13:12

En helt rätt dator för att bygga kring tycker jag.

ProTools LE är ett verkligt bra program, men det kräver ett ljudkort från Digidesign, tyvärr. Vet inte om AMIII kan funka? Det är ju ett gammalt Digi-kort. Kolla upp det!

ProTools Free är som namnet antyder gratis. Vet inte om det kan funka med ett Audiomedia III? Kan funka faktiskt!

http://www.digidesign.com/ptfree

Riktigt bra program om du kan få till nå´t ljud in. Vet inte om din G4-modell har ljudingång på interna ljudkortet, kolla baksidan. Det interna ljudkortet funkar ganska bra också nämligen, åtminstone "for starters".

Andra kul program du kan leka med:

Cubase, Logic... om du kan hitta begagnade licenser så kan det vara hyfsat billigt. Se upp med begagnade Cubase-licenser från folk som uppgraderat till SX bara. Dels får de inte sälja sina gamla Cubase, dels kan du aldrig uppgradera programmet då.

Naturligtvis Reason, en hel syntstudio i datorn, tanka hem en gratisdemo på nya 2.5 på www.propellerheads.se - kul 20 minuter åt gången.

Ett annat program du kan kolla är Deck från BIAS. Det rullar under MacOS X och är ett rent inspelningsprogram. Jag kommer aldrig ihåg BIAS-URL´en... hmm.

pro tools le brukar hänga med digidesign audiomedia3

Jag rockar loss stenhårt på den kombinationen iaf.. fungerar garanterat. Tänk bara på att audiomedia-kortet måste uppdateras om det inte är fixat för att kunna lira på nya G4 (och även nyare pc)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-18 13:26

Ahaaaaa, där ser man. AMIII har dock funnits ute bra länge innan PTLE´s födelse, men man kanske kan köpa nå´n uppgraderingsgrej? Eller så har Herr Nillon tur å kan köra LE direkt...

  • Oregistrerad
  • 2003-05-18 15:50

Jajemän, kortet är uppgraderat, det sitter för närvarande i en blåvit G3:a.
Ska se försöka få tag på det tills imorrn och testköra.
Återkommer med resultat!

Edit: Asch, tydligen så funkar inte Protools Free med några Digidesign-kort: http://www.digidesign.com/compato/freedigiHW.html . Det var lite synd... :-/

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-05-18 16:03

Jag tror inte AMIII funkar i OSX...

jag har för mig att det hänger med drivare till den för pt le 6

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-18 20:49

URL till Bias!

www.bias-inc.com

  • Oregistrerad
  • 2003-05-18 20:58

Vilka i sverige säljer Protools LE?
Vad rör det sig om för prisklass?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-18 21:16
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av nillon:
Jag har en Mac G4 Quicksilver 800.
Ljudkort: Digidesign Audiomedia III (Farsan har ett liggandes som jag hade tänkt få låna.)

En liten varning. Om detta AM III kort har ett par år på nacken så kan det krävas en uppgradering utav det för att den ska trivas i en quicksilver 800. Jag tror att man kontaktar Digidesign och skickar det mot en liten kostnad. Det fick jag göra när jag köpte min 733 Mhz (som Volantiz numera är lycklig ägare till)

  • Oregistrerad
  • 2003-05-19 23:08

Har satt i Audiomedia-kortet nu och allt verkar funka som det ska.
Har inte testat om det låter nåt om det än, men enligt vad jag har läst så ska datorn hänga sig om det inte är rätt version på kortet.
Nu är det bara det här med program då...
Farsan har en version av Cubase VST Score 4.
Ska man satsa på att uppgradera det till Cubase SX tro? Det funkar väl i OSX?
Eller ska jag satsa på Cubasis, som skulle bli ungefär hälften så dyrt som Cubase SX, men som då inte funkar i OSX?
Eller ska man ruinera sig och köpa Logic Big Box?
Det suger ju totalt att det inte finns demoversioner utav nåt av programmen, i varje fall inte som jag har hittat.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-31 21:11

QuickSilver kanske är "rätt" maskin för hemstudion, men räcker möjligen en desktop-G3 (266 MHz)?

Jag har hittills använt en 8600/250 med inbyggda AV-kortet, och SoundEdit samt lite egenskrivna småprogram, men nu har jag skaffat ett Audiophile 2496 (vilket om inte annat ger mej 24 bitar i stället för 16) och tänkte ge mej på aningen mer seriösa program också.

Är det dumt att stoppa det i G3´an? Den ska väl räcka, men det är ju bara minimum. Onödigt segt? Värre problem? Hackande, tidsförskjutningar...?

Problemet är att jag inte gärna vill ha min G4 i studion i källaren. Det är inte där jag vill jobba när jag jobbar med annat än ljud, och G4´an är i första hand min OSX-programmeringsburk.

1
Bevaka tråden