Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej

Jag är i desperat behov av en dator för att köra Logic (i OS 9). Då jag har tröttnat på att vänta på en ny 15" Powerbook ska jag köpa en billig gammal G3 och använda så tills Apple släpper PPC 970 Macar istället (nästa år?).

Jag körde en gammal Powerbook G3 333Mhz innan och det funkade hur bra som helst med det interna ljudkortet. Hur skulle det funka med en iBook med ett externt ljudkort tror ni?
Håller det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-19 15:16

Ptja, men jag rekommenderar inte en iBook, den är faktiskt väldigt slö. Köp hellre en begagnad PB eller - faktiskt - en PC. Det är sista da´n idag för riktigt billiga Dell-paket.

Så jag köpte ett!

2,4 ghz å 17" osv för 6800:-!!! inklusive hemkörning.

  • Medlem
  • 2003-05-19 15:28

Dell-paket, var? Behöver akut en ny bättre PC, såvida ingen kan motivera mig att köpa en ny Mac?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-19 15:36

Mac är gött, men prisskillnaden är så absurd att jag faktiskt måste rekommendera dig att titta på www.dell.se - and I´m serious!

Köpte själv den här, nästan till punkt och pricka en standardkonfiguration, men jag valde 2,4 ghz-processor.

Det är en så´n där "passa på idag"-historia, erbjudandet tar slut idag nämligen, det är därför jag är så tydlig med att rekommendera burken. Oemotståndligt pris...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-19 15:48

Verkar ju vara en okej burk, fast lite mer minne och framförallt hårddiskutrymme hade inte skadat. 30 gig var vad jag köpte till min nuvarande PC, julen 2000.

  • Medlem
  • 2003-05-19 15:52

Äh, man kunde inte plocka bort t.ex. monitorn, jag har redan tre sådana, behöver inte en till. De var inte direkt billiga när man vill lägga till saker för att få en användbar dator. Så fort jag gjorde den användbar så låg jag genast på 11000+, så det får vara. Nopes, inget Dell här inte. Jaja. Får rota vidare.

Vad krävdes för att få den användbar?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-19 16:21

Jag har en 120 gb liggandes, tänker skruva in den. Se´n får man ju köpa mer RAM senare - och ett vettigt ljudkort (eller FireWire-kort och köra med 828´an som jag också har liggandes). Å jag hade ingen skärm. Så för mig känns det perfekt.

JGB: Upprepar Butterfly´s kommentar: Vad lade du på för att få den användbar? Dubbla platta 18"-skärmar?

  • Medlem
  • 2003-05-19 18:30

2,4 GHz propp
512 MB minne
60 GB disk
XP Pro

Såg inte treårservice-grejen var ikryssad default, bord med den så blir det 1700 billigare. 9821 kr blir det då. Sedan vill jag inte ha någon monitor. Vilket man inte kan välja bort.

Tycker inte jag drog i något särskilt mycket, men billigt blev det inte...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-19 18:33

Ok.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-19 21:43

Romanenko; om OS 9 är vad du verkligen behöver så - hur mycket CPU-prestanda behöver du? Du tycker inte det är läge att gå över till OS X för Logic? I så fall är ju en av de nya eMac-modellerna helt OK.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-21 12:42

Gosh!

Det var nog en impulsbeställning trots allt. Och inte har jag fått några grejer sålda heller som jag trott. Lekte till och med med tanken på att sälja Powerbook´en och köra ny stationär PC i stället. Men nu har jag vaknat igen. Så alla eventuella sammankopplingar mellan mig och datorföretaget Dell kan ni nu bortse ifrån. Paketet är avbeställt. Det var säkert prisvärt, men jag fick "second thoughts". Dessutom var det bara ett 4 mb grafikkort. Det sitter ju t ex 32 mb i min laptop. Bara en så´n sak.

  • Medlem
  • 2003-05-21 13:19

Blev lite rädd där ett tag, skönt att du kom på bättre tankar pf.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-21 13:58

Tanken var iofs att ha den som komplement. Det behöver jag nämligen. Men det får vänta, pengar växer inte på träd.

En Powerbook 12" då? Skulle den funka? Behöver verkligen en dator nu på en gång så jag funderar på att köpa en sådan och köra Logic i X och sedan köpa en station G4 någon dag när jag har pengar igen.

Någon som har kört Logic på en 12" PB?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-22 12:48

Funkar MacOS 9 i den maskinen då?

Nej men jag har en gammal version av Logic så det är dags att skaffa en ny ändå. Funderar på att gå över till OS X.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-22 14:32

Ok, i så fall är det bara att tuta och köra. De nya freeze-funktionerna i Logic gör sitt till också, de gör att det inte går åt så mycket CPU. Sök på ordet freeze här på 99musik om du vill veta mer.

Bra. Powerbook 12", 640MB RAM, 60GB HD och en 15GB iPod är beställt.
Hoppas att det går fort.

oj.. det där är typ min drömdator just nu.. mycket bra val

Jo. Hoppas också att det ska bli bra.
Någon som har testat det där nya Firewirekortet som bara kostar 4000:-? Kommer inte ihåg vad det heter men funderar på att köpa ett.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-23 00:43

Tänker du på M-Audios FireWire 410? Jag tror inte det har kommit än. Men 3.995:- hos musikbörsen, och håller det vad det lovar verkar det ju bra.

http://www.musikborsen.se

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-23 01:02

Grymt positivt att höra, Romanenko; så jävla skönt när man kan satsa lite pengar och köpa sig nå´t kul! Du kommer få fantastisk glädje av dessa enorma prylar!

Hade ingen aning om att du var beredd att satsa så pass mycket som du ändå gjorde. Fick först känslan att du var ute efter en budgetlösning. Köpa iBook å sådär.

Kort sagt: Välkommen in i Powerbook-ligan!

  • Oregistrerad
  • 2003-05-23 01:45
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av romanenko:
Bra. Powerbook 12", 640MB RAM, 60GB HD och en 15GB iPod är beställt.
Hoppas att det går fort.

Kärlek, det låter som poesi i mina öron....

Jag köpte en 15 Gb iPod häromveckan.

Hur kommer det sig att man blir så larvigt lycklig av prylar? och i mitt fall, extremt larvigt lycklig av prylar med äpplen på! (För ett par månader sedan räknade jag ut att jag har köpt Apple-prylar för lite mer än 100 000 hitills i mitt liv).

  • Medlem
  • 2003-05-23 02:00

Visst, kanske är det tragiskt...

Men man blir lyckligare av saker.

(åtminstone av en PowerBook, det bästa jag någonsin köpt!)

  • Oregistrerad
  • 2003-05-23 19:46

Det gäller att stöda bolaget vi alla älskar. Jag skulle bli glad om Apple började göra bilar och mat också!

1
Bevaka tråden