Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från Porta -> Dator, hur...?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder min portastudio(Korg D12) för inspelning men funderar nu på att lägga in det inspelade i datorn och mixa/mastra med cubase istället. På portan finns utgångar med RCA phono, S/P Dif. Tyvärr så har min dator inte någon S/P Dif in. Hur skall jag lösa detta, måste jag köpa nytt ljudkort eller finns det någon annan väg att gå...?

  • Medlem
  • 2003-05-21 19:38

Det finns diverse USB-grunkor som har digitala in- och utgångar (Edirol gör en t ex för ca 1500 kr, bra om man vill använda den på mer än en dator).

Fast å andra sidan kan väl ett simpelt pci-ljudkort med samma in- och utgångar inte kosta särskilt mycket?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-21 20:09

Det finns ingen direkt praktisk mening att föra över material digitalt. Tycker jag. RCA funkar alltså fint.

  • Medlem
  • 2003-05-21 22:48

tja...digitala fördelar är väl mest minimalt med kvalitetsförluster (om vi vanliga dödliga hör någon kavalitetsförlust vid analog överföring är kanske tveksamt...) och att man slipper ställa nivåer och sånt?

Om du vill mixa i datorn, så vill du ju ha över alla spår för sej, synkade & klara. Om du "spelar in" dom i datorn måste du synka upp allt manuellt sen... Trist.

Jag skulle nog kolla upp möjligheterna att använda SCSI eller USB för att bara dumpa över ljudfilerna, dom flesta HD-portor spara väl wav?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-30 02:18

Om man har ett sådär ljudkort så kan det vara idé att köra över S/PDIF för att minska brus i överföringen. Jag har en Roland VS-840 porta som jag kör över till datorn när jag ska mixa. Ett Zoltrix Nightingale Pro från Clas Ohlson funkade bra för 445:-. Den har både coax och optiska ingångar och utgångar. Den vanliga utgången är dock inte helt 100% kanon. Annars finns det någon Soundblaster MP3+ USB för 435:- från itbutikken. Den har dock bara optiska in och ut.

1
Bevaka tråden