Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dubbla ljudkort

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har för många syntar! I alla fall i förhållande till de MIDI-kanaler jag har tillgång till ? 16 stycken. Jag har ju inget flashigt ljudkort eller några snofsiga MIDI-interface med 2543 ingångar på. Jag kör ett enkelt Soundblaster Live! 1024. Skulle alla grejer få använda alla sina MIDI-kanaler fullt ut så skulle jag behöva sisådär en 62 kanaler.

Lösningen skulle kunna vara att köpa ett MIDI-interface med flera in- och utgångar. Men jag har ingen lust att lägga en massa pengar på det. Jag kom på att jag ju har mitt gamla ljudkort liggandes, det skulle man kanske kunna använda också? Då behöver jag bara köpa en sådan där sladd man sättar mellan MIDI-kontakterna och spelporten.

Någon som vet hur detta kommer att fungera? I ett modernt och civiliserat operativsystem som Windows XP borde det vara en barnlek att slänga in ett ljudkort till, eller..? Jag vill att allt skall använda det ?vanliga? ljudkortet, men att det nya (som är gammalt) bara skall köra MIDI. Logic har väl stöd för flera ljudkort så att man kan välja vilket kort varje spår skall använda?

Borde funka finemang. Med reservation för att midiporten på enkla ljudkort oftast suger obeskrivligt.. Har tex försökt få igång Nord Modular editorn på ett dylikt. Det gick inte. Men för note on / note off borde det vara OK.

Tvärtom är däremot värre, alltså flera ljudkort. Tror inte ASIO stöder det. I Logic går det väl att välja flera om det är olika typer av drivrutin (DX, MME, ASIO, EASI). Fick för mej att det kan vara löst iom Nuendo 2, men PC_Logic lär ju aldrig få någon glädje av förbättrad ASIO.

Hallo fågeln, frågan är om det inte blir billigare och enklare att köpa ett beggat midiinterface, för tänk på att varje sån kabel kostar 250:- ska du ha fyra inut kostar bara det dig en 1000:- för de priset får du nästan två billiga interface

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-05-25 17:55

Jag har ett ljudkort och en kabel liggandes, 200:- kan du få dom för, jag tror kortet hette vortex. Jag har ett inbyggt ljudkort i datorn som jag använder som midiport så det bör ju funka, jag använde vortexkortet och det inbyggda innan jag köpte interface.

Jag använder också datorns inbyggda ljudkort som en extra midiport... och ett annat ljudkort för allt annat man kan ha ett ljudkort till.

Men då har jag stängt av allt utom MIDI i BIOS för det inbyggda ljudkortet. jag tror jag har kommit runt en hel del av problemen som kan inträffa på så vis.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-05-25 20:11

Om du bara ska använda kortet som MIDI-interface är det nog inga problem...jag har en XP-maskin med ett Audiophile som huvudkort och ett SB Live som jag bara använder för MIDI och det fungerar utmärkt...

Citat:

citerar:Tvärtom är däremot värre, alltså flera ljudkort. Tror inte ASIO stöder det.

Har för mig att det går att köra ASIO med flera kort men då måste det vara kort av samma typ...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-25 20:18

Jag kör med två stycken PCI SB Live!s + en styck ISA SB-16, och rätt konfigurerad funkar det som det ska.

Men det beror på vilka drivrutiner man kör, och om de tillåter att man t.ex kör två stk av samma kort i samma maskin.

Se där,vilen respons. Jo, jag skall köra det ena (SB Live! 1024) som "vanligt" och det andra (Ensoniq Audio PCI) som MIDI-port enbart. En sådan där kabel köpte jag för 180 spänn. Det är ju bara till att sätta igång och prova. Får testa imorgon eller så. Skall se om om jag kan få i lite minne i datoraset också. 256 MB räcker inte långt idag.

Funderar på att köpa mig en mikrofon också, men den får inte kosta mer än 150 spänn. "Oj, nu får vi passa oss, nu skall pippin sjunga också..." När, ingen risk. Skall bara testa lite. Korg MS2000 sägs ju kunna vara en utmärkt vocoder också.

Har nu införskaffaet en sådan däringa ljudkortssladd. Den kostade hela 108:- Så jag köpte en 9 meter lång MIDI-sladd också. Då kan jag nog sitta på dass med en klaviatur och rocka loss även där inne.

1
Bevaka tråden