Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

I'm a Switcher!

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-31 01:07

På grannforumet 99mac så kommer det med jämna mellanrum upp "switchertrådar" från PC-folk som nu köpt sina första Mac´ar. Det börjar bli poppis med Mac igen.

Och här har vi en kille som kallar sig PF. Han har nog alltid varit en motvallskärring. Men det är en viss förnöjsamhet över sån´t också.

När alla skulle ha Commodore 64, ville jag ha en Sinclair Spectrum. Och när alla skulle ha en 128, då satt jag och mekade med släktingarnas Sinclair QL-datorer (5-6 st fanns i släkten, alla köpta på inrådan av en ivrig QL-fantast till morbror man har i Göteborg). Drömde om att skaffa en egen.

Men åren gick, och man köpte väl lite syntar å sådär i stället - datorer var rätt ouppnåeliga.

Sedan kom Amiga-revolutionen, och vem kunde undgå att imponeras? I många skyltfönster i Stockholm stod en fantastisk demosekvens och snurrade, med någon helikopter som körde över några skyskrapor och svepte med sökljus. Fantastisk grafik. Se´n körde också en annan demo rätt ofta, med "Newton´s balls", hans GYLLENE KULOR så att säga. Inte bidde det någon Amiga för PF inte.

Men sedan slog han till. Keyboard City körde en sommarspecial och PF lyfte hem sin egentligen första dator, en Atari 1040 STFM för 6995:- inklusive svartvit skärm och världens buggigaste programvara; Steinberg Twelve, ett bantat Pro 24.

Sedan kom PC-revolutionen och PF blev med... Mac. Förstås. Fast det var rätt sent. Atarin höll mycket, mycket länge. Fram till 1996 ungefär.

Och nu börjar Mac bli poppis verkar det som. Då säljer PF sin Powerbook (!) och köper en Toshiba-laptop. Jo, det är faktiskt sant.

Det är som om det vore ett Omen. Jag är "destined" till att alltid köpa det man inte ska köpa. Det är rätt schysst, något man kan flina åt.

Nåväl, ni som följt mina vedermödor vet att jag haft en krasslig ekonomi. Så det blev ett nödvändigt ont att sälja Mac´en. Jag fick 16 å 5 för den (PBG4 667 DVI). Sedan lyckades jag sälja Motu 828´an också. Och nu är man på resande fot, befinner sig där det inte finns en enda dator att knappa på. Var börjar det brinna då? Jodå, i PF´s plånbok. Aj vad jag vill köpa något nytt redan nu! I onsdags sålde jag PB´n, i förmiddags köpte jag PC. Så nu är jag en Switcher. En så´n som Apple nog helst inte vill höra talas om.

Men jag gick back 18000:- på Mac´en. Ändå blev det pengar över att köpa en helt ny bärbar PC som lätt utklassar den förra datorn prestandamässigt. Och den ser inte dum ut heller.

Faktum är att jag känner mig OTROLIGT nöjd. Och det är väl det viktigaste. Pengar tillbaka in på kontot, men dator ändå. Och ny till och med. Bärbart likafullt.

It feels great to be a Switcher!

  • Oregistrerad
  • 2003-05-31 01:40

Jag förstår dig PF......

Tråkigt, men sant, är ju att Macen haltar efter prestanda- och prismässigt. Personligen skulle inte jag ha lika lätt, som du verkar ha haft, att switcha till en PC. För mig är det inte bara datorn, jag har gått på hela konceptet. Jag har en PM G4, en PB titan, Ipod, Airport nätverk och självklart en Apple Flatscreen....
Jag har ätit upp hela Steve´s koncept med "the digital hub".

Det är kostsamt, men ack så tillfredställande. Jag brukar försvara mig, när det behövs, med att "En del köper Levi´s, en del köper Kapp Ahls egna noname jeans. I princip samma produkt men med vilt skilda priser..."

Jag var mer "PC-basher" förut, inte rabiat men, låt oss säga, hyfsat övertygad om Macens överlägsenhet. Nuförtiden så är jag mera neutral (förutom när jag vill provocera mina PC-vänner på skoj).

Däremot så har jag svårt att se mig själv switcha till PC någonsin.....oavsett om jag lägger ner mitt musikskapande eller inte.

Lycka till med din nya dator! (Steve fäller nog en tår borta i Cupertino)

  • Oregistrerad
  • 2003-05-31 01:43

P.S
.....och du switchar i samma veva som du söker jobb som reporter på MacWorld....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-31 11:37

Jupp!

Äej, jag känner mig neutral numera faktiskt. Macarna är väldigt fina datorer, men de har halkat efter något otroligt på processorfronten & prisfronten. Och OS X kanske var nyhetens behag för mig, vet inte, men optimalt för G4-processorn är det inte. En viss slö känsla i OSet som man till slut retar sig på. Men det värsta var mjukvarorna, de suger för mycket CPU-kraft (bortsett från Reason som är bra optimerat även för Mac). Blev ju lite småfrälst i Ableton Live och det funkade inte alls bra under OS X. Man retar sig på sån´t. Ska man ha en billig men likväl snabb dator kan den tyvärr inte heta Apple. Inte idag i alla fall.

Se´n har jag haft ett litet krypande behov av en PC, t ex för att rädda mina gamla Atari-låtar och för att få ett bättre utbud av samplingskonverteringsmöjligheter.

Det kanske blir en liten begagnad iMac som komplement, men bara kanske. Jag vill helst försöka fortsätta hålla mig hyfsat "ajour" på bägge plattformar.

Planen var egentligen att köpa stationär PC till och med, men den här dök upp - kostade 12 å 5 och är fantastiskt schysst; välutrustad, snygg och i och med Windows XP (home i mitt fall) ganska "macig" att jobba med. Den påminner utseendemässigt om Wallstreet, men har väl ungefär 10 gånger så snabb processor.

Till syvende og sidst är liksom processorn det viktigaste. Slöa datorer är bara måttligt kul.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-31 12:11

Lycka till!

Jag jobbar i Windows XP hela dagarna. Jag ska inte vräka ur mig samma saker som jag brukar utan bara konstatera att det är det skönt att komma hem till PBn...

Dessutom köpte jag en Mbox igår! Äntligen blir det lite musik gjort också.

/BR

  • Oregistrerad
  • 2003-05-31 16:45

Svikare!

Men du inser snart ditt misstag och kommer tillbaks till den "goda sidan"

.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-05-31 17:06

PF: du har inte en bild å sPeC på nykomlingen i studiomiljön? Har du nämnt vilket ljudkort du kör (eller kommer att köra)?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-31 21:19

Det första jag gjorde på min iBook då jag fick den var att kasta bort Internet Explorer.

Om det är något som fått mig på dåligt humör på den senaste tiden är Microsoft. Jag tänker aldrig i mitt liv använda Microsoft Windows igen med glädje. Varför? Microsoft äger 97% av marknaden, dom styr världens teknologimarknad med ett hjärngrepp och som ett bolag som har ett lagligt monopol fortfarande genom att bryta lagar och komma iväg det genom att muta chefer och lobbya stater och högt uppsatta men är helt helt fel.

Microsoft är ett bevis på den största bristen kapitalismen då ett multinationelltbolag har nått den absoluta toppen av girighetsstegen och utnyttjar det till fullo genom att använda sitt kapital och hålla sig kvart högst, på toppen. Då ett bolag äger en marknad så är det inte kapitalism längre. Privata bolag lever endast med meningen att belåta sina ägare, och då ett bolag äger en marknad med folk som sitter och är fullt medvetna om det så är det inte något som riktigt stämmer.

Microsoft är anti-demokratiska och anti-amerikanska. Anti-demokratiska i meningen att dom styr allting -- Microsoft är överallt, även där det inte syns. Och dom får göra vad fan dom vill för så länge den inte händer fysiskt så bryr sig inte en jävel. Microsoft är för övrigt den största lobbyisten till TCPA, ett sätt att ta bort friheten med data användning och när det går igenom så kommer Microsoft ha bakdörrsnyckeln till alla dokument i hela världen då alla bolag uppgraderat fullt ut. Läst boken 1984? Microsoft är anti-amerikanska eftersom dom ha monopol och tillåter inte konsumenterna att ha andra alternativ -- tvärt emot USA som förutspråkar och prisar den fria marknaden.

Jävligt trist att folk glömmer bort vad Microsoft står för så jäkla lätt. Det första jag kommer att göra på alla Windows-datorer jag äger är att ta bort explorer och sen installera Mozilla.

Microsoft äger 97% av marknaden, och där av 97% av browsermarknaden. Dom skiter i helt enkelt vad World Wide Web Consertium bestämmer vad som ska tillåtas i HTML och vad som inte får tillåtas. Ett bevis är att sen Microsoft tydligt fick Monopol på browsermarknaden så har inte Explorer uppdateras alls. Inga nya funktioner, ingenting. Helt otroligt att inte ens Tabs finns med på världens mest använda webläsare. Men det skulle inte förvåna mig om att dom flesta inte ens visste vad tabs var för någonting...

Microsoft förespråkar inte fritt val och ser program som kan köras på alla platformar ett hot, för då skulle ju Microsofts monopol suddas ut. Sun, skaparna av den platformsoberoende språket Java har stämt Microsoft gång på gång för att Microsoft utnyttjar sitt Monopol genom att lägga till funktioner i deras Java-motor som inte fungerar på andra operativsystem.

Microsoft är amerikansk skam. Ett misslyckande av kapitalism. Ett prakt exempel på hur girigheten kan överkasta individen och utnyttja den gång på gång. Jag skäms för att vara amerikan då jag tänker på Microsoft. Alla hatar dom, men ingen kan göra någonting åt det.

Så länge jag kör Mac så är jag bortom Microsoft i alla fall, vilket är ljuset i mörkret.

Som Public Enemy säger: [i]Fight the Power![/i]

Lite intressant läsning såhär efter att man läst Niklas inlägg. http://news.com.com/2100-1016-1007528.html?tag=nl
Bra inlägg Niklas.. jag håller med dig

Jag kör iofs vidare på microsoft-produkter.. tack vare att jag får min enda lilla inkomst på att utveckla främst för deras jox.

Ett par andra intressanta saker som gör att jag ibland lackar ut totalt på microsoft och dessutom sagt precis vad jag tycker till ett flertal av deras utvecklare med flera:

Visual C++ stödjer endast 80% av språket C++. Resten är eget påhitt, antagligen till viss del för att göra det krångligare att porta programvaror. Det saknas alltså 20%!! Helt sjukt tycker jag. Visual studio.net är då betydligt vettigare tack vare att väldigt^32 många har klagat på just det. Men det finns imho mycket bättre alternativa verktyg man kan köra på istället.

Det Niklas sa om bakdörrsnyckel är sant.. microsoft har tidigare (dock inte hört några uppgifter om att det är så i XP) haft bakdörrar som gör att dom har i stort sett full kontroll över vad som lagras på alla datorer med deras operativ som är uppkopplade mot nätet utan duktiga brandväggar å annat sånt i vägen. Vad stoppar andra från att använda dessa? Inte mycket..

Några "media-programmerare" här? Nån som märkt nån likhet med de nyare direct graphics och opengl? Microsoft satt med och bestämde om hur opengl skulle utvecklas tills för inte alls så många månader sedan. Enligt folk som suttit och jobbat på opengl så har microsoft tidigare hindrat dess utveckling. Känns ganska stenhårt som att dom försöker konvertera alla opengl-programmerare till directx-programmerare vilket betyder färre spel och övriga media-baserade program för andra operativ. Mina tankar runt det här började efter att jag tagit ett litet snack med en av grabbarna som sitter och utvecklar directx efter att jag pekat ut ett ganska stort antal fel i msdn för honom

Microsoft anordnar jämförelsetester för massa olika saker.. operativ.. databasservrar.. webservrar.. osv. Jätteintressant att se en massa staplar och läsa en massa text om att allt dom har är jättemycket bättre än konkurrenternas. Sen hittar man helt oberoende tester som är sponsrade av stora företag som verkligen vill vara säkra på att dom satsar på rätt system.. dessa visar nästan alltid helt andra siffror.. ofta absolut inte till microsofts fördel.

Var det nån som läst den där windows vs. unix-artikelt som fanns (finns?) nånstanns på microsofts sida? Skrattretande

Ett så stort företag som skriver så mycket rent påhitt i en seriös artikel och dessutom står för det.. det är pinsamt att dom äger marknaden.

Men faktiskt.. dom har gjort en hel del bra saker också

  • Oregistrerad
  • 2003-06-01 04:51

Microsoft är ett bolag som har ett sådant stort monopol att det enda seriösa hotet dom vet till är någonting som ges bort gratis. Det säger rätt mycket om hur situationen är...

mm.. apple är nog ett litet irriterande skavsår för dom också. Apple kopplar jag på nåt sätt till media.. mardrömsscenario.. tänk vad som händer med apple om microsoft köper upp t.ex. adobe och pinnacle systems

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-01 13:00

Jag kommer använda Windows med nöje, precis som jag använder MacOS med nöje. Tänker aldrig bli någon butter & bitter Linux-slav eller liknande. Det finns alltid någon som tjänar pengar på dig. Bill Gates har bara varit ovanligt smart. Jag klandrar honom inte. Tycker han har bra produkter att erbjuda.

Grattis Pf hoppas du kommer trivas med den.
Hoppas du hittar fler för än nackdelar

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-06-01 14:50

Ok, jag brukar inte ge mig in i den här typen av diskussioner för de leder ingen vart men...

Niklas:

Citat:

citerar:Microsoft är för övrigt den största lobbyisten till TCPA, ett sätt att ta bort friheten med data användning och när det går igenom så kommer Microsoft ha bakdörrsnyckeln till alla dokument i hela världen då alla bolag uppgraderat fullt ut.

Bevis för det senare påståendet tack!

Volantiz:

Citat:

citerar:Det Niklas sa om bakdörrsnyckel är sant.. microsoft har tidigare (dock inte hört några uppgifter om att det är så i XP) haft bakdörrar som gör att dom har i stort sett full kontroll över vad som lagras på alla datorer med deras operativ som är uppkopplade mot nätet utan duktiga brandväggar å annat sånt i vägen.

Här med tack...

nu var det rätt länge sedan som den här nyheten spreds runt till de flesta säkerhets och allmänna datamongo-sidor runt om i hela världen.. men efter en snabb sökning på google så hittar man en massa sånt.. här är 2 sidor som verkar ta upp just det ämnet:

http://www.itsecurity.com/dictionary/nsakey.htm
http://www.voxfux.com/archives/00000059.htm

Jag har inte brytt mig om att läsa vidare om det här ämnet.. men har för mig att NSA troligen inte hade så mycket med saken att göra som jag såg nåt att det stod om på nån av dessa sidor..

Hoppas dessa sidorna räcker.. jag skulle inte se det som nåt direkt bevis.. men det skrevs om det här även på väldigt stora och seriösa nyhetssidor. Om CNN har nån bra sökmotor så kan du ju testa där.. dom brukar va bra på sånt har jag för mig.

äsh.. jag körde en sökning där själv istället:
http://www.cnn.com/TECH/computing/9909/03/windows.nsa.02/

Den verkar sammanfatta det hela mycket bättre.. läste iofs inte igenom det hela.. men hoppas den duger då

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-06-01 17:44

Kommer ihåg när det där var aktuellt...jag såg inga bevis då och jag ser inga nu heller...
För min del känns det mer som vanlig anti-MS propaganda...

Jag vill på inga sätt försvara MS...det finns mycket att anmärka på både hos deras produkter och deras affärsmetoder...jag blir bara så irriterad när argumenten mot dem är så taskigt underbyggda...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-01 17:53

Argumenten för dem är å andra sidan rätt starka. Fem miljarder kackerlackor kan inte ha fel!

  • Oregistrerad
  • 2003-06-01 21:14
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Niklas HS:
Microsoft är ett bolag som har ett sådant stort monopol att det enda seriösa hotet dom vet till är någonting som ges bort gratis. Det säger rätt mycket om hur situationen är...

Fast gratisgrejerna börjar bli ganska farliga nu. Linux + Mozilla + OpenOffice, det är en riktig M$-killer! Man behöver inte ens köpa ny dator, bara installera om och köra. De gamla filerna går att öppna, men man spar en massa pengar i licensavgifter. När kommuner och landsting fattar galoppen kommer miljoner att sparas, till glädje för Linux-konsulterna och alla idealister. Och vi skulle dessutom slippa få hela landstinget utslaget av virus.

Och skulle det gå så väl att M$ skulle tappa mark på allvar skulle kanske Macen vinna på det. Ja, inte innan 970´n kommit och förhoppningsvis ställt pris/prestanda rätt igen, men med fallande marknad för M$ skulle Macen nog kunna stärka sej på grafik och media. Hela marknaden skulle kunna få lite mer rörlighet. Alla skulle vinna på det - utom Bill!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-06-01 22:08
Citat:

citerar: Och vi skulle dessutom slippa få hela landstinget utslaget av virus.

Det där tror jag inte ett dugg på...samma dag som Linux får ett genomslag och börjar bli mer använt kommer de svin som skriver virus att börja rikta sina ögon åt det hållet...

  • Medlem
  • 2003-06-01 22:22

Tyvärr är det så att Microsoft äger 20% av Apple, frågan är hur mycket de har att säga till om.
Jag hoppas verkligen det kommer nya processorer i macarna snart för jag vill aldrig bli en switcher.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-01 22:23

Seså, seså, nu är vi inne i någon IT-diskussion som inte passar 99musik så bra, 99mac finns redan för det ändamålet - och där diskuteras redan trådar liknande denna. Jag ville helt enkelt bara säga att jag köpt en PC och att jag känner mig nöjd! Allmänt kan man dock säga så här: Låt musiken regera här så blir det bäst.

Förresten: Jag tror inte Microsoft äger så stor del av Apple nuförtiden, om de ens någonsin gjort det.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-01 22:24

lasselu : Nja, det tror jag knappast. Dels för att det är en hel del svårare att skriva virus till Linux; eftersom användarna själva är med och utvecklar operativsystemet är det också mycket säkrare. Sedan finns det en annan mentalitet i Linux-communities eftersom det inte finns något stort "elakt" företag som en naturlig måltavla.

Sen fattar jag inte varför det överhuvudtaget finns en möjlighet att skriva virus till ett MAILprogram...??? Enligt min syn att se det ska ett mailprogram bara användas till att skicka och ta emot brev som även kan innehålla filer. Har aldrig riktigt förstått charmen eller idéen med HTML-baserade emails, mer än att det kan vara snyggt ibland. Och problemet är kanske inte heller HTML-stödet i sig, problemet ligger väl snarare i Microsofts HTML-tolk.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-01 22:26

Som sagt... please...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-01 22:41

PF : Högt i tak vettu!

Dessutom hann de andra inläggen dyka upp medan jag skrev mitt.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-01 23:39
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Rillo:
Tyvärr är det så att Microsoft äger 20% av Apple, frågan är hur mycket de har att säga till om.
Jag hoppas verkligen det kommer nya processorer i macarna snart för jag vill aldrig bli en switcher.

Tyvärr så är det så att Microsoft inte alls äger 20% av Apple. Det är något som omkastats och sagt av dom som inte förstord innerbörden av aktieköpet Microsoft gjorde.

Microsoft köpte en massa icke-röstberättidigade aktier! Microsoft äger inte Apple! Dock så gör dom det mer eller mindre hur som helst... Om Microsoft dödar Office på Macen så dör Apple inom ett år.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-01 23:42
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av lasselu:
Bevis för det senare påståendet tack!

http://www.againsttcpa.com/

Läs den svenska översättningen här. Då förstår du nog varför det inte är så smart med TCPA och hur du praktiskt taget lägger händerna med din privatinformation till ett gigantiskt imperium.

Varför ska en nörd bakom en skärm i Redmond bestämma vad för möjligheter du ska ha på DIN dator? Frihet för mig inom datorvärlden är friheten om att jag får möjligheten att bryta lagarna eller inte -- det får man inte med TCPA eftersom allting du gör på din dator måste accepteras av Microsoft först.

Det börjad med det. Sen kommer bli så att Office dokument bara kan köras genom TCPA och på så sätt så kommer OpenOffice och andra alternativ att försvinna. Samma sak med Linux. Tyvärr. Microsoft vet det och det är därför dom vill få igång det så fort som möjligt.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-01 23:48
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av PF:
Seså, seså, nu är vi inne i någon IT-diskussion som inte passar 99musik så bra, 99mac finns redan för det ändamålet - och där diskuteras redan trådar liknande denna. Jag ville helt enkelt bara säga att jag köpt en PC och att jag känner mig nöjd! Allmänt kan man dock säga så här: Låt musiken regera här så blir det bäst.

Nja, jag tycker denna diskution är bra. Personer som annars inte skulle gå in till 99Mac läser nu och blir upplysna om hur onda Microsoft egentligen är.

Ett bevis på hur Microsoft utnyttjar sitt monopol märkte jag idag. Öppna mappen där Explorer ligger (program/explorer/iexplore.exe). Försök sen radera Explorer genom att dra den till papperskorgen och radera -- den försvinner, eller hur? Testa sen att köra explorer igen genom att köra det genom start-menyn. Vipps så har explorer mystiskt kommit tillbaka!

Jag tänker aldrig använda Explorer i resten av mitt liv. Det är en symbol för allting Microsoft står för: Total kontroll av marknaden utan insyn för andra genom olagliga taktiker, betalningar under bordet och utnyttjanden av loopholes i lagarna. Ett groteskt sett att utnyttja sitt monopol för att ta över och styra andra marknader efter hur dom har lust.

Microsoft äger 97% av många marknader. Dom har ingenting dom behöver göra där längre, därför utnyttjar dom sitt monopol genom att ta över andra marknader dom fortfarande inte äger.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-02 00:41

Du går in lite väl hårt med din hatkampanj. Och den lämnar mig oberörd. Världen utanför också. Om du vill jobba med datorer i framtiden, måste du nog förena dig med att bli kompis med Microsoft. Fortsätt gärna på 99mac, det forumet lämpar sig bättre för diskussioner av den här typen. Tack.

Öppna denna fil innan inlägg läses för ökad dramatik!
http://homepages.ihug.co.nz/~taierip/imperial_march.mp3

--------------------------------------------------

The Saga continues as the young Niklas Skywalker finds the force of the Jedi-apple and the guidance of Obi Wan Jobs.
With his new powers, once again he shall fight the evil empire...

  • Oregistrerad
  • 2003-06-02 10:21
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av PF:
Du går in lite väl hårt med din hatkampanj. Och den lämnar mig oberörd. Världen utanför också. Om du vill jobba med datorer i framtiden, måste du nog förena dig med att bli kompis med Microsoft. Fortsätt gärna på 99mac, det forumet lämpar sig bättre för diskussioner av den här typen. Tack.

Man behöver inte bli kompis med Microsoft för att arbeta med dom. Själv så går jag i ett IT-Gymnasium och använder Microsofts programvaror varje dag. Skolan är mer eller mindre en av Microsofts "kyrkor" för att sprida och utbilda nya generationer IT-människor att arbeta med Microsofts programvaror. Jag kan många av dom ut och in. Hemma har vi fyra stycken Windowsdatorer och två Macar.

Nej, men nu har jag nog sagt mitt. Jag ska sluta.

Bevaka tråden