Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny dator

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Faen också, jag har fått för mig att slänga ut en massa stålar på en ny dator.Det är inget fel på min gamla, det är bara det att den är just gammal.

Jag har kollat lite på Dell och hittat ett paket: 2,6 GHz, 512 MB RAM, 128 MB grafik, 60 GB HD samt 17" TFT-skärm. Ljudkortet är ett SoundBlaster Audigy II 5.1. Ca 15700 spänn. Jag är satan så sugen på att köpa en, men hur funkar Dell till musik? Borde jag över huvud taget misstänka att de är bättre eller sämre?

Ljudkortet är väl inte värsta modellen, men det har jag inte nu heller (SB Live! 1024) och jag skall inte spela in 5434523 ljudspår samtidigt.

Dell verkar prisvärda och de är snygga. Eftersom datorn alltid står framme så vill jag att den är snygg också.

Tjena fågeln

Jag har själv köpt av en kompis som importerar compag datorer, han säljer riktigt billigt för de priset du tänker betala för en dell får du en presario 8000 med 250 gb, p4 3ghz, ati radeon 98000 med tv out och tft utgång, 1gb ddram, snyggt tangentborg och trådlös optisk mus, dvdbrännare, dvdvanlig brännare, nätverk, audogy 5.1(tror de 2), modem, firewire, 6usb portar....
Vill du veta mer så maila mig.

Jag tycker Audigy 2 är riktigt prisvärt kort. "106db 24bit 96kHz" slår många dyrare "studiokort" på fingrarna.

"106db 24bit 96kHz" osv.. visst.. själv så litar jag mer på ett bättre 16 bitars kort vid inspelning. Det är fler saker som säger hur inspelningsresultatet blir. Nu vet jag inte om just audigy har det.. men live-korten har kompressor med limiter som ligger på heltid och rotar i ljudet man spelar in. Det är en sån sak som faktiskt gör en del. Förresten så kan man bara spela in med högst 16 bit, 48 KHz. Internt jobbar kortet endast på 48 KHz.. varken mer eller mindre.
Vad sägs om ett audiophile2496 eller liknande istället? Dom kostar inte så mycket..

Audigy är nog jättebra till ljuduppspelning däremot

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-01 03:49

Jag kan rekommendera Audiophile 2496 (har ett själv). Hade lite strul med det men det löste sig med win2000 (körde XP Proffesional innan å då strulade MIDIn med Modularen).

Jag kan ju sätta i mitt SB Live! 1024, det fungerar utmärkt för mig och duger gott. Dessutom har jag det redan i min ägo så jag slipper köpa in det. Sedan är säkert de korten ni nämner mycket bättre, men men... Jag kör ju mest MIDI.

Compaq är bra, vi har dem sm arbetsstationer på jobbet, men som hemdator vet jag väl inte... Dessutom hystar jag inte bara upp 15700:- så där, möjligen att jag snyter det ur näsan, men jag har precis tagit lite nässpray. Det blir förvisså dyrare att dela upp betalningen, men vaffan, det är så det funka. Det håller världen igång.

Volantiz: Vad yrar du om?
-"106db 24bit 96kHz" osv.. visst.. själv så litar jag mer på ett bättre 16 bitars kort vid inspelning.
okej?!?!?
det kan man ju göra men de korten brukar ha sunkiga AD du vet att man kan spela in i den upplösningen med högupplösta kort också va? (med bättre resultat p.g.a. bättre ADAC).

-Det är fler saker som säger hur inspelningsresultatet blir. Nu vet jag inte om just audigy har det.. men live-korten har kompressor med limiter som ligger på heltid och rotar i ljudet man spelar in. Det är en sån sak som faktiskt gör en del.

-Förresten så kan man bara spela in med högst 16 bit, 48 KHz. Internt jobbar kortet endast på 48 KHz.. varken mer eller mindre.
Vilket kort snackar du om nu? Inte Audigy _2_ iaf
Det kör med 96kHz, 24bit till skillnad ifrån Audigy 1 och SB Live. Det finns ifs bara 16bit 48khz stöd om man vill köra ASIO men mina egna erfarenheter är att WDMen fungerar bättre.

Vad sägs om ett audiophile2496 eller liknande istället? Dom kostar inte så mycket..
Audigy 2 håller enligt mig samma klass och är billigare. Om man vill ha bättre skulle jag sikta på ett riktigt bra "studiokort" med balancerade ingångar och bra ADAC (som protools och ESIs nya). Mitt nästa kommer bli något av dessa iaf.

Jag har haft Soundblaster 64, 128, Live, Live 1024 och nu Audigy 2. Jag tycker live är skit det brusar ju svinmycket och AD är inte något vidare.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-01 12:47

Volle & Global : Alltså, angående SB Live!, så här är det :

I Creative´s drivrutiner till SB Live! boostas de analoga utgångarna automatiskt upp med ca 6 db på digital väg, DSP-delen (som även används till effekterna) i EMU10k1 (huvudchippet på SB Live!-korten) används alltså för att öka volymen UT. Om man istället kör med kX-drivrutiner så sker ej detta då man själv har fria händer till att välja vilken kod som ska köras i DSP-delen. Därför klagade t.ex en del användare på att deras ljudkort hade lägre signalnivå ut när de bytte från Creative till kX-drivrutinerna.

Angående brusig AD, AC97-chip:et (som mixar diverse ingångar på Live-korten, bl.a. Line In) har fått mycket skit för dess höga brusnivå, men däremot ska Livedrive-ingångarna (om man har det tillbehöret) vara mycket bättre.

// encore - har ingen LiveDrive men står ut ändå.

Parakit: jag snackar om hälften av summan som du ska kanske köpa en dator med hälften av den compagens prestanda.
Min polare köper in enbart två modeller så han säljer dom för 8000:- inkl moms.
prisvärt

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-06-01 16:04
Citat:

citerar:Jag är satan så sugen på att köpa en, men hur funkar Dell till musik?

Jag kör Dell (och Audiophile 2496) utan några som helst problem...

1
Bevaka tråden