Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB / Firewire-kort

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Waddap!

Nu är tiden kommen, det är dags att börja spela in lite sång mest, och få ner den (minst sagt) otroliga latencyn (ligger just nu runt 185 ms! Interna ljudkort, vad säger man..)

Jag kör Cubase SX på en laptop (PC) - därför är det USB eller Firewire som gäller.

Har kikat på Midimans USB Duo, det verkar vettigt, kostar lite över 3 lax tror jag. Kommentarer och tankar?

Simma lugnt! // z - l

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-02 19:20

Halvt OT: While we´re at it; var hittar man det billigaste Firewirekortet för PCMCIA? Dvs själva FireWire-interface´t. Hittade en produkt på en amerikansk sajt, kostade 39 USD. Hittade samma i Sverige, kostar 870:- plus moms och frakt (!!!)... om ni har ngt fett tips, tjoffa hit! Behöver även ett svart USB-tangentbord med full uppsättning (inga fula multimediatangentbord helst, helst bara typ svart och rektangulärt).

oi! sno inte min tråd!

^_^

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-02 21:24

Nej då!

Jag tror M-audio´s interface är koola, men kolla även de nya från Hoontech, de importeras till Sverige av Sweden Midi Music, du kan slå dem en signal och höra om det finns demomöjligheter (läs: JAM) och när grejerna landar i Sverige. Till exempel.

Jag tror att Firewire är att föredra eller USB _2_ (om det finns något ännu). Jag har hört att USB interfacen inte hinner med att överföra för hög ljudupplösning.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-02 22:18

Jag har fått hyfsat bra resultat med USB-interface (latency nedåt 5-10 ms), men jag skulle nog helst satsa på FireWire jag med.

Ja, en firewirelösning är ju att föredra, absolut (såvida inte Duon stöder USB 2, men det verkar det ju inte som :/ ).

Vad finns det för enkla firewirekort då?
De enda fw-lösningarna jag kan hitta är MOTU:s och Digidesigns 002; overkill to say the least.
RME:s lösning ligger bättre till prismässigt där (still out of range för min del), 36 eller 52 I/O för runt 10 lax.

Verkar finnas 3 och ½ kandidater för USB:

- M-Audio Duo
- M-Audio USB Audiophile (det är RCA-I/O:en som gör mig lite tveksam)
- Edirol UA 5
- Tascam US-122 (som har 2 inserts, lite koult faktiskt)

Beskåda dem här - http://www.computersandmusic.com/xcgi/SoftCart.exe/store1/refpages/usbaudio.html?L+mystore1+nupk5490+1054726470

Kom gärna med kommentarer!

thanks man!

Trist och synd att de inte har släppts ännu - kanske borde man vänta tills dess?

*poppar FPU-mixen på Puss - Master & Slave*

M-Audio 410 FireWire.. kommer väl vilken dag som helst nu.. billigt dessutom!

JAG väntar till dess

men det är ju helt upp till dig.

1
Bevaka tråden