Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Soundblaster AWE64 Gold

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejhopp!

Nu ska vi se om någon vill nostalgitrippa tillsammans med mig...

Det är nämligen så att jag är tillbaka med att köra med mitt gamla Creative Soundblaster AWE64 Gold - ett ljudkort som jag i sanning haft problem med sedan jag köpte det, men som säkert också beror på att jag aldrig riktigt lärt mig det.

Då kortet inköptes 1998 (det låter så länge sen... och det är det ju fakjtiskt också ) kördes det på Windows95 tillsammans med den Nederländska (!) programvara jag fått med vid mitt "lysande" köp via nätet. Det mesta fungerade väl, men bristerna med kortets inte så särskilt full-duplex-egenskaper gjorde det knepigt att använda till något mer avancerat än att leka med SoundForge och ljudinspelaren. Jag förstod mig inte på att använda det medföljande Cubasis och kortets SoundFont-minne (vilket ändå var för litet att ladda de snitsiga JP8000-instrumenten jag fått tag i!)... Nåväl, det hände i alla fall inte så mycket med det kortet - men det gick förstås utmärkt att köra mp3-or med

Typ 2000 köpte jag GigaSampler vilket visade sig vara inkompatibelt med samtliga av mina andra ljudkort än just AWE64:at, så detta åkte ur min gamla 120MHz:are och hamnade istället i min lilla workstation på hela 500Mbinärkusar. Konceptet visade sig fungera utmärkt - inga problem!

Nu, då jag håller på att sälja mitt Digi001-kort, har jag åter börjat köra mitt gamla AWE64 för att skapa musik, denna gång tillsammans med Cubase, vilket har visat sig fungera förvånandsvärt bra förutom en del oförklarliga peakar just vid audioinspelning (dock brukar det fungera bra om alla effekter, EQ:ar och dynamics stängs av). Nå, inga större problem - nog att skapa små underverk av. Men detta är när jag kör Windows98 SE detta.

Nyligen installerade jag Windows2000 Professional på en av mina partioner, och vad händer då? Jo! De medföljande drivrutinerna tycks inte palla mer än cirka 1:32 av en vanlig låt (i Mediaplayer såväl som Winamp) innan systemet fryser ihopa... suck! Datorn har i sanning aldrig hängt sig så jäkligt som vid detta fel.

Med en del erfarenheter av Windows logik (vad som helst kan orsaka vilket fel som helst) ägnade jag större delen av fredagskvällen att försöka lista ut vad som stod på. Jag försökte först hitta nya drivisar till Windows 2000, men icke. Det fanns bara några till 98 SE och när jag försökte använda dessa ballade Cubase ur fullständigt och hade problem med att spela upp mer än två ljudspår åt gången utan att hacka... ett problem som jag lyckades lösa med att avinstallera möget igen... men Cubase verkar inte fungera helt 100 i alla fall... suck! Nå, detta var ju åter i 98:ans underbara värld, men för 2000 då?

Åter till det "logiska" tänkandet. Det kanske beror på mitt lilla grafikkort?

Nå, efter att ha avinstallerat de gamla drivisarna till grafikkortet installerade jag de nyaste de hade och pang! Winamp tycktes kunna spela i timmar utan problem då jag testkörde igårkväll. Men nu i morse då jag äntligen satt mig ner, smällde igång Winamp med en ball playlist och skulle fortsätta skriva en snutt på min roman var det samma problem igen. Winamp spelade förvisso i 30 minuter eller så denna gång, men med samma utgång som tidigare. Med ett sådant opålitligt system vågar man ju inte göra nånting!

Har någon råkat ut för något liknande eller typ har nått bra förslag på vad tusan jag kan kolla? Tänker inte köpa ett nytt ljudkort just nu, men en ny processor är på G till den gamla PIII:an (då kanske den hänger sig snabbare - jippiiii ). Och är det kanske nån som vet var tusan man kan hitta fräscha drivisar till AWE64 Gold? det verkar vara helt borta och glömt i världshistorien.

Gurkburk! Varför måste min CD-spelare vara sönder också!? Om så inte varit fallet hade detta varit nemas-problemas.

Ibland blir man bara så trött...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-08 13:11

Din musik förtjänar att du behåller Digi001´an. Tycker jag. AWE-64´an förtjänar att placeras under lämpligt däck på parkerad lastbil.

Har själv suttit och försökt få liv i mitt ljudkort på datorn. Och igår lyckades jag antligen, puhhh Men att hitta rätt drivare var inte lätt. Men i mitt sökande så kom jag över följande site: www.driverguide.com.
Om du inte har kollat in den tidigare så finns det en hel drivare att finna här.
Kräver dock lösen och id.
Testa med dessa:
Id: driver
lösen: all

Resonemanget jag för angående Digi001-kortet är lite knepigt det också...

Det är ett dyrt och jäkligt bra ljudkort och med en uppgradering till ProTools LE 5.3 och de senaste drivrutinerna har man full ASIO som jag förstår det, men bara om man kör XP, tydligen... urk!

Det är ett bra kort hursomhelst och behåller jag det har jag ett proffsljudkort som torde hålla många år än. Samtidigt är det dock mycket pengar det rör sig om som kanske kunde använts bättre? Återigen dock, har jag ett "riktigt" ProTools-system med fulla licenser och stora möjligheter att samarbeta med folk inom multimedia/video/TV/studio o.s.v. även om jag ju gett upp företaget för tillfället. Det ska ju bli eget igen nån gång framöver...

Jag ska i vilket fall som helst köra ett nytt ljudkort typ Audiophile eller ett sånt där M-Audio Delta44 eller 66. Dessa borde iofs duga mer än väl för mina behov och jag antar att fördelen är att man kan köra SoundFonts på dessa också - något som jag inte vet hur man skulle kunna lösa med ett Digi001. Men det kan man kanske? Hmm...

Hursomhelst ligger Digi001 på runt 9000:- begnagat och Audiophile går på ynka 2000:- medan Deltakorten är något dyrare... typ 4000:- eller nåt?

Frågan är lite vad som känns lönt. Att investera ytterligare i Digi001 eller sälja det och frigöra pengarna i förmån för annat. Med tanke på att jag i nuläget inte tjänar ett dyft på min lilla PTLE-anläggning så känns det bara jäkligt dyrt och säkert kommer standarden på dagens ljudkort komma förbi Digi001-kortet utan större problem. Det är kanske inget system som är så stabilt och integrerat o.s.v. men är det verkligen lönt om man bara sitter och leker på egen hand? En MBox känns som ett långt billigare alternativ, men i nuläget ser det ut att bli Audiophile...

Mummel, mummel, grubbel, grubbel!

Snyggt, Znoken! Man tackar - kollar genast!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-08 15:45

Ober : Om du bara vill ha ett ljudkort så att du kan spela in lite, ASIO-stöd och soundfonts, så kanske ett SB Live! med KX drivisarna kan vara något.

Har precis gett upp att använda Delta66 med min dator, så nu ska jag se om jag kan få igång SB Live med KX-drivisarna istället.

Och jag är optimistisk, jag provade KX i sommras men då hade jag dels problem med moderkortet (Abit KT7 med VIA133 chipset) och det problemet har jag nog fixat nu. Sen funkade Soundfonts inte vidare bra heller i den versionen jag hade då. (3520 har jag för mig) Dessa saker har delvis lösts (ser jag på change-loggarna) och efterhand som småfel löses blir nog KX riktigt bra!

Ska testa att ladda hem 3528-compilen och prova. Ska bli kul.

KX Project

Jo, det är ju helt klart en billigare lösning.

Upptäckte dock att ProTools LE 5.31 släpps gratis för alla 5.1 användare. Råbonus! Tankar ner det omifall jag skulle få för mig att slänga in XP.

Intresserade kan kolla in följande länk!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-08 18:22

Flyttade ämnet till dator / hårdvara, tyckte det passade bättre här!

Jo, jag kände det också Men det började inte riktigt där så jag valde att starta tråden off-topic...

  • Oregistrerad
  • 2003-03-17 16:06

Kör du AMD och eller via eller har du ett Matroxkort i burken?

Kör en PIII:a med ett A-bit AV6... Men problemen är ur världen nu - kör med det inbyggda Soundblaster 128-kortet istället. Det väsnas mycket (p.g.a. av att det är inbyggt) men har i alla fall full duplex

Letar dock efter nåt nytt... Är lite sugen på att kolla in de där Audiophile-korten lite mer...

  • Oregistrerad
  • 2003-03-17 21:00

Det tycker jag du ska göra Klockrent är det och svinbra drivrutiner. Sjysst midi också så det finns inget att tveka på inför ett inköp

Okej Enda nackdelen är kanske att man inte kan köra soundfonts, eller? Har fått för mig att man bara kan köra sådana på Creative-kort, men jag hoppas att det inte stämmer för jag har hittat ett par riktigt coola orgelljud (kyrkorgel, jawohl!) som jag tänkte använda framöver...

Det låter fint i alla fall! Inget brusande och framförallt - förutsätter jag - inget jädrans gnisslande för att hårddisken råkar skriva eller processorn får mycket att göra, såsom nu!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-18 11:13

Oberfunker : Soundfonts är ju en EMU-standard, det finns softsamplers som klarar av formatet. Du kan säkert också konvertera de soundfonts du vill ha till andra format ganska enkelt, om de inte är för avancerade.

Själv sitter man lite i samma sits, har många hemmagjorda och välpolerade soundfonts som ligger o väntar på användbara kX-drivrutiner, tills dess får jag inte gjort mycket musik tyvärr... Man kunde iofs testa att göra Akai-instrument av alla bankerna och lägga in dem på S3000XL:n... Men det är mycket jobb, och det är inte säkert att jag gillar arbetssättet med Akai:n heller..

Får väl se tiden an...

Förresten, kör EMU´s samplers med just Soundfonts 2.1-standarden eller har de ett ännu mer avancerat format?

  • Oregistrerad
  • 2003-03-21 00:52

Min E-64 har sitt eget lilla format men den klarar av att läsa wav, aif och AKAI formaterade skivor. Tror även den klarar Roland men jag vet inte. Reason 2.X klarar av soundfonts alldeles strålande så det är inget man blir utan om man byter ljudkort. Skillnaden är väl om man kör det med ett program istället för som patchar på ljudkortet är att man inte begränsas till ljudkortets minneskapacitet utan kan använda datorn dito

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-21 01:22

batmannen : Sant, men Live!-korten (och framåt) använder datorns RAM-minne till samplingarna. Dock finns det nån gräns på 32 meg tror jag, men det räcker för mig!

Så då måste man köra Reason, plötsligt

Jaja, har iof aldrig provat att köra med det på allvar... Kan man inte köra Soundfonts med nån kul plugg till Cubase eller så?

  • Oregistrerad
  • 2003-03-23 14:12

encore: det finns ju tydligen något 256 mb pianosoundfontsljud som tydligen ska vara rätt sjysst, så jag vet inte om den där gränsen på 32 mb stämmer Fast jag vet faktiskt inte. Har aldrig kört med sf.

ober: det är ett strålande program

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-23 15:04

Batmannen : Tydligen beror det på vilket kort man använder, Live!-korten verkar bara klara av 32 meg. Audigy-korten ska inte ha någon sådan storleksbegräsning, och soundfont-formatet i sig själv har ingen sådan begränsning heller. FAQ:en i Kx-drivisarna säger att det finns en 32 meg limit, men andra sidor och program säger att det går att kringå... tja vem vet?

Lite utklipp :
__________________________________

http://www.tweakheadz.com/soundfont_knowledge_base.html

Q) Is there a way to increase the 32 meg limit of machines with lots of memory?

Jack Raymond submits: Yes. There is a registry patch which increases the limit to 128MB and has worked perfectly on the two computers on which I?ve installed it. The patch can be found on http://come.to/sblive under "Patches". Since I increased my system RAM to 500MB, even without the patch, the cache limit automatically increased to 250MB. This has been true both with Win 98 and Win 2000. Otherwise it would be impossible to load up soundfonts like Fluid which are over 100MB.
__________________________________

http://www.soundblaster.com/resources/read.asp?articleid=48&cat=2

As you probably know, Wave files are the basis for all SoundFont instruments, and those Wave files are contained in the SoundFonts you load from the SoundFont control panel. The Sound Blaster Live! can play only 32 MB of Wave file data at one time, and that is further limited when using large SoundFonts. If you have loaded one or more SoundFonts that occupy, say, 60 MB of memory, the Sound Blaster Live! can play only the Wave data that lies within a contiguous 32 MB block. If you play an instrument that happens to lie near the beginning of SoundFont memory and then play a different patch near the end of the memory block, a "hole" develops and some instruments or notes will no longer play. The Audigy solves this by allowing a contiguous 4 GB "memory window" that the MIDI synthesizer can access all at once.
__________________________________

http://www.kxproject.spb.ru/faq.php?language=en

Q. Is there a 32MB limit on sample playback? Does this apply to the Audigy as well?

A. SoundFont sample playback is limited to 32MB of wave data at one time, although SoundFonts larger than 32MB can be loaded.

1
Bevaka tråden