Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PIII

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är på jakt efter en Pentium III Socket 370/FCPGA över 8000mhz (Gärna 1Ghz).

Vem sitter på den?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-09 10:07
Citat:

quote: ...över 8000mhz...

WOH! Fätt fätt fätt...

Oooops. :rolleyes:

Låter felskrivningen stå som ett monument över pre-frukost-inlägg... (Jo, det ska va 800)

Hejhej!

<DRYG>
800 mHz... 800 milli-Herz? 1,25 sekunder mellan klockcyklerna... Wow!

Snacka om low-end-computing!
</DRYG>

Hehe

Det fanns någon gammal undervisningsdator, om det var i Radio och television, som man kunde bygga själv och köra i promenadfart så man kunde hänga med vad den gjorde för varje instruktion.
Många blinkande lampor blev det...

Jag behöver oxå en ny PIII. Min 866:a blev sjuk och blinkade blå - en signal att det inte är som det skall, oavsett vad A&F säger. Så nu kör jag på en 600 och det är lite slött... inte riktigt så man hör klockcyklerna ticka därnere i lådan, men nästan...

//R.t.M.I.

Tänker också uppgradera min PIII 500:a inom kort. Har kollat på lite olika lösningar, men det som hägrar mest just nu är en konverter för just PIII:or där man kan smälla in en AMD 1200 eller 1300 och på så sätt smälla 1-Gigsbarriären för runt tusenlappen. Det låter soft tycker jag!

Har inte länken på den dator jag sitter vid nu, men jag kan återkomma om intresset finns!

Hmm, här har vi koll på enheterna...

Verkar svårt att få tag i en P3 till vettigt pris tyvärr, har försökt buda lite men ingen respons. Och en ny 1.13Ghz för 2000:- känns inte så kul mtp på att man får en 2ghz P4 för samma pengar...

Tänkte slippa köpa nytt moderkort & minne, men ändå bli av med min Celeron.

Som jag nämnde i en annan tråd lever mina fördomar mot AMD kvar från K6-tiden så det känns inte sådär jättelockande. Men har du länken kan jag ju alltid ta en koll.

Ober,
Det lät festligt! En AMD på en vanligt gammalt sur-IntelP3-mammaplanka? Går det på vadsomhelst?
Jag tror min mammaplanka normalt inte fixar processorfart på över 1GHz, om de inte har hittat på någon ny bios till den...
Och AMD-processorerna, hur är de då i fråga om oväsen och effektförluster? Min gamla PIII är snäll, jag kan plocka ner fläkten till nästan noll och piska cubase genom den så mätaren går i taket. Temperaturen är fortfarande låååångt under oro-gränsen. Det sista jag vill är att behöva börja flåsa kubikmil med luft genom lådan för att kyla ner. Det väsnas nog jävligt just nu...

Hursomhelst: Intresse! *hand upp*

//R.t.M.I:

Måste kolla upp detta - det är lite det som jag är orolig för. Med min senaste BIOS kan jag komma upp i 1,1Gigakusar, men det ska tydligen funka... fråga mig inte hur! Måste leta upp länken nu i alla fall. Ska skriva nån timme till bara så återkommer jag

Vet att mitt moderkort går att flasha för att få stöd upp till 1.4Ghz eller nåt..

Men så var det värmeproblemet. AMD är ju notoriska på att överklocka sina professorer, dom kräver mycket mer kylning (& ström) än en Intel.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-09 16:03

Peter H : Jo men det har blivit bättre. Athlon Thunderbird-processorerna (som jag äger) är ökända för att bli väldigt varma, men Athlon XP processorerna skall vara svalare.

Och ja, K6:orna var inte den mest kompatibla processorn direkt men det är ett tag sen. K7:orna var det väl bättre?

Det som ibland kan vara problem med AMD processorerna är när man kör med vissa VIA-chipset. Men där finns det oxå bot, finns moderkort för AMD-processorer med andra chipset än VIA.

Mitt intryck är att det alltid var *nånting* som strulat med AMD. Var det inte kompatibilitet så var det usel FPU, värme, chipset osv... Så jag undviker dom fortfarande, mest av gammal vana, tills nån kan visa en uppenbar fördel med dom... (förutom priset då, men det komemr i andra hand faktiskt).

Har iaf en P3 1.13Ghz på g för en tusenlapp, känns som OK pris...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-09 19:00

Peter H : Fast från o med Athlon-processorn så slog AMD Intel på fingrarna vad gäller FPU-prestanda, AMD´s var effektivare!

Och för mig är priset nog ganska viktigt ändå, jag gillar överhuvudtaget att ha alternativ. Fast vill man vara på den säkra sidan så finns det ju Intel...

...eller Macintosh.

Det var rätt intressant det där med FPU´n. Tydligen fick AMD inte riktigt till den så dom gjorde 3 parallella i stället! Nåja, det är resultatet som räknas

Är AMD så himla mycket billigare nu förresten? Har inte kollat så noga, men vad jag kan se kostar dom ungefär lika mycket som Intel... En hundralapp hit eller dit tycker jag är ointressant, sånt varierar ju hela tiden beroende på vem som släppt en ny modell senast osv.

Det tråkiga med CPU-krigen är ju att moderkorten inte är kompatibla längre, så valfriheten har ju egentligen blivit mindre...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-09 21:18

Men Ferdinand, den lille Mac-användaren, bara satt och sniffade på blommorna... och brydde sig inte om de andra moderkorten... som bara stojade och hoppade... han trivdes så bra, vid sin lilla iBook...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-09 21:59

Skämt åsido - flyttade tråden hit, eftersom den innehåller så mycket matnyttig information.

okej, så här bar det: Det uppgraderingspack som jag snackade om finns att läsa om på följande sida och involverar alltså en Slot-1-adapter för att få en PII:a eller PIII att klara av en Celeron-processor på 1,3 Gigakusar.

Lugna fiskar för de som inte gillar AMD med andra ord. Men gillar man Celeron är frågan... priset är annars runt 1000-lappen med frakt.

Och mitt moderkort, VA6, är kompatibelt minsann! Låter inte så dumt detta! Frågan är som sagt bara vilka nackdelarna är! Hur är bra är en Celeron och hur mycket låter den medföljande fläkten?

Aha, det är såna här nån pappskalle annonserar om under Säljes på en massa datorställen. Givetvis lyder rubriken "Celeron 1.4Ghz för 350:-" eller nåt sånt puckat...

Men den kan ju vara bra för det.

Köper en P3 iaf, kör Celeron nu, men har fått nån olustig känsla av den, helt omotiverat. Har haft Celeron sen dom kom, och aldrig haft några egentliga problem...

Nån som vet hur stor skillnad en "riktig" P3 gör för musikprogram, gentemot en Celeron? Kan tänka mej att cachen utnyttjas rätt hårt vid många plugins, mycket kod och mycket data...

Vet egentligen inte om det är sås tpr skillnad på grejerna. "Celeron" är väl lite budgetvariant, men kan jag inte få tag i en 1,1GHz PIII:a så får det nog bli så. Det är ju en billigare lösning i alla fall. Annars kanske en 800 räcker förvisso... :rolleyes:

"Men Ferdinand, den lille Mac-användaren, bara satt och sniffade på blommorna... och brydde sig inte om de andra moderkorten... som bara stojade och hoppade... han trivdes så bra, vid sin lilla iBook... :-)"

NU SKA VI INTE STARTA NÅT JÄVLA MAC VS. PC-KRIG HÄR PF!!!

kunde inte låta bli

nån kan få tjacka min P3 733MHz:are med moderkort (via cepe-chip set), minnen (384MB), låda, graffekort (creative geforce 2 gts), hd-docka å nätverkskort för inte så jättemycket. Kommer inte behöva den mer iom att jag studsat över till mac

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-11 17:16

50 spänn?

asså.. du kan få titta på den en liten stund för 50 spänn

1
Bevaka tråden