Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket ljudkort?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu behöver jag ett nytt ljudkort fast bara med ett krav, den skall ha bra latency till dom flesta program och vara extremt billig, utgångar och sånnt spelar ingen roll.
Vad finns det att rekommendera tror ni, räcker det med en sån soundblaster live grejjs eller ger dom dålig latency??
Doctorn

Det ska finnas en massa balla ASIO drivisar till Live-korten som har extremt bra latency. Där kan nog Encore briefa dig lite. Han lade nyss in nån cool länk om nåt sådant...

*räcker micen till Encore*

danke schön ober, *väntar på encore nu*
gött att man inte behöver köpa ett svindyrt ljudkort bara för att lira lite fm7 då o då

ELLER så köper man ett riktigt ljudkort.. m-audio audiophile ska tydligen fungera finemang.. bra ad/da-konverterare å sånt. Billigt är det också!

Det beror lite på vilka pretantioner man har. väljer just nu mellan att göra mig av med mitt Digi001 eller inte och isåfall skaffa mig ett Audiophile eller nåt nytt Soundblaster. Knivigt, men Digi:t är klart jäkligt dyrt... Men jäkligt bra också

Hursomhelst är ju ljudkorten idag grymt mycket bättre generellt sett än för bara några år sedan. utmärkta MIDI-kort med skapliga omvandlare är i vars man ägo idag... och typ full-duplex eller inte är väl ingen diskussion idag

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-11 13:18

dr_dreas : Finns ett projekt som heter Kx-project. Rysktillverkade drivrutiner (gratis) till SB-Live serien (och även till Audigy ska det finnas). Den version jag kör nu (3528) fungerar hyffast bra. Får inget hack o så, vet inte hur låg latency jag kör men det varierar på effekterna jag använder. Däremot så lyckas jag krascha med Cubase ibland, låten spelar fort som fan och allt fryser.

Det kan jag dock leva med (är en riktig hårding!) genom att ställa in Cubase att spara var 5:e minut. Låter galet kanske, att jag står ut med det alltså, men så ofta händer det inte. Ofta märker man när den är på g att balla ur, och lösa det genom att disabla/enabla audio.

Dessutom har en ny version just släppts, 3529 (en alphaversion), de har många förbättringar, bland annat har ASIO-koden förbättrats. Dessa har jag inte testat då mycket av koden är nyskriven, och en del folk har problem med dem. Men när 3530-versionen kommer ut (killen är flitig så om en månad eller två) lär det nog funka rätt schysst!

http://www.kxproject.com

Inte säkert att detta sättet är något för dig, men de är gratis och de är definitivt ett intressant alternativ.

jag skulle inte rekommendera att hålla på med kx-drivarna om man inte är berädd på att offra mycket tid att sätta sig in i hur dom fungerar.
eller är mycket smart...
det är mycket komplicerade att få det att funka på ett bra sätt.

Jag körde med dom ett tag. men jag blev tokig och köpte mig ett Audiophile 24/96 istället...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-11 13:41

...och ändå kallas du för ´meckarn´?


Men jag är dålig på att mecka med saker. Jag skulle vilja vara duktig...

1
Bevaka tråden