Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudburkar f.USB

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Ljudburkar f. USB finns det ju några, och jag har just shoppat en Emagic 2|6 till jobbet.
Jag fattar inte riktigt hur de fixat att köra 2 in och 6 ut på en gammal-USB, men... jag skall testa vad den går för.

Men, USB 2.0 är ju på gång och börjar dyka up i burkar ikring en, och har ju prestanda nästan åt Firewirehållet. Har någon hört något om det finns eller är aviserade några ljudlådor för USB 2.0?

Det vore väldans trevligt för oss som är medelst tvång fast i sur-PC-träsket.
(Avis på macsnubbarna med fina firewireinterface)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-05 20:42

Ta dig upp ur träsket, medelst tvång om så nödvändigt, köp en Mac. Rekommenderar en begagnad G4. Då får du mer gjort. Köp den av en musiker så ingår säkert ett riktigt bra ljudinterface och sån´t på en gång.

G4´ornas interna ljudkort är förresten inte fy skam de heller, långt bättre än t ex Sand Bläster och sån´t. Om man köper ett ljudkort till en Mac så är det mest för alla in- och utgångars skull.

Bra ljudinterface är t ex RMEs prylar, Digi 001 (om man vill köra ProTools t ex) och Motu 828. Alla dessa funkar med ASIO-drivare och ypperligt i Logic, Cubase, Reason et cetera.

En annan fördel med Mac för en kille som dig, om jag inte misstar mig, är ju programmeringsmiljön Max & Max MSP.

Givetvis finns alternativ till PC (t ex Midiman´s USB-prylar), men... njä. Jag tycker att man är värd en Mac om man tar sitt musicerande på allvar.

Obegripligt att det inte finns mer Firewire-grejer. Korten kostar ju en bra bit under tusenlappen, argumentet att det bara är för Mac håller inte. Tänker av princip inte köpa fler PCI-grejer, känns som gårdagens teknik... Tänker vänta med mer ljud i datorn tills det finns vettiga grejer för USB2 el. Firewire. (Finns IOFS redan, men jag har inte råd med ett 828)

Enkel matematik säger att man kan få 8 44/96 kanaler på USB, under ideala förhållanden. Och hur ofta infinner sej dom på en PC?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-06 20:59

Ideala förhållanden? På en PC? Tja... you tell me!

Det är inte bara att "ta sig upp ur träsket" när ljudmicklandet skall ske å tjänstens vägnar, och ens arbetsgivare har BESTÄMT att rådande POLICY är: intelkompatibel dator och W2000 eller XP. Icke diskuterbart! Det går öht inte att köra en äppelburk hos oss.
Så därför var nu funderingen, i just detta PeSe-forum; har ingen hört om det är något lika gott som bla MOTUs firewireburk på gång för USB2...

Det GÅR att få en PeSe hyfsat funktionell för musik, även om det är lite pillande och mycket svordomar...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-07 19:35

Jo.

Men vad menar du med att det inte går att köra en Äppelburk? Med Jaguar (senaste OS X) är det inga problem att integrera en Mac i ett Windows / whatever-nät. Bara nyfiken på vad du menar. De där gubbarna behöver inspireras. Tänk om du skulle kunna få igenom ett Mac-köp!

Anyway, vad jag har sett på FW-sidan är att dessa interface ligger kvar på en 10.000-nivå ungefär. Återstår att se vad som kommer dyka upp på nästa mässa.

Vad jag menar med att det inte går att köra en äppelburk är att m$-imperialismen köpt upp även vissa delar av universitetsvärlden så nätet och alla nödvändiga funktioner däruti på min arbetsplats stöder inget annat än intelburkar med W2000/XP. Okej, nog kan jag plugga in ett äpple, men jag kan inte göra just så mycket mer än att dumsurfa. Resten av infrastrukturen är stelbent proprietär. Ja och på studentnätet kan du inte ens komma ut på nätet från en mac. Surt men sant.

Det är bara att gilla läget. Nog för att vi har firewire på en del burkar; vi kör ju videoredigering, men det skulle vara så smidigt om man kunde använda USB2 som ju redan sitter i alla nya burkar. Bara trycka in och köra, liksom.

Och här hemma sitter man ju redan också med en fet PeSe som skall hålla ett par år till. (Köpa ny mac kommer inte på fråga, de pengarna kommer nog min tandläkare att ta hand om... *ajsomfan*

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-08 15:04

Ska inte Creative släppa nå´n extern Audigy-liknande burk? Hörde ngt rykte om det. Borde väl bli USB2 i så fall.

Creative har ju sin "Extigy"-burk, men det är inte mycket att hänga i joulegranen. Sur-USB1.1 och inget ASIO-stöd osv. En pöbelgrej för gamers och DVD-tittare med laptopar eller allmänt outbyggbara hem-PeSe.
Skall man öht befatta sig med sandblästerkort kanske man skall ta sig en titt på nya Audigy2 som påstås fixa multikanalsinspelning ocu dito uppspelning. Men det är ju ett internt kort som skall meckas in i PeSe-skrället...

Jag sitter just nu på jobbet och svär över ett par Edirol USB-ljudinterface som jag skall ha att funka ihop med Cubasis på en kurs... :-/ Vad säger man till en sån som jag då? Jo: "Lycka till!!!

, det lär du behöva!" *grrr* Jäkla snikgrejor... kasta... släng... bränn...

Apropå USB-ljudkort...

Jag råddade vidare en smula med de där snikiga Edirol-ljudinterfacen jag har liggande på jobbet. Jag försökte köra Cubasis mot dem och det sög ju så det var helt overkligt! Roland/Edirol har ju inte idats utvecklat några ASIO-drivers för dem, så det funkade INTE smidigt. Men så snubblade jag på ett gäng tyskar som snickrar en tredjeparts-drivare för diverse USB-ljudinterface, bland annat mina Edirol UA-3 och Creative Extigy! Jag köpte, testade och sepåfasen; det funkar! Trevliga att ha att göra med var de också; http://www.usb-audio.com/ ! Okej 60 Euro är en del pengar, men det räddade min dag iallafall... Helt plötsligt funkar ju grejorna till det jag vill ha dem till! Hurra!

/R.t.M.I.

1
Bevaka tråden