Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Okej... Ska köpa nytt ljudkort - några förslag?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska sälja min Digi001-utrustning och istället investera i något billigare (Digidesign är lite väl dyrt att köra nu när jag inte har mitt företag längre) och håller således som bäst på att höra mig om efter alternativ.

Har just bytat från det ovan nöämnda att istället köra Cubase på ett gammalt AWE64 Gold (wow!). Flyter förvånandsvärt bra på min gamla häck till dator, men då denna snart ska uppdateras tänkte jag också invetsera något nytt i ljudväg... Så jag tänkte helt enkelt kolla med alla glada musikskapare som råkar läsa detta: Vad kör ni och hur funkar det? Några förslag? Vad är det bästa alternativet för rimliga pengar?

... och det är INTE Digi002

Ett EgoSys Waveterminal 2496 ihopkopplat med ett sandbläster lajv 5.1 är det som väsnas i min burk just nu. Balanserade in och ut gillar jag, de är direktinkopplade i mina Genelecar. Digitala in och ut på koax om man så vill. Både analoga och digitala utgångar samtidigt, så jag har fyra in och ut i Cubase. För tillfället kör jag digital-ut via sandblästerljudkortet och kan till nöds göra fyrkanalsmixning om jag står ut med att ta ut två kanaler på 3,5mm leksaksplugg...

Det sägs att man kan köra fler WT2496 i samma dator, men jag har inte prövat. Dessutom har kortet wordclock så är man ruggigt seriös så kan man synka upp rubbet till sin husklocka...

Funkar hyggligt för mig iallafall. PeSejävuln dör iofs lite då och då med en blåskärm, men det är inte ljudkortens fel...

/R.t.M.I.

I nyaste numret av MikroDatorn nr 12 2002. Så har de ett ganska omfattande test av olika ljudkort. Kanske kan det testet hjälpa dig lite.

Hmm... Intressant... Har inte hört något om det kortet, men så har jag också kört ProTools alldeles för länge Digi001 är ett kalassystem när man bara ska köra Audio, men MIDI-integration och framförallt utbudet av SoftSynthar gör det lite tråkigt efter ett tag vilket har fått mig att välja Cubase...

Ska kolla in den artikeln. Tack för tipset!

Nu ska vi se... Nu är det samma fråga igen, fast för en den laptop (troligen DELL) som kommer bli min nza dator framöver. Jag behöver en USB (2)-lösning. Vad finns det och vad är bra? Och helst: vad av detta kostar inte skjortan?

Behöver bara nåt enkelt att främst spela in ljud från samplingar inspelade på MD. Inget MIDI som det ser ut nu, men kan vara bra till senare. Kanske t.o.m. klarar mig med det interna, vem vet?

m-audio audiophile finns i usb-version för snäll slant

Minsann? det visste jag faktiskt inte! Det later ju inte dumt det

man tackar för tipset!

Varför inte hålla det behändigt? Smäll i ett sånt här i Cardbus-porten:

trevligt... (länk pa http://www.echoaudio.com) Dyrt antar jag? Men det verkar ju sannerligen smarrigt - precis vad jag behöver. Skönt om det inte är externt, saklaret

Tack för tipset - ska se om jag kan hitta det nanstans i närheten. Musicstore Koöln, kanske?

  • Medlem
  • 2004-03-30 20:23

Obekräfter: som en jämförelse - 1899 kr kostar echo-kortet i sverige.

199 Euro pa Musicstore i Köln... Later ju inte helt dumt... Runt den prisklassen jag tänkte lägga mig. Hade iof kanske varit bra med nan USB eller Firewire-lösning som man ocksa kunde använda pa en stationär, men det här hade förstas varit sa mycket enklare!

PS! Den där titeln tar verkligen priset... Kan jag inte fa vara Orgelfetischist som förr i världen!?

1
Bevaka tråden