Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adat out / Mac OS 9

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-16 17:27

Hej,

Tänkte kolla om det är nån fler här som kör ljud ut från maccen via adat. Jag har mitt kopplat till en digital mixer.

Hur som, funkar ju utmärkt i logic och andra ASIO komp program.

Problemet är då man vill spela lite mp3or med exempelvis audion. Försöker man snabbspola, alt startar och stoppar lite för snabbt så i bästa fall så försvinner ljudet, men oftast crashar applikationen.

Jag kör ett RME Digi 96/8.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-16 22:32

Det är bara att uppgradera sig...

1. iTunes - i stället för Audion.
2. OS X - i stället för nian.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-02-17 08:33

Jag var tvungen att testa och när jag kör iTunes, har ej Audion, i OS 9 och sedan ut på Pulsar II kortets ADAT så fungerar det utan problem.

Det blir ju iofs inte riktigt samma test i och med att jag routar utgången i Pulsarmjukvaran. Om det spelar någon roll vet jag ej.

Hälsar,
Dennis

  • Oregistrerad
  • 2003-02-17 08:58

Oj, oj déja vu

Det enda jag kommer ihåg från min tid med AudioMedia III och MacOS 9 var att det funkade sisodär när Findern skulle använda sig utav ljudkortet. Däremot ASIO applikationer funkade smärtfritt. För min del var OS 9.2 var sämre på det än 8.6 t.ex.

Tricket jag körde var att när jag inte använde något program i Findern så satte jag ljuduppspelningen på Apples egna ljudkort. När jag ville få ljud ur AMIII:an i Findern så bytte jag i inställningar "ljud". Omständigt var det, men inte längre i OSX. Där funkar mitt M-Audio Delta 66 som en dröm!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-17 11:01

Misstänker att audion inte är det mest stabila programmet genom tiderna.

Vore ju nice om det fanns en mp3-player med asio support!

Vill helst inte uppdatera till X ännu. Kör Akai ak.Sys till vardags och det finns inte till x, ännu..

Alternativet köra på maccens audio ut går också bort då det av nån anledning skickar ut vänster kanal på både Left & Right (Testat kabeln)...

Finns det inga andra bra mp3 players!? (ej iTunes)

  • Oregistrerad
  • 2003-02-17 11:35

Sound App är min favvo. Den är inte speciellt snygg, men gratis och spelar & konverterar ALLA ljudformat som någonsin uppfunnits.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-17 15:09

Säker på att ak. Sys inte funkar i OS X´ classicläge? Mycket funkar där nämligen. Det mesta t om.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-17 15:39

Ljudapplikationer i Classic läge brukar vara det kinkigaste som finns.....nätt och jämnt att SoundApp fungerar, men jag har för mig att det gör det. Inga större produktionsverktyg trivs väl i classic läge? Någon som har någon erfarenhet?

ak.sys räknas väl egentligen inte in som "ljudapplikation" va? Eller är det en massa audioeditering? Trodde det bara var typ sysex-meck som nord modular editorn typ.. och den fungerade väl i classic-läge?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-18 00:07

Exakt! Tack för att du skrev svaret åt mig, Volantiz!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-18 00:50

problemet verkar vara usb-trixandet mellan x o classic.

Deppig notis från akaipro.com

---
2. Is ak.Sys for the Mac compatible with OSX (Mac OS 10)?

A: The program ak.Sys would theoretically run under ´Classic Emulation´ but the S56USB driver doesn´t and so ak.Sys won?t properly launch and reports that a suitable driver could not be found. We are currently investingating support for OS X.
---

Installerade förövr iTunes idag och det funkar ju betydligt bättre än audion och nån annan jag testade, cambrio nåt? Fortfarande lite lurigt om man klickar runt bland låtar snabbt. Ingen crasch dock, men man brukar få stoppa/starta/stoppa/starta lite

1
Bevaka tråden