Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam avstängning

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min dator tar lång tid på sig att stänga av sig. 3 minuter ungefär, tar det.

vad kan det bero på? jag vill att det ska gå fort.

Det är en PC med WIN2000.

Jag tror den började med det när jag pillade med inställningarna i nätverket... men jag är inte säker på det.

Win2000 har lite ofog med att stänga av sig på vissa datorer. Känner tyvärr inte till om det faktiskt finns en lösning, annars är det bara att hålla inne "on/off"-knappen när systemet säger till att det går bra att göra så.

Eller är det problem redan innan det - alltså med nätverket typ? Om du kör nån distanssynkronisering eller så kan det ta hela evigheter för datorn att stänga ner...

Den stänger av sig helt slälv... men det tar ett bra tag innan den gör det.

distanssynkronisering?... kan det betyda en router? vi har en sån. kan det bero på den?

Möjligen. Om du kör "delade resurser" eller annat tjafs, d.v.s. datautrymme som alla på nätverket kan nå, så kan det innebära vissa "komplikationer" såvida jag snappat saken rätt - mycket att hålla reda på helt enkelt.

Kör du med olika användarkonto/inloggningsnamn o.s.v.? Om användarinformationen nämligen finns på någon annnan dator varifrån den måste synkroniseras (som i ett större nätverk) så brukar det slöa ner systemet en hel del.

Anledningen till att Win2000 startar långsamt är i alla fall att systemet kollar igenom varje enhet på datorn (hårdvara) innan den vill starta själva operativsystemet. Detta är en försäkring att allt verkligen funkar som det ska när du väl börjar arbeta.

Hmmm... ja... datorer. Själv måste jag alltid stänga av min dator "för egen maskin". Man kanske kan vänta tre minuter - har nog inte testat - mnen jag brukar stäga av den. inte direkt jobbigt...

___

EDIT: Jag skriver som en kratta... som vanligt... men jaga ORKAR inte rätta det. Sängen nästa!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-06 01:07

Kort sagt: Formatera om. Införskaffa och installera Windows XP.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-06 13:33

Eller.. vänj dig?

Nej, jag måste sluta ösa ut mitt missnöje över våra pc-datorer på jobbet på detta forum.

Vad gnäller ni för egentligen? Min bärbara stänger inte av sig överhuvudtaget om man inte startar Word, skriver något, tar bort det och sen startar Notepad och Väljer "Stänga av datorn?" med båda programmen igång. Och då funkar det ändå bara ca 75% av gångerna, annars måste man rycka ur batteriet.

Imponerande!

Snacka om seriös bugg...

  • Oregistrerad
  • 2003-06-07 13:21

En fördel är ju att du inte kan stänga av den av misstag iaf (?)

Om det vore så väl; problemet är alltså att om man försöker stänga av datorn på något sätt(inklusive att trycka på strömknappen för det är ingen riktig strömbrytare såklart utan bara sånt där jäkelskap som skickar en signal till datorn om att man tryckt på strömknappen) så hänger den sig. Det går inte att göra någonting, inte ens starta om eländet. Helvrickat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-08 02:19

Fäll ihop den vetja, och råka köra över den med skrivbordsstolen. Eller nej, bättre upp - fäll ut skärmen - så att datorn ligger som en öppen bok på golvet. Och råka köra över. Varför förlänga lidandet, liksom?

Råka inte trampa i resterna bara.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-08 11:46

Johannes: håller du in ´Powerknappen´ i typ 5 sekunder ska datorn slockna. Bättre än att rycka ur batterierna.

Du har inte funderat på att installera om allt, eller kanske ännu bättre, köp en Mac.

Detta är inget ovanligt problem. Finns att läsa om i olika forum runt om. En orsak kan vara printerspooler. använder man inte skrivaren kan man stänga av den tjänsten. finns en variabel i registret man kan ändra, för att korta ner tiden som default är 60s (programavslutningar). nätverket kan ha viss del i det också, därför det tar tid att starta upp, så är det för mig iaf. (kanske har med Netbios att göra) Som sagt, det finns bra svar på nätet, gäller bara att leta på rätt ställe..

Kanske var ett förvirrat inlägg, men jag hoppas nåt gick fram..

Min dator har ingen reset knapp, kombinera det med Win ME + Logic. Rejäl ryggskada-varning på den.

Jag har löst problemet

Hittade en FAQ på swecklockers.

Q: Det tar jättelång tid att logga ut ur windows 2000!
Start -> Run -> "GPEDIT.MSC"
Local computer policy -> administrative templates -> system -> Logon -> "maximum retries to unload and update user profile" Enabled -> max retries: 5 -> apply
Om du använder dig av roaming profiles så KAN du få problem av att göra såhär. En alternativ lösning är enligt somliga att inte installera / ta bort "Windows 2000 Hotfix (pre-SP4) Q329170", men då lämnas ett säkerhetshål i SMB-protokollet öppet.
(Aphex)

Nu stänger datorn av sig aldeles för fort

Den släcker allt innan hårddiskarna hunnit läsa klart. så när man startar igen sen ska det inkonsekvenskontrolleras och hålla på.

Jag har försökt att återställa som det var innan... men det hjälper inte.

Är det någon som vet något knep att få datorn att stänga av sig lite långsammare?

Löste problemet igår...
Formaterade c: och installerade om alla program.

Så nu stänger den av sig som den som den ska.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-18 12:06

Och under hur lång tid har detta problem tagit kreativ tid från dig? Jag menar, jag har medlidande, men datorer kan vara ett sånt j*la meck ibland... att man bara blir så trött. Jag kan absolut förstå, och ofta känna ett sting av avundsjuka till, de som jobbar med hårdvarusequencers osv. En MPC-3000 och en näve effektiva syntar - allt som behövs. Grovt sett. Med tanke på vad datorerna gjort för våra karriärer också [tänker på alla oss som är arbetslösa etc] borde man nästan bojkotta dem helt. Men det skulle man ju aldrig. Vore alldeles för kreativt och vidsynt.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-08-18 12:12

Det räcker gott med en MPC-2000XL om man bara vill!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-18 12:15

Jupp, men den är så ful...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-08-18 19:33

Så sant som det e sagt! Vill ha mina minnen å CD/RW så jag kan trampa igång min 4k nu...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-18 19:45

Tips! Om man gjort sin perfekta ljudinstallation på datorn och vill slippa att göra om jobbet någon gång i framtiden så kan kanske Norton Ghost vara lösningen? Alltså att man gör en kopia av sin systemhårddisk.

1
Bevaka tråden