Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-06-09 18:36

Nån som har en och har något att säga om den?
Går och klurar på om jag ska köpa en nämligen...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-09 19:10

Finns bara en sak att säga då!

KÖP!

  • Oregistrerad
  • 2003-06-09 20:20

Jag är inne på min andra Ipod....

Jag köpte 5 Gb när den kom, nu sålde jag den och köpte en 15Gb.

Jag kan ärligt säga såhär, Ipod är en drömprodukt! Jag har aldrig använt en sak så mycket som jag använder Ipoden. Den jobbar för mig i stort sett 4 timmar om dagen. När jag åker tunnelbana så lyssnar jag på musik, när jag jobbar använder jag den till transport av filer och den fungerar även som backup för min kalender och adressbok, allting givetvis syncat mellan datorn, telefonen (via bluetooth) och Ipoden!

Den är guld värd när jag ska spela in i andra studos. Att slippa bränna CD-skivor för att flytta ett projekt fram och tillbaka är så läckert! Den är värd varenda krona!!!

Och, kommer det en inspelningsfunktion snart som det ryktas om (det finns tydligen en försmak utav det gömt i de senaste modellerna) så är det en toppbetygs produkt!

Köp, köp och köp!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-06-09 21:33

Det ska väl inte vara några problem med att jag kör Windows, eller hur?
Fast jag måste skaffa ett Firewire-kort förståss...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-09 22:43

Nej, de säljer ju den för Windows-användare också, så det ska vara helt i sin ordning. Jag har en kompis med PC och iPod och han är helt salig, trots att han är Apple-motståndare ända ut i fingerspetsarna, den stackaren...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-09 23:38

MEN,,

hajjar inte hur folk kan godta att det blir tyst mellan låtarna... ok, en mp3 har ju sina block storlekar, men detta har ju inte med det å göra.

först då en låt är slut så börjar mjukvaran tänkta på vilken nästa låt är som ska spelas. (samma gäller itunes). Stor del av dagens album är ju sammansatta utan space mellan låtarna, rätt rötet att inte ta hänsyn till detta då man bygger en mp3 spelare.

för å inte tala om iTunes som har "crossfade" aktiverat på 2sec default!! hajja, för att inte tala om ett glapp så smetar man instället ihop låtarna... sicken skit.

ursäkta det negativa inlägget,

  • Oregistrerad
  • 2003-06-10 11:52

MEN Champ...

Jag hade ärligt talat inte testat det där med låtar som "sitter ihop" i ipoden. Men jag förde över en sådan skiva imorse. Det fungerar visst, det blir inga "mellanrum" utan fungerar som skivan ska. Så det där har du bara fått om bakfoten.

Vad gäller iTunes, det är mycket möjligt att den är inställd på "crossfade" som default, det vet jag inte. Men att ändra en inställning känns inte så oöverkommligt att man måste kalla en produkt för skit.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-06-10 15:26

Då var den beställd...det blev en 30GB...

  • Oregistrerad
  • 2003-06-10 16:11

Jag tror inte att du kommer att bli missnöjd!

Grattis!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-10 16:23

den är ju ok,

skulle faktiskt kunna tänka mig en, vore iofs nice om den hade stöd förr ogg vorbis!

vilken ipod provade du på? jag har testat på den förra modellen med senaste firmware. Kan säkert ha med vilken kbps man kör i sina mp3or.

prova ta en ren sinus som går att loopa, looopa upp en 2sec och tanka sen över 10st likadana och spela efter varandra... Jag lovar att det kommer att höras!

  • Oregistrerad
  • 2003-06-10 16:50

Det är på den nya 15 Gb modellen jag testade.
Däremot så konverterade jag om skivan till AAC 128 Kb (ma4), vilket jag gör med alla låtar nuförtiden, bättre kvalité helt enkelt. (om det inte är egna produktioner för då blir det AIFF).

Hursomhelst, den skiva jag provade med fungerade alldeles utmärkt. Om det är som du säger att det är ett problem med mp3 formatet som kräver viss block-storlek, då lär ju alla mp3-spelare ha det problemet och inte bara iPod.

ogg vorbis är ett intressant format....Jag har inte riktigt förstått hur "peel-off bit rate" fungerar i praktiken (eller i teroin) men det låter onekligen smart. Tyvärr så är det väldigt få hårdvaruspelare som stödjer ogg vorbis.

Citat:

citerar:prova ta en ren sinus som går att loopa, looopa upp en 2sec och tanka sen över 10st likadana och spela efter varandra... Jag lovar att det kommer att höras!

Känns det inte lite väl överdrivet om vi ska hålla på att navelskåda på det sättet?!?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-10 19:35

Grymt kool att ha en iPod, skulle gärna ha en i bilen. Gadgets, oh those gadgets. Gratulerar till köpet, Lasselu.

Fick min idag, ligger på laddning just nu, skulle betalt priset bara för lådan

Blev dock den gamla då ingen burk här hemma klarar av OS X som krävs för att använda den nya...

  • Oregistrerad
  • 2003-06-10 21:04

Va?!? Krävs OS X för den nya?!?

Är du säker? För kan svära på att jag har fått upp min nya 15Gb i MacOS 9....Är det inte så att Apple menar att AAC stödet inte finns i OS 9 i och med att iTunes inte utvecklas för OS 9 längre?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-06-10 22:06
Citat:

citerar: Gadgets, oh those gadgets. Gratulerar till köpet, Lasselu.

Tackar, tackar...prylar är det bästa som finns!!!
(Amatörpsykologen i mig inser att prylinköpen antagligen är sublimering för något annat jag saknar...brudar kanske

)

Nån som vill köpa min gamla Archos Jukebox 6000 (6BG HD)för 1500:-?
Jag behöver den inte längre...

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Fleno:
Va?!? Krävs OS X för den nya?!?

Är du säker? För kan svära på att jag har fått upp min nya 15Gb i MacOS 9....Är det inte så att Apple menar att AAC stödet inte finns i OS 9 i och med att iTunes inte utvecklas för OS 9 längre?

WHAT? hoppas inte, då har jag ju köpt fetfel. Dom sa ju att OS X krävs, och det är väll försent att byta nu när man använt den. Men det var nästan deras fel tycker jag!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-06-11 16:52

Det står såhär på Apples hemsida:

Mac OS X 10.1.5 eller senare (Mac OS X 10.2 eller senare rekommenderas)

då har väll säljarna rätten på sin sida iaf. om det nu ändå funkar... fan...

1
Bevaka tråden