Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äntligen en tyst musikdator?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kanske old news redan, men jag blev tipsad av en vän som är vän med onlinetidingar

Okies, here goes:

"Surrar det för mycket i studion? MusicXPC Professional är en fläktlös, kompakt och välutrustad PC kraftfull nog för professionell musik- och multimediaproduktion."

Mer på IDG´s hemsida "www.idg.se"

Skeptisk. Har en dator med nästan likadan låda (SV24, äldre modell), låter som en dammsugare.

Det är lite feltänk att bygga en liten dator som ska vara tyst, när det blir trångt måste man dra runt luften med en jäkla fart & kraft. Ett ordentligt torn är nog lättare att dämpa...

En mini-ITX är jag dock sugen på, med extern nätdel. Dock inte som musikdator, utan som DVD-spelare & HD-video...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-11 21:12

Fråga; är ordet "dator" synonymt med PC?

1. 1985 släpptes Atari ST. Detta var en serie datorer med inbyggt MIDI. Perfekta för musikbruk, och genom Atari startade företagen Steinberg och C-lab (som senare blev Emagic). Atari ST hade ingen fläkt utan snurrade på ändå - helt ljudlöst bortsett från ett stilla surr då datorn läste eller sparade från diskettstationen.

Eller menas "musikdator" en dator med vilken man kan göra kompletta arrangemang - inklusive audio & med moderna mjukvaror etc? I så fall har jag en strong contender.

2. 2000 släppte Apple datorn G4 Cube. Den blev tyvärr ingen succé så man tog bort datorn ur sortimentet något år efter introduktionen. Mycket tråkigt, men Cube-datorerna har fortfarande mycket kraft "under huven", kan uppgraderas och är fortfarande egentligen det läckraste som gjorts hittills inom kategorin "stationära datorer".

http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g4/stats/powermac_g4_450_cube.html

3. Numera är även bärbara datorer väldigt bra för musikändamål. Både på PC- och Mac-sidan är burkarna mestadels helt ljudlösa. Fläkten brukar bara snurra igång då maskinen blir het. Sedan snurrar den någon minut och maskinen blir tyst igen.

...förutom min HP Omnibook xe4500, den drar igång fläkten så fort jag ens tänker tanken på att det skulle vara lite kul att mecka lite beats.. ^_^

_MEN_ det finns olika mailinglistor ute på nätet för de som orkar leta, mailinglistor som bl a handlar om att byta till tystare fläkt i din lappis..
Annars har jag fått tips om denna:
http://www.silent.se/tyst-dator/
Har dock inte kikat själv.

peace!

Snälla!

många tysta datorer eller tysta dator delar:
www.whynoi.se

Men den på IDGs sida verkade ju också bra, kanske rentav är tystare än ovanstående (men antagligen dyrare också

)

Vad kostar det att tjacka ny cpu-fläkt, upphängningar till hårddiskar, agg med tyst fläkt, fylla resten av lådan med noisekiller eller liknande? Fortfarande svårt att få det helt tyst.´
Tjacka en fullutrustad och färdigbyggd tyst dator är väl svindyrt? Iaf de alternativen som jag sett..

Kanske värt att bygga en bra ljudisolerad låda som man dessutom kan använda till framtida datorer istället?

Jag har funderat lite på att göra det själv nån gång.. tycker jag känns som ett väldigt bra alternativ

Alternativt skaffar man jäkligt lång förlängsningsladd till monitorn och kör tangentbord och mus trådlöst (alternativt också med förlängningssladdar) och slänger ut lådan på... balkongen? Tja, eller nåt...

Det är ett koncept som många TV-produktionsbolag kör med för att få ner ljudnivån i alla fall - släng ut prylarna i ett eget rum. Kanske dyrare ändå, men rätt gott om man har platsen!

Precis så har jag gjort, förlängingskablar för 300 pix, borra hål i väggen och in med skiten i det angränsande rummet. Tyst var ordet sa Bull, ordet var tyst sa Bill.
Den lösningen tog också död på min fåfänga sida som ville ha en mac för att den var snygg.
Kan jag se den så kan jag höra den.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-12 09:21

En Mac är iofs som allra snyggast på skärmen framför dig när du jobbar...

Kalas! Sitter just nu med min burk precis vid benen. Hade den uppe på skrivbordet innan, men sören vad det låter...

Men, men, jag ska inte klaga! Brorsan kör en gammal AMD i källaren som kräver fyra fläktar eller nåt. Det låter som ett helt reaplan när den går igång. Har inte mätt upp vad min ligger på, men det är i alla fall betydligt bättre.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-06-12 10:32

Jag har trådlös tgb/mus så det är väll bara usb som är mupp och inte får vara lång.

1
Bevaka tråden