Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Midi interface och föördröjning

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska köpa ett midi interface.
Jag arbetar med reason på en vindtunnel (2x867)...
När jag trycker ner en ton på klaviaturet vil jag att det ska låta direkt ut ur högtalarna!
Vad ska jag köpa för interface om jag vill slippa fördröjning?

Jag vore tacksam för svar.

Oj, solen tittar fram...

Har inget med MIDI-interfacet att göra, dom är tillräckligt snabba, utan hur snabbt din dator kan omvandla midi-informationen till ljud. Och vad jag vet ska Reason vara ganska raskt, speciellt på en såpass snabb dator... Men 0 latency kan du aldrig få, det är teoretiskt omöjligt, tom på en digital hårdvarusynth. Däremot bör du helt klart kunna komme ner så lågt att du inte hör någon fördröjning...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-27 09:23

På en PowerMac G4 så har du 11 ms latency på det interna ljudkortet under MacOS 9. Det duger helt OK till "direktspelande" med Reason. Under MacOS X kan du få ännu bättre resultat, du bör hamna runt 5-6 ms som sämst. Det är väldigt snabb respons. En Nord Lead har nog ungefär 5 ms latency om man jämför.

Jag råkar ha ett bra interface att sälja om du är intresserad; Steinberg Midex 3 heter det. Funkar perfekt under både OS X och "nian", 1 in och 3 ut (3 x 16 midikanaler om du skulle vilja styra externa syntar). Och skulle du behöva en klaviatur till så har jag ett par syntar till salu också. Ring mig om du är intresserad. Du når mig på 073-671 69 94.

Mvh Patrick

  • Oregistrerad
  • 2003-06-27 09:38

Jag har också en dual 867 Mhz (fd vindtunnel, eftersom jag har bytt fläktarna!

)
Jag kör OS X 10.2.6, min latency i Reason är 2ms på det interna ljudkortet, och 1ms om jag använder mig utav mitt Delta 66 ljudkort.
Jag har ett enkelt Midiman USB 2x2 interface och har inte upplevt några problem med MIDI-kommunikationen.

Det låter som om något är konstigt med din konfiguration.

Tack för svaren och tack för ditt erbjudande Patrik!
Jag har tyvärr fått andra erbjudanden men det är ju aldrig fel att kolla runt lite innan. Om det blir aktuellt ringer jag upp.

Mac verkar ha liten fördröjning om man jämför med pc.

Till fleno: JAg har opererat min dator oxå
men den får heta vindtunnel ändå för jag kommer aldrig glömma första gången vindkraftverket satte igång (mitt i natten en meter från sängen brevid min flickvän) Ha ha ha

  • Oregistrerad
  • 2003-06-27 15:36
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Jimolp:
Mac verkar ha liten fördröjning om man jämför med pc.

Visa mig den PC som har mindre latency än 1 ms....

Bryr mig ej om pc.

Härligt med mac!!!

Det finns ju ganska bra anledningar till att Mac´ar kan ha bra latency:

MacOS9 var jämförbart med Win3.11 (dvs DOS) ur ett tekniskt perspektiv, mao väldigt lite abstraktion mot hårdvaran. DOS på en PC har också extremt låg latency...

I OS X har dom helt enkelt tänkt efter först när dom designade media-apierna

Jag vill ha en Mac att utveckla musikprogram på, dom verkar ha tänkt helt rätt...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-27 16:36

Ja, det har de. "Mac verkar ha liten fördröjning om man jämför med pc" är en felaktig observation som måste bygga på någon felinställning någonstans. Du kan kolla Propellerhead Software´s FAQ:er, jag har själv författat många av dem förresten.

Om du kör Mac OS 9: Se till att virtuellt minne är avstängt. (Äpple -> Inställningar (Control Panels i engelska OS) -> Minne).

Mitt interface såldes för ett par timmar sedan, men annars kan du ju leta upp ett klaviatur med USB typ Roland PC300 etc. Då slipper du MIDI-interface och kopplar bara en USB-sladd så har du ström och midi i ett.

1
Bevaka tråden