Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bärbara mac och musik

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-12-11 11:58

jag funderar på att köpa en bärbar mac, antingen en powerbook eller ibook. det var någon som påstod att powerbooken inte lämpar sig lika bra till musik av kompabilitetsskäl. ibooken (G3) skulle vara bättre påstod han. stämmer detta? kommer jag få en massa problem om jag köper en powerbook G4?
--------------------

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-11 12:06

Välkommen hit, såg tråden på IOL förut. Min kommentar: Faktafel, Powerbook´en är ett mycket bättre val. Vad var det för någon som påstod det där? Finns inga kompabilitetsproblem med G4:orna, det är rent skitsnack.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-11 12:08

FYI: G3:orna är slöare än G4:orna - en 500 mhz G4 är ca 35-50% snabbare än en 500 mhz G3. Baserat på mina egna erfarenheter.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-11 13:28

Men glöm inte ett av köparargumenterna till iBookarna -- att dom har längre batteritid (knappt, men sant) och är mindre och därav smidigare

Min iBook är så liten och fin

Edit: sär skrivning

[ 11 December 2002, 13:29: fixat av: Niklas Hjelm Smith ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-13 17:32

Jag har inte ens hört att ibook skulle lämpa sig bättre. Den största anledningen att köpa en ibook istället för en powerbook är väl ekonomisk? Hur ofta arbetar man utan att kunna hitta ett eluttag, de behövs ju oftast ändå för andra saker ex ljudkort, effekter, PA mm angående batteritiden.

Hursomhelst, angående ljukort och interface så måste jag snart köpa ett. Har ni några erfarenheter gällande USB och ljudkort? Är firewire enda riktigt stabila alternativet? Jag använder datorn mycket live så det måste funka.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-13 17:39

Firewire är klockrent, men kostar ju därefter. Visst är det konstigt att inte fler FW-alternativ har kommit? Tascam skulle ju kunna ta fram något för en 5000:- kan man tycka. USB verkar funka hyfsat, men se upp med M-Audio, deras drivare lämnar mycket övrigt att önska. Mbox har fått goda recensioner och själv spanar jag på den eller den billigare Roland / Edirol UA20´n. Det blir USB som gäller om man vill hålla priset på en rimlig nivå. Fast att ha alla in / ut i 828´an är otroligt skönt, ska sägas. It´s a tough choice.

En powerbook och digi002an. Så har man en ganska portabel ministudio.
Dyrt men fränt.

Ett annat alternativ.. en fullmatad E-MU E4 platinum + ett litet midiklav från midiman.
Billigare och fränare?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-14 00:19

Inte så bärbart. Inte så bra att skriva texter, mail, brev, jobbansökningar, kärleksförklaringar, forumsinlägg eller fakturor med. Inte så bra att göra bankaffärer med. Inte så bra att ta del av världen via internet med. Inte så bra att spela spel med. Inte så bra att redigera videofilm med. Inte så lätt att bära. Inte så lätt att bränna en CD med. Inte så lätt att photoshoppa med. Inte så flexibel inför framtida nyheter. Inte så läcker design och inte så skön skärm. Inte så bra ergonomi och inte någon batteridrift. Inte ens inbyggda högtalare, vilket faktiskt kan vara bra ibland. Inte så mycket uppgraderingsmöjligheter eller utbyggnadsmöjligheter. Inte så låg elförbrukning. Inte så användbart under en flygresa. En Powerbook - och kärlek.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-14 00:21

Framför allt inte så bra att leka wannabe-copywriter med.

hehe.. hur bärbart är en powerbook + digi002 jämfört med en 3 enheters hög rackare?
hrm.. och hur länge räcker batteriet på en digi002:a? Eller som David sa.. "hur ofta arbetar man utan att kunna hitta ett eluttag".

utbyggnadsmöjligheter.. asså.. efter att ha sulat in rfx-kortet och massa flash-ram så kan man väl känna sig ganska nöjd.. man behöver lixom inte bygga ut så mycket mer på ett par år

Det där med tillgång till mail, spel, jobbansökningar osv.. jag håller med.. det bör väl anses som viktiga ingredienser i en modern "studio"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-14 11:40

:rolleyes: Jah man Jah man. En PowerBook är Både Mamma Och Tandläkare, typ.

1
Bevaka tråden