Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macfrågor av en pckille... :)

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-05 21:32

Hejsan!

Är en ny medlem på detta lilla forum som jag har suttit och smygkikat på lite då och då som en "anonymous coward", men man kan ju inte vara hemlig jämt

Jag är i situationen av att skaffa mig en mac och då mest troligt en powerbook, men undrar om någon testat den nya 12" burken för musikbruk? Den saknar ju L3-cache och har det så stor roll då man kör typ Reason? Ska man kanske gå på 15" burkarna istället trots att hårdvaran är lite äldre i dem eller kan det vara läge att vänta tills den nya revisionen dyker upp vilket inte borde vara såå länge?

Sitter även med Cubase 5.1 till Pcn och funderar om man ska gå över till, åtminstone i mitt lilla hjärta, the darkside

, och köra logic då det verkar vara fint i och med version 6. Några tips?

/Nisse

  • Oregistrerad
  • 2003-03-05 21:56

http://dynamo.propellerheads.se/board/general/index.cfm?fuseaction=displayMsg&displayMsg=72201
(Du kan alltid eposta killen där för att fråga honom lite mer specifikt)

Själv kör jag en iBook på 700mhz. Funkar helt fin-fint. Visst, kör man många Malströms blir det lite problem. Men annars inga problem alls! Väldigt smidigt... Den är så liten, så snygg...

  • Oregistrerad
  • 2003-03-05 22:16

Märkligt att man missade den tråden på Pheadsforumet Tack tack

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-06 01:05

Just för Reason funkar det mesta - programmet är supersuperoptimerat. Men för Logic; ja, nu i och med sexan så kommer ju Freeze-funktionen som kommer göra mycket till. Svaret blir ja - en 12" PB kommer funka alldeles ypperligt till dessa program. Finns det en snyggare och smidigare laptop? Själv har jag en 15" som jag köpte i höstas. Nöjdaste nöjdaste kunden, det är jag det. I love it! Det är min fjärde bärbara Mac, och fler lär det bli!

  • Oregistrerad
  • 2003-03-06 01:11

15 tummaren är ju ett alternativ som jag funderar på också...men man är ju fundersam om det kommer en ny närsomhelst

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-06 01:16

Det dröjer nog ett par månader om jag känner Apple rätt. Men då kommer förstås en del nyheter till 15"-modellerna också. Själv hade jag inte tålamod att vänta på den modell som (till slut) kom i november, så jag slog till på 667 DVI-modellen. Dyraste datorn jag någonsin köpt, men det känns rätt ändå.

Beror väl lite på vilka krav man har, och vad man har för andra datorer tillgängliga för tyngre grejer. Jag misstänker att avsaknaden på L3-cache är ett större problem för musik än för andra områden eftersom man helst vill ha saker och ting i realtid. Jag upptäckte precis Ambience-reverben (AU) och insåg att jag vill ha en snabbare dator.

Nya 15" borde inte dröja allt för länge, kommer väl samtidigt som 17" börjar levereras. Om du orkar vänta är det ett bättre val i mitt tycke. (Brukar använda min kompis PB G4 15" när vi spelar live - klockren burk, och 12" skärm verkar lite smått...)

Ett annat alternativ är att köpa en beggad mac. Powerbook G3 Pismo, den jag har, går att hitta för 7000kr (och billigare än så är nog nystulna.. :rolleyes: ), och PBG4 börjar sjunka rätt rejält i pris. Kan ju vara en idé om man inte vill spendera 30.000kr på något som man inte vet om man gillar...

  • Oregistrerad
  • 2003-03-06 01:28

Spendera 30000 på något som man inte vet om man gillar... Man har väl säkert spenderat mer än det på xtjejen som kom på att hon inte gillade mig så...en dator har man ju alltid kvar

.

Det enda som jag vet är att jag gillar unix i botten bättre än MS och eftersom att inget av de programmen man använder finns till Linux så är det ju inget alternativ . Det bästa är ju att iof skaffa en stationär burk, men det har jag redan bäddat upp för mig för det kommer macar på personalköpsupphandlingen som är igång nästa vecka och där kommer det att bli en dual 1.25 .

Jag tror att apple släpper nya 15" om ett par tre veckor, åtminstone om man får tro www.macosrumors.com och de brukar ha rätt rätt (ehh..vart lite knäppt där ).

Sen är ju apple så snygga och fräcka mot vilken pc som helst. Det kommer man ju inte ifrån

  • Oregistrerad
  • 2003-03-06 01:29

PF, Har du maxat ut din 667?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-06 01:46

Nej, absolut inte. Igår satt jag och surfade, lyssnade på MP3 + tankade hem filer och skrev ut grafik från Photoshop samtidigt, fläkten gick inte ens igång. Tycker den känns snabbare än den stationära G4/733 jag hade förut. För det jag gör med datorn (t ex inte 3D-grafik och sån´t) tror jag inte jag kan "maxa den" som det är nu. Eller menar du byggt ut minnet maximalt? Svar nej i så fall, 512 mb ram har den.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-06 01:49

Menade processorn Sorry om jag var lite otydlig, men jag kommer från Norrbotten

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-06 01:52

Sorry om jag är övertydlig, jag är född på Söder...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-03-06 08:21
Citat:

quote: Spendera 30000 på något som man inte vet om man gillar... Man har väl säkert spenderat mer än det på xtjejen som kom på att hon inte gillade mig så...en dator har man ju alltid kvar .

*lol* Sann sarkasm! Been there, done that!

D.

Det inga problem att maxa processorn på en 1GHz Powerbook. Släng på några Renaissance reverb, några spektraleffekter, och ett par tyngre mjukvarusyntar (Reaktor osv) och processorn går nog i topp..

Okej, det är kanske inget man gör varje dag, men CPU kan man aldrig få för mycket av. Fast om du har en DP 1.25 på gång så borde en 12" Powerbook funka om du vill göra musik portabelt. (Jag är avundsjuk!)

Jag kan för övrigt varmt rekommendera OS X om du gillar unix. En kompis till mig som är unix-administratör skaffade en Powerbook och är mycket nöjd. Själv gillar jag att ha unix-biten tillgänglig, även om det inte är något jag är inne och grottar med varje dag...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-06 14:29

Freezefunktionen... sparar nästan all CPU. Det var det jag menade, att man kunde använda den om man skulle köra Logic 6. Då kan man ändå göra mycket feta grejer med en bra laptop.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-06 19:21

Det tråkiga med logic är att det är så dyrt bara...fast, det var ju cubase då jag köpte det med iof

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-06 19:23

Själv har jag räknat ut att Logic Audio (tidigare "Silver") kommer duga för mina behov. Det är inte så blodigt prissatt. Fullt MIDI och 48 audiospår, ASIO-support... känns helt OK tycker jag. Version 6 av Audio bör släppas den närmaste månaden eller så. Hoppas bara den har med ReWire 2-stödet, annars är det kört för min del. Det är nästan det viktigaste nämligen - Reason går varmt...

  • Oregistrerad
  • 2003-03-06 19:38

Reason går varmt hemma hos mig också...använder faktiskt aldrig min hårdvara och har börjat sälja bort lite av den, men min JP8000 säljer jag inte . Jag har även någon sjuk dröm om att jag vill ha en Nordlead så en sån måste man skaffa, fast den lär väl också samla damm misstänker jag

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-06 20:52

Vad innebär "Freeze"-funktionen i Logic som alla pratar om?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-06 21:01

En knapptryckning på Freeze och du uppmanar Logic: "Gör om ett mjukvarusyntspår / spår med mycket FX-pluggar till ren audio, men behåll alla inställningarna, låt mig ändra inställningarna när jag vill och hur jag vill, mute´a originalspåret och pluggarna / mjukvarusynten och spela upp audiospåret i stället!". CPU-mätaren sjunker från 70% till 7% i ett nafs. Typ!

  • Medlem
  • 2003-03-06 21:05

Jag vill oxå haaaa ju

  • Oregistrerad
  • 2003-03-06 21:20

Logic är dyrare än Cubase.....javisst.
MEN, och det kan jag säga som relativt nybliven Logic ägare, jämför pluggarna som du får med i Cubase mot de i Logic....det är natt och dag. Så om man räknar på vad det skulle kosta att tjacka ett schysst reverb, en kompressor, lite andra coola effekter som motsvarar de i Logic så blir Cubase dyrare.....

Nu har jag iofs inte testat Logic 6, men jag misstänker att freeze inte är den heliga graalen, utan man ändå vill ha massa (MASSA!) CPU. Altiverb tex ska ju vara rätt tung även på en snabb G4. Dessutom misstänker jag att nästa steg kommer vara att emulera kretsarna på vintaj-utrustning (kan göras idag, men inte i realtid) och vips så kräver det 10x mer processor. och sen allt detta i 24/96/5.1..

Håller för övrigt på och försöker konvertera en kompis till den goda sidan (dvs Logic) efter att han fått problem med sitt ex av Cubase..

  • Oregistrerad
  • 2003-03-06 23:45

Jag har testat logic förrut men det verkade rätt gormigt och klurigt att få igång men det kanske man kan lära om sig rätt fort. Kollade lite på Emagics sida och det verkar ju bara vara Logic Platinum 6 som har rewire2stöd och så under osx. Fast det kanske kommer någon billigare version också

Standardpluggarna är ju kul om de är bra för man har ju inte råd att skaffa sig allt man vill från början. Hur är softsyntharna i Logic Btw?

Logic är rätt tyskt i tänket, men det vänjer man sig vid efter ett tag. Jag gillar Logic skarpt själv, men andra verkar avsky det, så det är väl en smaksak. Logic 6 och Cubase SX verkar rätt likvärdiga i funktioner och kvalitet...

De softsyntar jag testat är helt okej (EXS24, ES1, EVP88), men inte särskilt upphetsande. ES2 verkar skojigare, och EXS24-II kanske är mer i min smak (EXS24 är lite väl begränsad för min del, vill gärna ha lite mer flexibilitet för modulation osv). Finns flera gratissyntar som låter roligare, men de kan ju vara bra att ha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-17 11:24

Tycker det är mycket snack om processorkraft, men ingenting om skärmstorlek. Jag tor att jag hellre skulle vilja ha en ngt. slöare dator, med en rejäl skärm. Har du en rejäl extern skärm, är ju 12" mycket lockande, men för annars har jag känt att Audioprogram tenderar att ta plats på skärmen, och att 12" är ngt smått.

Vänligen, Ylan

  • Oregistrerad
  • 2003-03-17 16:03

Har en 20" och en 17" skärm hemma så det funkar då man inte är på språng . 1024x768 är i mitt tycke lite väl lite för långa sessioner men det funkar ju "on the move" så att säga

1
Bevaka tråden