Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljuddämpningsmaterial

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som har moterat in ljuddämpningsmaterial i sin dator?

Jag har hört att det går att köpa billiga dämpmattor på BILTEMA.

Blir det något ljudämpat?

Det kan det nog bli, kan också bli så att den datorn blir bättre isolerad(värmemässigt) vilket leder till att fläktarna får jobba hårdare och då låter mer. Är dämpmattan riktigt billig så är det ju bara att köpa och pröva, går ju inte åt några mängder direkt.

Tror dock mer på att bygga en låda till datorn och/eller köpa tystare fläktar och strömförsörjning.
Kostar pengar såklart, frågan är hur mkt som behöver göras. Låter datorn på tok för mkt eller stör den bara en smula i bakgrunden?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-06-27 22:35

Du kör hårt på att fetta-till din dator! det är ju som sagt värt ett försök. Annars kan man ju flytta bort datorn så långt kablarna räcker, gärna bakom nått stort. Du kanske vill höra på min Fairlight? då ska du höra fläktljud

det är iofs inte så mkt med tanke på att det inte blitt så mkt bättre på fläkt fronten de senaste 20åren.

"Annars kan man ju flytta bort datorn så långt kablarna räcker, gärna bakom nått stort."

Det största jag kunde finna var en vägg. Jag vet att jag tjatat om det förr, men det är det tystaste och samtidigt billigaste som går att åstadkomma om man har möjligheten.

Låna pappas borrmaskin å släng in datorn i det angränsande rummet. Enda nackdelen är om man ska bränna skivor, men det går ju att lösa med en extern brännare. Förresten så kan iaf jag gott behöva den motionen man får genom att kuta runt från rum till rum.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-06-27 22:47

En fet garderob kanske? jag har sladdlöst tgb/mus men ljudkotets/monitorns kablar är lite värre.

Tokigt om det blir varmare...
Den blir ganska varm redan. iaf. nu på sommaren.
52 grader är processorn nu.

Men jag har en hemlig plan... jag ska sätta in en till fläkt i fram och täppa till ett hål som finns där bak.

Det mesta ljudet kommer från procesor fläkten, Ljudet läcker ut i ett stort hål som finns där bak för att ta in luft. processorn sitter nära det hålet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-27 23:36

Meckarn, gör som det där fruktföretaget vetja. Borra fem miljoner hål där fram och sju miljoner hål där bak!

Den är byggd som ett såll...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-27 23:38

Meckarn : Vad har du för processor btw? Kan det händelsevis vara AMD Athlon Thunderbird?

Jo det där fruktföretaget har gjort det snyggt.

Jag har en AMD athlon, vet inte om det är thunderbirt... 1200Mhz är det.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-28 00:03

Okej, då kan det vara så att det är en Thunderbird. Det finns 1200 som släpptes under "thunderbird" iaf, fast nån större koll har jag inte. Thunderbirdarna har iaf rykte om sig att bli varma, något som fixats till på olika sätt i XP-versionen. Kolla på Sweclockers, jag har för mig att de har skrivit nånting om det.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-06-28 00:04

Amd är ju kända för att behöva mkt fläktning, jag hae en xp1700+ och min burk dånar en hel del!

Nu har jag satt en fläkt i fronten täpp till hålet där bak och satt i lite ljuddämpningsmaterial.

Den känns helt klart tystare nu.

Efter att jag kollat på ett avsnitt av friends som jag laddat ner så är temperaturen på processorn 57 grader

Jag tycker 57 grader låter lite högt... iofs verkar AMD vara lite varmare än andra processorer.

1
Bevaka tråden