Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billigare Dell?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-06-29 02:44

Hej,

Ska köpa ny dator då mitt hemmabygge har börjat krångla något alldeles förskräckligt. Visst har det varit kul att följa sin dator från början och bygga på den undan för undan, men nu kommer jag till den punkten då jag inte orkar hålla på med den tekniska biten mer. Jag vill bara göra musik

Min gamla dator blir då förpassad till Gigastudiomaskin, medan jag kör sequencer och spel osv på den nya. Min gamla maskin är relativt tyst, och den nya ska helst vara ännu tystare, vilket gör att Dell verkar vara det bästa alternativet.

Så, jag funderar på en Dell-maskin. Såg på hemsidan att de hade en Dimension 4600 för runt 8000:- med bra grejer inbyggt. Här är listan:

-----------------
Dimension 4600 Basic - (46001DA) 5 880 kr

7 350 kr


Standardkomponenter: Intel® 865- PE chipset 533MHz FSB USB 2.0
Minitower
6 USB, 3 PCI
Integrerat Nätverkskort

Online erbjudande: Jag beställer online och får 875:- i rabatt (-SEK - 875 kr)

Service: 1 års hämtservice. Standard för denna modell (-SEK - 1 738 kr)

Processor: Intel® Pentium® 4 processor 2400 MHz med 512Kb Cache, 533MHz FSB

Extern Lagring: Ingår ej

Diskettstation: 3.5" 1.44MB Diskettstation (+ SEK 113 kr)

Minne: 256MB Dual Channel DDR-SDRAM (2x128MB) 333MHz

Grafikkort: 16MB ATI Rage Ultra AGP

Bildskärm: Dell E772P TCO 95 - 17"

Hårddisk: 80GB IDE Hårddisk (7200RPM) Inkl. hårddisk uppgradering

Optisk enhet: 20/48X IDE CD-ROM
------------------

8000 spänn är ju ett bra pris, men man blir chockad över fraktkostnaden som går på 750 spänn! Så det första jag undrar är om det går att fixa hämtning själv eller billigare frakt?

Sen undrar jag om någon här har någon "kontakt" som importerar egna dell-maskiner (såg att nån hade en "compaq-kontakt"

), från USA el likn, med lägre priser? Har inte nån superfet budget just nu då jag ska köpa nya monitorer snart också (funderar på Genelec 1031, begagnade).

Sen skulle det ju vara utmärkt om man kunde ta bort skärmalternativet, då jag redan har två skärmar (varav en svart Dell tft 17"), och dra ner priset ytterligare.

Nätaggregatet på 250W ser lite klent ut på papperet också, men vad jag har hört ska det vara kvalitetsström i det, så det ska räcka även om jag köper ett Radeon 9800 pro senare (som behöver extra strömförsörjning(!).

Tack på förhand för alla tips och svar!

MVH

En dell krånglar väl inte mindre än ett hemmabygge om man gör det rätt. Syftar du på tiden det tar att bygga datorn? Tar ju bara en timma, och eftersom du redan gjort det en gång så går det ju på ett huj.
Så enda skillnaden i det du kallar ´den tekniska biten´ mellan en dell och ett hemmabygge är ju att välja delarna, och som sagt, den där timman.

Med tanke på att du verkar vilja modifiera dellbygget så är det väl lika bra att bygga en egen?

Du kan få en bättre maskin i lösa delar för samma pengar med tanke på att du redan har bildskärm.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-29 11:26
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av eskimo:
En dell krånglar väl inte mindre än ett hemmabygge om man gör det rätt. Syftar du på tiden det tar att bygga datorn? Tar ju bara en timma, och eftersom du redan gjort det en gång så går det ju på ett huj.
Så enda skillnaden i det du kallar ´den tekniska biten´ mellan en dell och ett hemmabygge är ju att välja delarna, och som sagt, den där timman.

Med tanke på att du verkar vilja modifiera dellbygget så är det väl lika bra att bygga en egen?

Du kan få en bättre maskin i lösa delar för samma pengar med tanke på att du redan har bildskärm.

Tyvärr blir det alltid nåt strul när man bygger själv, och jag ser hellre att datorn bara funkar och att jag kan koncentrera mig på musiken. Ha det som utgångspunkt

MVH
Oskar

Jag är veksam till om det blir så mycket billigare att bygga själv än att köpa en Dell. Jag kollade lite på det där innan jag till slut bestämde mig för att köpa just en Dell 4600. Okej, någon tysenlapp billigare knaske det blir att bygga själv, men om det strular så får du själv ta reda på vad det är och bevisa att det är just den komponenten som strular. Krånglar en Dell så är det bara till att ringa och säga "FIXA NU" så gör de det.

En bra dator har alltid kostat runt 15000:- Den gjorde det 1997 och den gör det 2003. Priserna är redan otroligt pressade och skall en tillverkare tjäna pengar så måste det sälja stora volymer. Många stora företag köper Dell, Telia till exempel, och jag känner flera som har Dell och de är helnöjda. Om två veckor kan jag komma med en rapport får då borde jag ha fått min Dimension 4600.

Ett tips bara, det lönar seg verkligen att kolla runt på Dell´s sida efter ett bara paket. Välj modellseria (2400, 4600, 8300) och klicka på "rekomenderade system" och välj där 4600 igen. Där hittar du ett antal färdigkonfigurerade 4600-system. Om man tar det bassystemet och utrustar det som du vill ha det så blir det mycket dyrare än att välja de system som redan har det mesta av den utrustning du vill ha.

I mitt fall valde jag (detta utgår från baspaketet, jag utgick från multimediapaketet):
Standardkomponenter: Intel® 865- PE chipset 533MHz FSB USB 2.0
Minitower
6 USB, 3 PCI
Integrerat Nätverkskort
Online erbjudande: Jag beställer online och får 875:- i rabatt (-SEK - 875 kr)
Service: 1 års hämtservice. Standard för denna modell (-SEK - 1 738 kr)
Processor: Intel® Pentium® 4 processor 2600 MHz med 512Kb Cache, 533MHz FSB (+ SEK 375 kr)
Extern Lagring: Ingår ej
Diskettstation: 3.5" 1.44MB Diskettstation (+ SEK 113 kr)
Minne: 1024MB Dual Channel DDR-SDRAM (2x512MB) 333MHz (+ SEK 3 213 kr)
Grafikkort: 64MB nVidia GeForce4 MX TV-Out (+ SEK 500 kr)
Bildskärm: Dell 17" TFT UltraSharpTM Flat Panel (1702FP) (Midnattsgrå) (+ SEK 5 244 kr)
Hårddisk: 80GB IDE Hårddisk (7200RPM) Inkl. hårddisk uppgradering
Optisk enhet: 48x CD-RW/DVD COMBO. Rekommenderad av Dell (+ SEK 1 108 kr)
Ljudkort: Soundblaster Live 5.1. (+ SEK 625 kr)
Tangentbord och mus: Microsoft PS/2 Intellimouse 2 Button Wheel (+ SEK 100 kr)
Nätverkskort: Integrerat
Operativsystem: MS Windows XP Home
Pris: 19258:-

Om jag utgår från 4600 "multimedia" och konfigurerar den på samma vis så kostar det 16234:- alltså över 3000:- billigare. Deställer man nu får man dessutom med 128 MB grafikkort, jag lägger bara till 1125:- för Dell´s bästa 17" TFT-skärm iställer för 5244:-. Jag får en 2,6 GHz processor, i baspaketet får man lägga till några hudra för att uppgradera från 2,4 GHz. Så kan man hålla på att jämföra för att hitta det som ger mest valuta för pengarna.

Det roliga med Dell är att de alltid har specialerbjudanden. Nu kan du få 875:- i rabatt när du beställer online och du får dubbelt så stor hårddisk. När jag beställde min fick man 900:- i rabatt och dubbbelt så mycket RAM (512 istället för 256 MB, men det hade man ingen glädje av om man ville ha 1024 MB). För ett tag sedan bjöd de på frakten och du fick med en skrivar. Men vem fan vill ha ännu en billig bläckstråleskrivare..?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-29 16:14
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Real Parakeet:
I mitt fall valde jag (detta utgår från baspaketet, jag utgick från multimediapaketet):
Standardkomponenter: Intel® 865- PE chipset 533MHz FSB USB 2.0
Minitower
6 USB, 3 PCI
Integrerat Nätverkskort
Online erbjudande: Jag beställer online och får 875:- i rabatt (-SEK - 875 kr)
Service: 1 års hämtservice. Standard för denna modell (-SEK - 1 738 kr)
Processor: Intel® Pentium® 4 processor 2600 MHz med 512Kb Cache, 533MHz FSB (+ SEK 375 kr)
Extern Lagring: Ingår ej
Diskettstation: 3.5" 1.44MB Diskettstation (+ SEK 113 kr)
Minne: 1024MB Dual Channel DDR-SDRAM (2x512MB) 333MHz (+ SEK 3 213 kr)
Grafikkort: 64MB nVidia GeForce4 MX TV-Out (+ SEK 500 kr)
Bildskärm: Dell 17" TFT UltraSharpTM Flat Panel (1702FP) (Midnattsgrå) (+ SEK 5 244 kr)
Hårddisk: 80GB IDE Hårddisk (7200RPM) Inkl. hårddisk uppgradering
Optisk enhet: 48x CD-RW/DVD COMBO. Rekommenderad av Dell (+ SEK 1 108 kr)
Ljudkort: Soundblaster Live 5.1. (+ SEK 625 kr)
Tangentbord och mus: Microsoft PS/2 Intellimouse 2 Button Wheel (+ SEK 100 kr)
Nätverkskort: Integrerat
Operativsystem: MS Windows XP Home
Pris: 19258:-

Om jag utgår från 4600 "multimedia" och konfigurerar den på samma vis så kostar det 16234:- alltså över 3000:- billigare. Deställer man nu får man dessutom med 128 MB grafikkort, jag lägger bara till 1125:- för Dell´s bästa 17" TFT-skärm iställer för 5244:-. Jag får en 2,6 GHz processor, i baspaketet får man lägga till några hudra för att uppgradera från 2,4 GHz. Så kan man hålla på att jämföra för att hitta det som ger mest valuta för pengarna.

Det roliga med Dell är att de alltid har specialerbjudanden. Nu kan du få 875:- i rabatt när du beställer online och du får dubbelt så stor hårddisk. När jag beställde min fick man 900:- i rabatt och dubbbelt så mycket RAM (512 istället för 256 MB, men det hade man ingen glädje av om man ville ha 1024 MB). För ett tag sedan bjöd de på frakten och du fick med en skrivar. Men vem fan vill ha ännu en billig bläckstråleskrivare..?

Okej, jag fick faktiskt ihop ett riktigt bra paket med Dimension 4600. standard-config med cd-spelare och 256MB RAM (deras RAM-priset är skandalösa) och utan service och skit.

Minne köper jag till sen, och tar från min gamla, ljudkort tar jag från gamla, en hårddisk till tar jag från gamla osv. Med rabatt blev det 8100 spänn inkl frakt (snälla, hur minskar man den kostnaden!?!) och med deras billigaste 17"-skärm.

Se det som så att frakten ingår i det pris du betalar. Visst, det är mycket penage, men vad skulle det kosta att ta bilen och själv åka och hämta grejerna? Räkna in din tid i det också.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-29 19:25
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Real Parakeet:
Se det som så att frakten ingår i det pris du betalar. Visst, det är mycket penage, men vad skulle det kosta att ta bilen och själv åka och hämta grejerna? Räkna in din tid i det också.

Jo, jag antar att jag inte har något val där.

Kan du skicka ett PM när du har fått datorn? Är intresserad av vad de stoppar i för grejer, och om jag kan stoppa in annat minne (billigare) än Kingston som jag tror de kör med själva. Jag har TwinMOS och de funkar helt okej.

Har Dimension 4600 firewire förresten? Och RAID? Stripe:a hårddiskarna verkar ju som en bra grej att göra, speciellt eftersom de blir snabbare... Konstigt om det inte skulle finnas på en splitter ny dator.

Inget RAID i den där burken. Krävs ett Raid-utrustat moderkort alternativt ett separat RAIDkort, det senare är att föredra.

Fast man kan väl köra mjukvaru-RAID. Klarar Windows 2000 Workstation av det eller är det bara server-versionen? Jag har för mig att även workstation fixar i alla fall RAID-0 och RAID-1. RAID-5 däremot, det är en helt annan grej. Då behövs det minst 3 diskar.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-30 17:20

Suck, att man aldrig kan bestämma sig

Fixade ihop ett paket på komplett.se:

118255 Asus P4P800/DELUXE Moderkort S478/800mhz
- I865PE,SATA,LYD,ATA133, GbLAN, IEEE1394 På lager: 20-49 1 558,00 1 558,00
117312 Intel Pentium 4 2.4 GHz Boxed PC800
- Socket PGA478, 512kB "Northwood" På lager: 20-49 2 151,00 2 151,00
112008 Chieftec Dragon Medium Tower dörr Svart
- Kabinett m/360W DX-01B-D P4 / AMD På lager: 50-99 1 006,00 1 006,00
114711 Sony Diskettstastion 3,5" 1,44MB Svart
- Floppydisk Intern På lager: 1000+ 151,00 151,00
118031 Seagate Barracuda 7200.7 120GB IDE
- ATA/100 hårddisk 8MB cache 7200RPM På lager: 50-99 1 288,00 1 288,00
114581 Sapphire Radeon 9000 Atlantis PRO 64MB.
- AGP, ATI 9000PRO, VIVO, Retail På lager: 20-49 851,00 851,00
113518 TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5
- Minne 184-P (för DDR-PC400MHz) (AMD OK) På lager:
100+ 935,00 935,00

strax under 8000 spänn plus frakt 200 spänn. jag sätter i min gamla cd-brännare och lite minne från den gamla, så är den fullt utrustad sen.

vad tycks? nåt jag har glömt? processorfläkt och kylpasta brukar ju följa med och kablar och skit, så jag hoppas inte det

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-30 17:24

Du har glömt att en Dell kommer färdig å körklar

  • Oregistrerad
  • 2003-06-30 17:28
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av PF:
Du har glömt att en Dell kommer färdig å körklar

Jodå, jag vet. Jag kunde ha beställt en färdibgygd dator från komplett också, men 1000:- extra plus att man inte kan välja vissa varor till systemet gör att jag väljer att bygga själv, igen, i alla fall.

blir första gången jag bygger en P4 i alla fall

Bara AMD förut, men nu är jag trött på det.

Jag tycker definitivt du ska satsa på ett eget system. Dell gör ju faktiskt vettiga burkar numera, men de har fortfarande egna moderkort och chassin som inte följer ATX-standarden och de är därför mycket svårare att uppgradera. Kör du på systemet du satt ihop själv är det ju bara att slänga in nya prylar i lådan när du behöver mera kräm.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-30 18:19
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Katsuragi:
Jag tycker definitivt du ska satsa på ett eget system. Dell gör ju faktiskt vettiga burkar numera, men de har fortfarande egna moderkort och chassin som inte följer ATX-standarden och de är därför mycket svårare att uppgradera. Kör du på systemet du satt ihop själv är det ju bara att slänga in nya prylar i lådan när du behöver mera kräm.

sant. sen att jag får nyare och bättre komponenter plus en bättre låda (Chieftec gör bland de bästa lådorna verkar de som) till ungefär samma pris (utan deras snygga tangentbord, skärm och mus visserligen

) är ju inte fel.

Beställ skärm, mus och tangentbord från Dell vettja..! Den dator jag har nu (P3 450 MHz, 256 MB) byggde ihop själv och det var busenkelt. När jag köpte den avsåg jag att stoppa i min gamla brännare och mitt gamla ljudkort. Jag skulle bli förvånad om man inte kunde göra detta på en Dell också. Jag är inte alls sugen på att börja mickla med min nya dator - den skall bara fungera. När den inte hänger med längre så uppgraderar jag inte, jag köper en ny. Datorer är förbrukningsvara.

Kör inte de flesta märkesdatorer - IBM, Dell, Compaq, Fujitsi - med egna lösningar? Näe, jag har tröttnat på att mickla, jag vill ha en färdig lösning och då funkar det bra med en märkesdator. Dessutom så har de bättre garantier, man slipper själv felsöka och övertala försäljaren att det faktiskt är fel på grafikkortet och att det inte beror på att man satt i ett GeForce 7.

1
Bevaka tråden