Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac: Cubasis och M-Audio

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte byta ut min gamla PM 8600 som musikdator mot min Powerbook G4 (667MHz/768Mb om det är intressant).

Tanken är att köra allt på en extern firewiredisk, d.v.s. system (9.2.2), all programvara och audio. Detta för att undvika att ha privata programvaror i min arbetsdator ("lånar" på så sätt bara processor o sånt av arbetsgivaren

).

Nu till min fråga.
Jag skall köra MacOS 9.2.2 och Cubasis 2.0. För ljud in (som fattas på min PB) och MIDI tänkte jag köpa M-Audios
AudioPhile USB-låda. Funkar det ? Funkar Cubasis och en sådan ny burk ihop ? Jag kör inga externa syntar, endast VSTi.

Ni som har koll på sånt här, funkar min setup hyggligt. En hårddisk med allt (det är en LaCie..hmm..audio/video 7200)

/j

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-10 13:59

Det kommer funka perfekt, även om 9.2.2 förstås inte är världens roligaste OS. Datorn har ljudingång, förresten. Den sitter bredvid modemkontakten på datorns baksida. En liten stereoingång (minijack).

Jag har lillbrorsan till din maskin (667 DVI) och det var förstås en positiv överraskning när jag själv kom på att den hade ljudingång, så det är väl lika bra att jag levererar lite glädje till dig också...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-10 14:07

Sedär, sedär, se här:

Hehe...hoppsan, det är 667:an jag har...utan Mic-ingång

Meneh, du menar att gamla Cubasis 2.0, HALion och M-Audio USB-prylen meb midi in/ut, audio in/ut kommer att funka strålande ihop, trots ålderskillnad (jag fattar inget om OMS och ASIO o sånt).
/j

Hmmm.

Jag vill tro att M-audioprylens ljudingång funkar MYCKET bättre än en sådan som sitter i datorn (som i ditt fall). Har jag fel ?

Jag har ett val till. Samma setup, fast med en iMic för ljud in och ett litet USB-MIDI-interface. Är det något att ha, eller kommer jag isåfall ångra att jag inte la 1000:- till för M-Audion. Jag leker bara, kan knappt spela, men vill kunna sjunga o spela in lite sådär ibland när andan faller på, så
ljudkvalitet är inte superviktigt, dock är det trevligt om latency hålls hyggligt låg. Blir det någon skillnad på eftersläp vid t.ex. gitarr in mellan iMic och M-Audiogrejen ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-10 16:26

iMic är nog inget kul val alls. M-Audio har jag lite dåliga erfarenheter av - dåliga drivare. Man får se till att leta upp de senaste och prova sig fram lite så brukar det funka bra dock. Själv använder jag en Motu 828, men den kostar lite mer.

Cubasis är jag dåligt insatt i - stöder det ASIO-ljudkort? Det borde det iofs. I så fall bör det funka bra med M-Audio-prylen. Om HALion funkar i Cubasis har jag ingen aning om. Vad motsvarar Cubasis 2.0 rent "tidsmässigt", Cubase 4? Med iMic tror jag du hamnar på en latency runt 20-25 msek, med M-Audio USB runt 5-10 msek.

Det finns nån mapp i cubasismappen som heter ASIO...

Om jag förstår dig rätt är alltså M-Audiogrejen snabbare än iMic när jag spelar in t.ex. gitarr...
Det är alltså smartare att köpa en M-burk för 2395:- än ett MIDI-interface + iMic trots dubbla kostnaden.

Cubasis och HALion funkar...fast HALion är ganska segt och bråkigt på PM 8600/G3-350 med 512Mb tilldelat. Därför vill jag göra ett försök med PB 667. Kan ju inte bli sämre, men kräver lite ny hårdvara

Finns det något annat superbilligt audioprogram som fixar VSTi (läs HALion) som känns lite mer up-to-date ?
/j

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-10 16:59

Själv tycker jag HALion är lite halvsegt rent allmänt, det har inte känts så optimerat liksom. Men en G4/667 är oändligt mycket snabbare än din 8600 iofs. Att M-Audio´n är det bästa valet... ställer jag mig inte direkt bakom, men nu var det den du frågade om. Midi-interface får du ju inte heller på köpet med M-audios ljudkort eller? Det bästa är nog om du besöker någon musikaffär som har koll på Mac, Estrad är min rekommendation om du befinner dig i Stockholm.

Jodå, MIDI finns, kolla här:
M-Audio Audiophile USB

Ser trevligt ut. Har du några andra förslag i samma prisklass...d.v.s. under 2500:- ? Mitt behov är som sagt externt USB eller firewire, ljud in och MIDI in.

Och ja, HALion känns ooptimerat...slarvigt portad från win.
Men, det är lätt att vara efterklok (äger en iMic oxå, på tal om det )

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-10 17:22

Ok, det är det där nya interface´t ja! Kör på det, det verkar finfint. Hoppas bara drivarna är funkis.

Det lutar åt det...behöver lite stöd bara

Tack för ditt tyck.

Äsch...M-prylen finns inte i butik förrän början på april

Hittade en iMate på mitt skrivbord, någon som tror att den kan funka med ett ADB MIDI-interface...sålänge liksom + iMic ?
/j

Postade innan jag hade kollat...iMate är bara för ADB-keyboards o möss....o andra typ "pekdon".
Sorry att jag frågade

1
Bevaka tråden