Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RAID 1

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Satt och funderade på hur olika RAID-nivåer fungerar ihop med en muskidator (HD-inspelning). Eftersom disk är så pass billigt idag så är jag lite sugen på att köra RAID-1 - spegling. Man får ju bra läshastighet då datorn läser från den disk den hittar datan snabbast på. Nackdelen är att datan även måste skrivas till båda diskarna. Hur pass höga krav ställs det på skrivhastighet då man spelar in ett audiospår?

En tanke var också att köra RAID-0 - stripade diskar. Det ger bra prestanda både när man skriver och läser. Nackdelen är säkerheten. Båda diskarna (om man har två diskar) fungerar som en virtuell disk, pajar den ena så är det kört för samtliga diskar i den arrayen. Risken att det kraschar är dubbelt så stor, har man fyra diskar blir risken fyra gånger större. Dumt, men snabbt.

Så... hur kommer en RAID-1 fungera på en musikdator?

Det kan bero på vilken RAID-lösning du väljer. På många listor varnar man för IDE-lösningar, medan SCSI- samt hårdvarubaserade FireWire-lösningar skall vara alldeles OK. Hastighetsmässigt borde det inte vara problem med vilken av dessa tre lösningar du än väljer. Jag skulle not titta på FireWire-lösningar själv i första hand. Finns från bl.a. Granite digital och ADS.

Så länge det är hårdvaruraid tror jag det är helt likgiltigt om det är SCSI eller IDE. NT/2000 mjukvaruraid skulle jag dock passa mej för... IDE-RAID-kontroller får man under tusenlappen nu tror jag, och diskarna kostar inte heller mycket, så det är väl bara att tuta och köra.

Skrivhastigheten borde inte vara några problem, på PCI-bussen fram till kontrollern är det ju bara en uppsättning data, och ligger diskarna sen på olika IDE-kanaler har jag svårt att se att man ens skulle märka någon skillnad. Sen är det ju rätt sällan man kan spela in speciellt många spår samtidigt. 3 stereospår via mitt MOTU828 var inga som helst problem på min gamla P3 iaf...

hur kan man göra den här raid grejjen?
Jag har två stycken hd´s på 250 gb vardera alltså 500 gb som jag ändå inte använder, måste man köpa något tillbehör för att koppla ihop dom?
Förövrigt har jag en compaq pressario 8000 (som kommer snart ut i sverige)

Windows NT/2000/XP har mjukvaruraid, men den funkar sådär... Men du kan ju testa med den i alla fall.

Någon speciell anledning till att du behöver RAID?

Om du kör en stationär dator borde du ju kunna få ut rätt många spår bara från den inbyggda disken, så det är kanske inte så nödvändigt med RAID för hastighetens skull. Och om det är ökad säkerhet du vill ha så är det väl bättre att backa upp ofta - om datorn blir stulen, huset brinner upp eller så så hjälper det inte mycket att man har RAID, utan då vill man ha en extra kopia någon annan stans.

IMHO iallafall.

1
Bevaka tråden