Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam iMac

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-03-13 07:38

Min splitt nya iMac 1GHz är fruktansvärt seg när det gäller att skapa "overviews" i Logic, t.o.m. min iBook 600 känns snabbare.
Ska det vara så? Logic är ju optimerad för G4-processorn, och borde inte alls vara så seg.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-13 08:32

OS X 10.2.4 eller OS 9?
Hur mycket RAM?
Är det bara Logic som känns segt eller känns andra program också slöa??

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-13 08:45

Det låter som om du kör Logic för MacOS 9 i OS X...

  • Oregistrerad
  • 2003-03-13 08:48

Va? Logic för OS 9 i OS X? PF, har du sniffat på vinkorken eller glömde du en "ironi"-smiley?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-13 08:51

Logic är ju mycket, men segt är det ju knappast... och ej så i en ny maskin...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-03-13 12:13

Kör självklart under X (maskinen kan ju inte starta i 9:an) 512 Mb ram och Logic gold 5.5, maskinen känns väldigt pigg i övrigt men just att creata overviews var segt så in i h... Nästan dubbla tiden jamfört med iBooken som ju är sämre på allt

  • Oregistrerad
  • 2003-03-13 12:46

Alla Apples släppta maskiner i dagens läge kan fortfarande starta i OS 9....däremot kommande generationer kommer inte kunna det....

Det låter väldigt skumt ditt problem....jag måste prova själv när jag kommer hem. "Create overview", du menar på audio filerna då eller har jag missuppfattat?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-03-13 16:34

Inga av de nya iMac modellerna, 12" och 17" Powerbooks samt minsta och största PowerMacarna går EJ att starta i OS 9 om du inte kör Classic. Tyvärr.

Men samtidigt har jag full förståelse för Apple som släpper nian.

Angående musik så ser jag inte så stora problem längre. Emagic Logic, Steinberg Cubase, och de flesta av deras pluggar och synthar, Propellerheads Reason, Waves pluggarna, TC Works Native Bundle och TC Powercore, DigiDesign Pro Tools etc finns ju alla för OS X i dagsläget. Många mindre typ ReFX etc stödjer också OS X med sina utmärkta produkter.

Native Instruments saknas ännu men de är på g.

Dessutom så har ju de flesta hårdvarutillverkarna OS X drivrutiner för sina ljud och midikort så det ser bra ut.

Musik på OS X är underbart. Själv kör jag både Logic Platinum och Cubase SL i OS X och det fungerar fin, fint. Saknar min Pulsar plattform så den får gå i en separat maskin men annars rullar det på.

D.

creamware ligger efter oxo.. blä

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-13 18:00

Propellerhead Reason & Ableton Live var först ut på banan, redan förra året. Nu är det Emagic som är den stora rubrikskaparen, Logic 6 verkar helt fantastiskt. Och integrationen med Reason (ReWire 2) verkar funka superbt. Denna möjlighet kommer också i en uppdatering av ProTools 6 senare i år.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-13 20:35

Peth; men Classic finns väl va? Som kan köra gamla programvaror? Se upp om Classic-miljön startas när du klickar igång nå´t program, för det betyder i musiksammanhang nästan alltid: "Whoops. Det här kommer gå riktigt slött!" Office och Photoshop t ex funkar dock riktigt bra under Classic.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-13 20:37

Avart; jag satt och skulle ha lite Sysex å MIDI-nyttigheter här idag, och hittade faktiskt fler och bättre program till OS X än till OS 9, redan nu. Känns oerhört skönt att slippa OMS, som man aldrig riktigt vet var man har (särskilt när man använder vissa småprogram för Sysex etc).

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-03-14 08:24
Citat:

citera: skapad 13. mars 2003 20:35                      

Peth; men Classic finns väl va? Som kan köra gamla programvaror? Se upp om Classic-miljön startas när du klickar igång nå´t program, för det betyder i musiksammanhang nästan alltid: "Whoops. Det här kommer gå riktigt slött!" Office och Photoshop t ex funkar dock riktigt bra under Classic.

Har slängt ut classic io.m. Logic 5.5, man får hoppas att 6:an är bättre optimerad för så här segt skall det inte gå.

1
Bevaka tråden