Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gammal dator...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min kompis har en gammal dator, en P 166 med 32 ram. Han skulle vilja köra den som en enkel porta och midi seq till sin Jv 1010 modul, så billigt som möjligt. Ljudkort prgvara e.t.c. Jag är själv dålig på detta område, Är det hopplöst på hans data?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-12 14:38

Som sequencer lär den där burken fungera utmärkt - körde själv länge med en P133 som musikburk. Som porta kan den dock vara seg. Framförallt får han köra med gammal mjukvara, typ Windows 98SE + nån äldre Cubase/Logic.

Allvarligt talat, som ENKEL porta (eller inte ens så enkel om man tänker på vad man fick dras med för bara några år sedan) lär det gå alldeles utmärkt. Använd vilket ljudkort som helst som är minst 16 bitar. Ett billigt ljudkort som funkar bra och brusar någorlunda litet är Vibra-serien. De är SoundBlasterkompatibla också eftersom Creative tillverkade dem.

Om du kan tänka dig att ha en porta med följande specar:

Spelar bara in 2 kanaler åt gången
Kanske bara vill spela typ en 8-10 spår utan att börja krångla
Laggar lite (men förmodligen inte så farligt om ni lägger upp spåren smart)
Kan inte köra speciellt många realtids-plugins (förmodligen inga alls)
Brusar en del (men förmodligen inte värre än en bättre bandspelare)
Är jobbig att flytta
Kräver lite pill för att få igång

så borde det gå alldeles utmärkt att använda en gammal p133 till det. Kör Windows 98 och ta god tid på er att ställa in systemet så bra som möjligt så att inte massa skit ligger och kör i bakgrunden. En bra idé är att ha 2 hårddiskar och sätta den som används minst som cache-disk, fixa så stort RAM-minne som möjligt också och stäng av allt antivirus (när datorn används till musik).

Fixa en begagnad CD-brännare, det kommer ni inte att ångra. Det räcker alldeles utmärkt med en gammal 4-spins eller ännu sämre; det är så skönt att åtminstone KUNNA bränna en backup ibland eller kunna fixa ut låtar ur datorn för lyssning på andra ställen.

En annan sak ni bör tänka på är att experimentera med vilken nivå det ska vara på ingångarna. Använd en extern preamp, de flesta billiga ljudkorts preampar är skit.

Om ni är händiga så fixa en frontpanel att montera i ett 5,25"-fack på framsidan av datorn där det finns riktiga 6,3"-jack och allt; det sparar en massa krångel. Bara att dra sladdar genom datorn och koppla in dom på ljudkortets ingångar.

Vill ni verkligen slå på stort kan ni ju köpa fler än ett billigt ljudkort. Då kanske det tillochmed går att spela in fler spår eller fixa mer avancerad medlyssning.

Ett utmärkt program för att mixa låtar är CoolEdit Pro. Det är väldigt lättanvänt, billigt och funkar till all simpel redigering. Dock fixar det inte MIDI.

Äldre versioner av Cubase VST kan mycket väl fungera om ni inte har alltför höga krav på syncen.

Är ni riktigt modiga finns det tillochmed en del gratisprogram som kan funka! Jag vet åtminstone en helt seriös Trance-artist med skivkontrakt och allt som brukade mixa sina låtar i hör och häpna FastTracker II genom att klippa ner allt i små wavfiler. Kanske inte funkar till annat än loopbaserad technomusik dock... Men för den kreative finns alla möjligheter att komma undan gratis på programfronten.

När ni tänker på hur skruttig er dator blir, jämför med vad ni skulle fått för samma pengar om ni köpt en fristående digital "portastudio". Tänk också på att en dator blir mycket mycket mer lättanvänd och att den går att uppgradera när det behövs och att det är enkelt att bränna backuper eller flytta låtarna till en bättre dator när ni har råd.

Cakewalk kan också vara ett bra tips.

Tack för alla svar! Vi ska se om inte jag får ingång en (pc) porta till polaren. Han har ett gammalt prg som heter voyetra orchestrator plus som ska rulla på en 486 66Mhz dx processor. Det har midi, hårdiskinspelning 8 spår och effekter dock ej i realtid av förklarliga skäl. En gammal cd brännare har jag också som ligger och skräpar. Än en gång tack!

Eller mitt gamla Cubasis AV som jag nästan är beredd att ge bort gratis (nåja, 200 spänn kan det vara värt).

  • Oregistrerad
  • 2003-07-25 14:41

Det finns ett program som heter "Digital Orchestrator Pro" (DOP) som fungerar utmärkt på en äldre dator. Kolla www.voyetra.com. Jag använde det under ett par år och det gick att få rätt skapliga resultat kolla http://stage.vitaminic.com/callenberg - de flesta låtarna är inspelade på DOP och ett SB Live!.

1
Bevaka tråden