Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skulle du köpa en PC för ProTools?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-15 02:02

Carillion, en PC-byggare som fokuserar på datorer för musikbruk, lanserar nu en serie "burkar" som ska vara avsedda och optimerade för ProTools: Se här.

Frågan är: Om du skulle investera i ett fullblodssystem, skulle du kunna tänka dig att bygga kring en PC som bas eller skulle du välja en Mac? Prisskillnaden blir väldigt liten, och med tanke på kostnaden för själva Digidesign-systemet blir priset för datorn ganska sekundärt. Skulle du ändå välja en PC?

Jag försöker bara kolla vad Carillion har i tankarna. What´s the plan, så att säga.

Försök hålla er på banan utan att spåra ur i klaustrofobiska plattformskrig. Om det går.

Har precis köpt en ny PC. Min övertygelse är att de flesta PC-burkar fungerar för musik. I alla fall för mina behov.

Hade jag haft råd med Pro Tools hade jag haft råd med Mac är väl min filosofi...

PC=flexibilitet klart mycket struligare men mer möjligheter till program, finns inte någon anledning o köpa annat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-15 13:06

Hade jag haft råd, hade jag köpt en Mac och stoppat i ProTools.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-07-15 17:12

Jag skulle skaffa en mac för att dom flesta som har prootoolssystem kör väll mac, då kan man jobba som/med proffsen!!

  • Oregistrerad
  • 2003-07-15 18:01

Behöver jag kommentera vad mitt val skulle bli?

Jag ser det såhär, har man större ambitioner än att vara hemmapulare så ska man satsa på Mac. Inte för att det är "bättre" än PC utan snarare för att Mac fortfarande är standard i större studiosammanhang. Framförallt nu när Logic inte längre uppdateras för PC, trots allt är Logic också standard i studio-sverige....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-16 01:28

Just. Så ser jag också på det, och det är väl lite därför jag tycker Carillion kommer med ett märkligt koncept. PC för ProTools?

Drdreas:

Citat:

citerar:PC=flexibilitet klart mycket struligare men mer möjligheter till program

Om du vill ha ett ProTools-system lär du knappast vilja ha så många andra program installerade på den datorn. Så varför då välja en PC?

Pro tools lär inte täcka alla behov tror jag inte för att jag ens har testat det men man kan inte begränsa sig till ett enda program oavsett hur bra det är, har man en riktigt synth som verkligen kan alltså från analogsynthes till physical modeling så lär man knappt begränsa sig till den heller.
Givetvis bör man vara försiktig med sånna uttalanden men det jag menar är att en mac inte har lika mycket möjligheter till ett stort urval av program om man jämför med en pc...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-16 02:24

Det är inte sant att du skulle ha mindre möjligheter med en Mac. Du kan ägna en livstid åt att utforska alla program som finns till Mac och ändå inte hinna testa allt.

Bestämmer du dig för ProTools är det som med Arlas kampanj för det bordsfett; det ister, vi lärt känna som Lätta. Jag tror sloganen är något i stil med: "När du bestämt dig" eller liknande. Har du gjort ett fett beslut och tänker tjacka PT, så vill du inte ha utbud, utan du vill ha PT.

Fler möjligheter eller inte - är inte säker på att jag skulle vilja ha en sån där ful burk i studion... ser den inte lite väl ut som en Commadore 64? En G4:a eller så med dubbelmonitor ser helt klart svalare ut...

jag tror nog att det behövs allmännt mer kunskap om pro tools för att kunna svara på frågan.. annars blir det en massa helt ointressanta röster i statistiken. Själv så skulle jag inte tveka en sekund..

"Har precis köpt en ny PC. Min övertygelse är att de flesta PC-burkar fungerar för musik. I alla fall för mina behov." - pippin

Visst gör dom det! Jag har levt i symbios med pc-datorer i ganska många år.. sen vart det en mac.. och jag får nu en väldans massa mer musik gjord pga mindre strul. Men nu var frågan om vad man skulle köra med ett pro tools-system.. inte vad pippin har för behov. Behöver pippin ett pro tools-system? Funderar han på att köpa ett? Om han gör det så bör han kolla upp lite mer hur det är att jobba med pro tools på pc vs. mac och sedan kolla in prisskillnader osv. Jag är ganska säker på vad han skulle välja om han försökte se det hela realistiskt.

"PC=flexibilitet klart mycket struligare men mer möjligheter till program, finns inte någon anledning o köpa annat" - drdreas

Om man har en dator som endast ska vara till musik.. inte spel.. inte ritåkladdprogram.. inte surfa osv.. en dator till pro tools helt enkelt.. då vill man inte ha ett DUGG strul! Vad för program behöver man ha förrutom pro tools? Logic om man är fast vid det (som nu inte utvecklas för pc längre).. digital performer kanske (aldrig funnits till pc vad jag vet)? cubase sx? Mjukispluggar? Det finns något sjukt bra pluggar för pro tools.. antagligen de absolut bästa. Helt enkelt.. jag tycker att det var ett väldigt dåligt argument till varför man ska välja pc.

"Fler möjligheter eller inte - är inte säker på att jag skulle vilja ha en sån där ful burk i studion... ser den inte lite väl ut som en Commadore 64? En G4:a eller så med dubbelmonitor ser helt klart svalare ut..." - Ober

asså.. varför inte slänga in lådan i ett ljudisolerat skåp istället? Då slipper man utseendet av burken hur snygg eller ful den nu än är. Det skulle jag göra med min mac om jag hade lust att lägga ut en massa mer cash på datorgrejor.

Tycker Carillonburkarna är snygga. Mac-designen tilltalar inte mej, speciellt inte skärmarna. Aqua däremot är riktigt snyggt...

Håller med ovanstående fö, jkör man PT kör man ju PT. Inte en massa gratispluggar...

Volle: Det är absolut sant! Så skulle jag också vilja göra, men det finns tyvärr inga möjligheter för det. Just oväsendet är en stor grej att tänka på, varför jag just överlägger att istället köpa en bärbar PC... då kanske man skulle få det tyst och skönt. Men så är de ju inte alltid så kul att bygga ut o.s.v.

  • Medlem
  • 2003-07-16 15:30

Ober: Att skaffa en PowerBook som min musik/allt annat dator är bland det bästa jag gjort. (har ingen erfarenhet av PC-laptops) Tyst och mycket mobilt, dock kanske inget om man nu är svag för pro tools-riggar och utbyggnad vartannat halvår.... Men har man fixat ett system man är nöjd med och så är det kalas! (livslängden på ett system bestämmer man ju rätt mycket själv...)

Carillonburkarna ska vara väldigt tysta.

Tycker dom flesta bärbara låter rätt mycket också tyvärr. Ingen erfarenhet av Mac där iofs.

min polares nya hp-laptop för över 30-papp låter som som en V8 på högvarv.. jag har vaknat ett par gånger av att den fläkten drar igång

Man bör nog låna hem datorn innan man köper.. eller köpa på öppet köp.. vissa är rena katastrofer

  • Medlem
  • 2003-07-16 17:48

hehe, senaste gången fläkten gick på min PowerBook var i juli förra sommaren när jag redigerade en konsert i ett solbelyst kök en väldigt varm eftermiddag. Då viner ett litet surr igång i 3-4 minuter - låter lite komiskt, som en slags mini-hårblås eller nåt...

Hårddisken surrar ju lite annars, men jobbar man länge med samma sak så finns ju allt i RAM (har 640 MB) och då stänger hd:n av och det blir v ä l d i g t tyst....

Så min ljudupplevelse är mycket positiv - vore kanske annat om det var en 2,4 ghz:are!

  • Oregistrerad
  • 2003-07-23 04:43

Som sagt ovan, har man råd med PT:s stora system så spelar ju inte skillnaden i pris mellan mac och pc någon roll. Då blir ju valet oerhört enkelt, dvs mac.

Mac, PT och Logic är ju vanligast i professionella sammanhang, vilket väl är det diskussionen handlar om med tanke på hundratusenlapparna som är involverade.

Jag kan inte förstå varför en pc skulle vara flexiblare än mac ur ljudsynpunkt.

PC vs. mac; Den eviga frågan...
Jag minns den gamla goda tiden då det enda vettiga alternativet var atari och sedan mac, men tiderna håller på att förändras. Fler och fler proffsstudios kombinerar idag mac och PC; Har till och med sett ett par studios med fler PC-burkar än macar... Programvaruutbudet är överväldigande störst till PC vilket ingen kan förneka och mac har varit på allmän stagnation de senaste åren, vilket även de softwareföretag som gör musikprogram ser.
Jag ser det som en tidsfråga innan även musikbranschen mer eller mindre helt går över till PC, så valet är för mig givet.

Jag har kört Mbox på windows och det funkar utmärkt.
Skulle jag däremot köpa ett stort Pro Tools system för flera hundra tusen så skulle jag nog överväga Mac.
Nya G5orna osv

  • Medlem
  • 2003-07-23 16:06

"Jag ser det som en tidsfråga innan även musikbranschen mer eller mindre helt går över till PC, så valet är för mig givet."

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-23 16:16

Det är helt enkelt omöjligt att besvara denna fråga om man inte har koll på läget. Det har nästan varit som ett test. Ni som har svarat "nej, jag skulle köpa en Mac" har förstått frågan. Och Carillion finns där för vilseledda själar, med sin ProTools-PC.

Jag kör P4 och Digi002R PTLE6.1.
Funkar utmärkt.

http://duc.digidesign.com
Där finns en lååång tråd ang. PT-anpassad PC.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-07 01:29

Tror verkligen inte att jag skulle ha mer strul med PT i PC än andra program för musikproduktion. Så, om jag övervägde att införskaffa PT så blir det PT 6.1 LE (som ovanstående) och XP, som den gamle MS-lakej man ändå är.

Å andra sidan... iom att det var tal om ett fullblodssystem så blir det ju Mac, eftersom den endast finns att tillgå för Mac. Men nu har jag varken tid, utrymme eller ekonomisk möjlighet till vare sig det ena eller det andra, så jag harvar på med mitt FL Studio 4.1

----
It´s not what you got, but how you use it that matters.

1
Bevaka tråden