Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surface one?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-12-21 00:51

Hej allihop!
jag har gått och väntat länge på Surface One från MidiMan men frågan är om inte detta är aningens fräckare...
http://www.buchla.com/historical/thunder

  • Medlem
  • 2002-12-21 01:07

Den ser ju ganska rolig ut, fast jag vet inte ja, skulle vilja ha en MPC4000 för livebruk men det är mycket man vill ha.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-21 01:24

Don Buchla

Donald - Don - Buchla är en fantastisk uppfinnare och elektronik / instrumentdesigner. Men han har ett problem och det är marknadsbiten. Han har aldrig kunnat marknadsföra sina kreationer på bred front. Han är dock en väldigt viktig del av synthistorien. Har varit med lika länge som Dr. Robert - Bob - Moog.

Bob Moog

Buchla har byggt en mängd intressanta tongeneratorer. Vet inte om man ska säga synthesizers, för de är inte som syntar i vanlig bemärkelse. De har ofta alternate controllers - precis vad Thunder just är, exempelvis. Syntarna kunde ha kontaktdon man bara nuddade så startades hela sekvenser av musik. Ofta intressanta och nya finesser som nästan är lite vintage-tiders svar på Korg Karma. Instrument som ofta finns på musikinstitutioner och universitet i USA. Det är väl det lilla jag vet.

Han hyrdes in för att avsluta konstruktionen av ett kommersiellt instrument, vilket tyvärr pga Gibson´s ruskiga behandling blev en kommersiell flopp trots den fantastiska designen och de otroliga möjligheterna. Det var Oberheim OBMX. Keyboard Magazine gjorde en bra obsevation kring detta, då de berättade om hur legenderna Tom Oberheim och Bob Moog faktiskt bidrar stort till OBMX utan att rent fysiskt bidra.

Tom Oberheims namn användes på synten, samt vissa konstruktionsbitar som fanns "på papper" från hans havererade Oberheim Electronics, från design- och konstruktionsarbetet med Oberheim Xpander (som är grunden för alla de sista riktigt riktiga Oberheimsyntarna - Matrix 6/6R, 1000, Matrix 12, Xpander). Bob Moog´s konstruktion användes - Minimoogfiltret är med i OBMX - licensen för detta hade just gått ut och man ville passa på att använda det i denna mastodontsynt (som kostade uppåt 60.000:- i Sverige). Det ursprungliga produktnamnet skulle vara "Ober-Moog", eller "Ob-M006" eller dylikt, men det blev alltså OB-MX.

Oberheim Ob-Mx - en fantastisk synthesizer, ca 1994 då företaget Oberheim var uppköpt och i Gibson´s regi.

Oberheim Xpander - en annan fantastisk synthesizer, ca 1984 då Tom Oberheim fortfarande styrde företaget.

Buchla Marimba Lumina

Tidigt Buchla-system med udda lösningar

  • Oregistrerad
  • 2002-12-21 03:26

Vi har en Buchla-synth på skolan men den är inte uppställd. Våra lärare tycker att nordmodularen klarar allt Buchlan kunde fast bättre och enklare, det vore ju kul att se den någon gång.

Vad är surface one? Är det något liknande Kaoss Pad...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-21 03:50

Jag har fingrat lite (väldigt lite) på Surface One kopplat mot Reason och var väl "sådär" imponerad. Touchknapparna känns lite halvskumma när man använder dem som reglar (vilket är en av grundfunktionerna). Som att köra omkring fingret på en "pekplatta" på en bärbar dator liksom. Den har väldigt häftig design dock, i polerad aluminium. Föll inte just mig i smaken men jag är allmänt skeptiskt till "controllerboxar" så jag ska väl inte uttala mig för mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-29 05:13

>Vi har en Buchla-synth på skolan men den är inte
>uppställd. Våra lärare tycker att nordmodularen
>klarar allt Buchlan kunde fast bättre och
>enklare, det vore ju kul att se den någon gång.

Hmm, rent teoretiskt kan ju i princip en Nordmodular göra det mesta som ett de flesta fysiska modularsystem. Men efter att ha jobbat med både Nordmodular- och Buchla-system så är det stor skillnad. Ljudet är det ju skillnad på, men känslan att koppla själv och så är ju den stora vinsten. Därmed inte sagt att Nordmodular-maskinerna är dåliga, tvärt om. Nordmodular´en har ju tom moduler som inte återfinns i fysiska modularsyntar, som exempelvis digital-processering av signaler, visst skull det gå att bygga till en fysisk modular, men jag har inte sett det än.
Jag skulle gärna äga ett Buchla-system, om jag hade råd, men jag får väl nöja mig med min MicroModular så länge.

1
Bevaka tråden