Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CoreAudio i praktiken...

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-07-21 20:06

Mac OS X 10.1 har funnits i snart ett år och snart kommer 10.2! Med 10.1 hade Apple implementerat vad de kallar CoreAudio och CoreMidi, tekniker som erbjuder bl.a. native stöd för teoretiskt obegränsat antal audio- och midikanaler och kanske framför allt den (enligt Apple) lägsta latencyn på PC-marknaden idag.

Många går i väntan för att program som Logic, ProTools och Cubase skall komma ut i versioner för OS X och då kommer vi säkert få chansen att se vad de nya teknikerna går för.

Men redan nu finns efterlängtade program för OS X ute på marknaden (där Reason kanske är det mest kända, men även gratisprogram som Spark) och min fråga är vad ni har för erfarenhet av musikprogram för Mac OS X...

Shoot!!!

/JO

  • Oregistrerad
  • 2002-07-21 23:54

Okej... QS867. Internt ljudkort och Reason.

12 ms latency i Mac OS 9.

2 ms i OS X.

Rätt imponerande! Snacka om respons...

/JO

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-23 01:43

Testade bara snabbt att spela in litet snack med den inbyggda micken i min PB G4 400MHz. Latencyn var klart märkbar. Jag använde SPARKme. Är det så att SPARKme inte använder sig av CoreAudio eller blir det inte bättre? Eller har missförstått någonting?

Vänligen, Ylan

  • Oregistrerad
  • 2002-07-23 13:13

Jag har inte jobbat så mycket med SparkME. Om jag inte minns helt fel så skall det använda sig av CoreAudio (de flesta ljudprogram till 10 gör väl det i någon mening). Om jag jämför med Reason så finns ju inställningar för vilken buffert du vill ha, och som en direkt reaktion av det kan du öka eller minska latencyn. Kolla om någon liknande inställning finns i Spark... (lägre buffert => minder latency).

/JO

1
Bevaka tråden