Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MicroKorg

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-08-16 13:55

Ni vet hur det var när man var lite och hemma och sjuk och morsan kom hem med serietidningar och godis?

Visserligen var jag tvungen att ta initiativet till det och betala för den själv men för nån timme sen kom farsan förbi med en MicroKorg...

Något ska man ju ha att trösta sig med när man är sjuk...

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-08-16 14:02

Det låter ju inte dumt alls! den är ju perfekt att ligga och latja med när man är dålig. Jag skulle leka att jag var en robot med vocodern om jag var du

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-08-16 15:00
Citat:

citerar:Jag skulle leka att jag var en robot med vocodern om jag var du

Precis vad jag har gjort också...we are the robots...

Citat:

citerar:varför detta tangentbord

Det gick lättare än jag trodde...har rätt så smala fingrar...fast när jag kommit upp ur sängen blir det att styra den från fullskal-keyboard...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-16 18:23

Haha, vilken skön grej! Helt rätt att göra ju!

Nästa gång jag har feber ska jag fanimej ha cash till en MicroKorg, jag vill också ligga där och ha "sjukt kul"

• Medlem
  • 2003-08-16 18:41

Håkan Lidbo lirade på MicroKorg under Norbergfestivalen. Användes både som instrument, samt midi-controller. Verkar som en händig liten manick! Grattis till ännu en pryl!

...men det enda som skiljer MicroKorgen från MS2000 är att MK:n är mycket snyggare?

Eller finns det några andra skillnader?

• Medlem
  • 2003-08-17 20:52

Det är ju samma synth "innuti"... nå´n liten detalj skillde vocoderfunktionerna åt.. kommer inte ihåg exakt vad det var.

Fattar fortfarande inte hur man kan köpa en microkorg när man kan få en MS2000 för nästan samma pengar... fullstora tagenter, massor med rattar, osv... Intefacet på MicroKorgen tycker jag är otroligt klumpigt. Angående utseendet tycker jag även det talar till MS2000s favör. MicroKorgen är, om än lite "söt", en ganska ful sak, tycker jag...

Men smaken är ju som baken

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-08-17 21:59
Citat:

citerar: MicroKorgen är, om än lite "söt", en ganska ful sak

Just därför...

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-08-17 22:37

8-bands vocoder på MK...16-bands på MS2k
Jag har ännu inte hört ett bra vocoderljud från en MK (men det kanske finns ändå?).

lasselus Das Model-cover hade ett mycket trevligt vocoderljud tycker jag..

Fingrade på en Microkorg på börsen i Örebro i onsdags. Jag blev jättebesviken. Lät uruselt. Och det är skumt iom att allt jag hört på nätet inklusive Lasselu´s Das Model låtigt riktigt bra... Undrar om det berodde på högtalarna eller presetsen eller mina öron eller nåt annat. Dessutom gillade jag inte känslan i tangenterna.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-08-22 15:49
Citat:

citerar: Undrar om det berodde på högtalarna eller presetsen eller mina öron eller nåt annat. Dessutom gillade jag inte känslan i tangenterna.

Håller med dig om båda sakerna...presetsen gör ingen glad...och keyboardet har en skum fjädring...

Ja det känns knas-segt på nåt sätt. Lite som ett sån´t datortangentbord med ergo-knappar på steroider. Kanske är för att de vill få med velocity och aftertouch(?) och det blir så på minitangenter.

1
Bevaka tråden