Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oberheim OB12

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-20 02:17

Jag var helt säker på att vi avhandlat & avhyvlat OB12 tidigare, men en sökning genererade svaret att jag själv efterfrågat den diskussionen tidigare. Ordet Oberheim finns åtminstone i 56 st olika inlägg så vitt sökfunktionen kunde säga. Låter iofs extremt lite. Det kan iofs vara 56 st trådar. Bara för att en tråd handlar om hallonsylt behöver man ju inte skriva ordet hallonsylt i varenda inlägg. Långsökt, jag vet. Men ni fattar, jag vet.

Läste i alla fall Keyboard Magazines test av OB12 idag, en gammal blaska. Fördelen med Keyboard (och alla andra musiktidningar för den delen) är att man har ett litet bibliotek att läsa ur när andan faller på. (99musik börjar bli ett internetbibliotek när andan faller på också! :-).

Så jag brukar läsa om artiklar, det blir så ibland. Man kanske skummade första gången, eller så har man glömt någon viktig detalj.

Keyboard var i alla fall rätt positiva, men de hängde upp sig på några småsaker. Delaytiden visades inte som millisekunder, utan som ett värde mellan 0-100. När man gjorde layers så laggade synten, men inte via MIDI, då var den rapp. Priset var ursprungligen $1995 och trots det så var de ganska positiva. De sade att den knappast kunde tävla med Supernova i fetmadivisionen, men att den ändå var... "fet men tunn". En kommentar som iofs bara låter positiv i mina öron.

Det vore skoj att höra om någon upplevt att OB12 har förbättras genom åren; antar att den uppdaterats en hel del både här och där.

Keyboard hängde upp sig på att man släppt synten på marknaden med så kassa fabriksljud - jag kom att tänka på min Casio VZ1 och hur kul det var att "programmera sönder den" för att hitta helt nya klanger man aldrig kunnat vänta sig.

Det vore helt enkelt skoj att veta mer - om någon har använt den och har något att förtälja. Nuförtiden kan man ju köpa dem för 777 euro nya här. Till exempel. Ett grymt trevligt gränssnitt har den och... ja, man kanske ska ompröva den.

Det är ju ingen Oberheim, det vet man ju. It´s a Viscount on Discount. Men ändå - 7500 för en helt ny synt, med uppenbarligen skön look och feel - det är inget bankrån.

Jag ska förvisso inte köpa en, är bara lite intresserad kring om det vore ett kanonköp eller bara en trist pryl. Den kan ju inte vara obskyrt mycket sämre än t ex Nord Lead 2. Eller kan den det?

Jag har provkört OB12 vid två, tre tillfällen, men fått samma känsla som av Andromeda då - man blir överdoserad av gränssnittet. Syntar som dessa funkar inte i butik, man ska bara köpa hem dem, låsa dörren och doktorera på dem hemmavid.

Någon som doktorerat på OB12?

Annars känner man sig... om inte manad, så lockad.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-20 02:39

En bra början. Förvisso. Fast det är roligare när ni som är här berättar. More IRL liksom.

Jag har bara spelat synthen pyttelite på börsen och har egentligen inget att komma med, så ta bort detta inlägg när du fått tillräckligt med övriga kommentarer

Jag tyckte att hela synthen kändes jobbig och lät fult. Iofs känns det alltid lite jobbigt och fult på musikbörsen i linköping. Provade med kassa lurar också, men ändå. Gränssnittet kändes väldigt "krystat" på något sätt. Det riktigt ylade lågkvalitet om att rattar och reglage. Det behöver iofs inte göra speciellt mycket, men den lät så, öh, mesigt också. Återigen, jag provade mest att ratta lite på de omvittnat kassa fabriksljuden. Rent instinktivt kände jag en slags "hemlängtan" till JP-8000. Åas såg OB12 ut att ha en tuff synthmotor. Den lät i mina öron dock dels inte alls analogt, men det gör inte JP-8000 heller, men OB12 lät lixom sämre på ett otydligt sätt. Förmodligen funkar den bra på vissa ljud och dåligt på andra, så är det ju för det mesta, men det var inget jag fick fram med lite slörattande iaf. Det att den har dubbla filter som kan routas var något som kändes lockande, men jag begrep aldrig hur det funkade och filtrena ändrade väldigt lite på ljudet (!) fast de stod i 24dB-läge. Fattade aldrig riktigt hur det andra filtret styrdes heller. Hade ingen manual. Aargh, du har nog rätt PF, det enda rätta är att ta hem den, spendera några intima veckor tillsammans med den och sen förkunna sin dom, men då är det ju redan försent?

Oj, nu lät det här som ett tvärsäkert fördömande à la sonicstates user reviews; det var det inte menat att vara. Jag tyckte bara inte om synthen så mycket, men såå dålig verkar den inte; hade jag sett den för 1000kr någonstans hade jag säkert slagit till fast den skulle ta plats

På tal om mesighet, jag har fått ny kärlek till min K4r. Hur konstiga och oanvändbara ljud den än släpper ut ibland, så låter de åtminstone ALDRIG mesiga. Gör K4:an världens fulaste midi-elgitarr så gör den det åtminstone med besked. Och på något konstigt sätt känns ljuden alltid färdig-eq:ade och redo att sticka ut i ljudbilden i vilken låt som helst. Heja Kawai!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-20 10:45

Jupp K4 är en gammal favorit också, det måste tillstås. Knepigt att de inte fixade till fabriksljuden på OB12 så man kunnat ge synten en rättvis bedömning.

Men å andra sidan är fabriksljuden till K4 också - och en hel bunt andra syntar - rätt värdelösa. Men K4 m fl har vuxit under årens lopp. När jag köpte en sådan ny då det begav sig skakade många på huvudet om den synten. Det var ju en M1 man skulle ha... typ. Motsatta åsikter om dessa två idag.

Jag gjorde tre-fyra ljudbanker till K4. De fick vingar, och har nog landat i nästan varje Kawaificka där ute. Tyvärr. Men jag är nöjd med mina ljud i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-20 15:48

Jag har ju en OB12 som jag försökt sälja men det verkar vara hopplöst

. Det är inte roliga presets men den är helt okej trots allt för det går ju att krana nya ljud ur den. Dock har jag en JP8000 också och av denna anledning så samlar OBn mest bara damm

Dock kanske man skulle försöka använda den lite och kunna ge en liten recension

Du som har ob 12

kan den bara köra vanliga skalor, finns det möjlighet till qvartstoner?

  • Medlem
  • 2003-08-20 19:13

Drdreas: Kanske du redan vet men MS2000 kan spela kvartstoner, den har ett tiotal olika skalor att välja mellan. T.ex arabisk, slendro, pelog osv.

Det hade jag ingen aning om, tusen tack för ditt tips

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-08-20 19:46

Ob12 höll på att bli min första synth men jag köpte en Mono/Poly istället, undrar hur det valet har påverkat min synthnördighet? jag kanske hade lagt ner alltihoppa....vem vet.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-25 12:01
Ursprungligen av enapa:

Ob12 höll på att bli min första synth men jag köpte en Mono/Poly istället, undrar hur det valet har påverkat min synthnördighet? jag kanske hade lagt ner alltihoppa....vem vet.....

Nu har det gått 3 och ett halvt år. Så jag vill att du svarar på frågan!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-25 22:02

Jag köpte en OB-12 2003 för 4000 kr... Ett bra pris tycker jag. Köpte den för att jag saknade min OB-Xa. Visst den kunde låta som en OB-Xa eller som en riktigt analogsynt men den lät faktiskt lite Oberheim och lite analog.
Gjorde man basic analog ljud lät den helt okej och mer analog levande (kanske inte fetare) än trance syntarna JP8000, MS2000 och SuperNova. Jag gillade att man hade två filter som lät Oberheim och helt okej på den tiden. Klaviaturet var jätte skönt. Varför sålde jag den...
Mja den var buggig, när man började modulera (särskillt PWM) lät det kakka... zipper-noise av bara den. Ett klick i början av tonerna p.g.a attaken och brus i slutet av tonerna, detta hördes bara om cut-off:en var låg men när man väl hört det kunde man bara höra klicket! Säkert en hel massa annat som jag glömt. Men jag skulle kunna tänka mig en sådan om den var snuskigt billig.
Den var blå och hade rattar, reglar över hela panelen (lite SEM stuk) stor display samt pitch-ribbon. *me like*

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-25 23:24

Jag älskade designen från första dagen (när den kostade runt 16kkr), om de bara skippat LCD och kört med LED. Kanske hitta en billigt och gaffatejpa över displayen...

Det är endast den och SH-201 som jag känt stort habegär för. Av nytillverkade synthar så klart, alla gamla analogisar får jag orgasm av om jag tittar på dem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-29 12:39

Hittade den här sidan med ljud av Moulin Noirs OB-12 och måste säga att jag är impad:
http://www.moulin-noir.com/Things/Gissa.html

Ursprungligen av kroffe:

Hittade den här sidan med ljud av Moulin Noirs OB-12 och måste säga att jag är impad:
http://www.moulin-noir.com/Things/Gissa.html

Var inte jag...påminner en del om Bit-One tycker jag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-29 13:38

Jag menade: jag var imponerad i jämförelse med all skit man hört om OB-12 och även i jämförelse med andra jämngamla VA (MS2000, Astation, Nova, etc).

Tyckte demo ljuden bekräftade alla rykten samt den åsiketen jag har av OB12 sen den dagen jag provade den för x antal år sedan. Att den suger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-29 16:53

Jag tycker faktiskt att ljuden låter helt ok! Om man bortser från den höga brusnivån och konstiga komprimeringen som jag antar beror på något riktigt dåligt ljudkort?? Den var ju knappast värd nypriset, men om man kan få tag på den för några tusen så kanske det vore intressant. Värre är det ju med buggar, sånt blir man ju snabbt less på...

Och nått år senare. Har läst SOS rescension och lyssnat på klipp här o där. Vad är det som låter så värst illa. Blir irriterad på att jag inte hör hur pissigt den låter.

Vart ligger värdet på denna synth idag. Jag vet att jam har en för 4500 :- men menar mest på vendolinmarknaden..?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 15:28

Antiklimax med OB12. Minns när den kom. Tyckte den var porrig och snygg. När jag testade den sedan så lät den bajs... Klippte i ljudet och brusade... Blä...

Alla vet ju att en Roland JP-8000 är och förblir bäst.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-05-08 19:21

blev erbjuden att köpa en ob12:a för 3 år sen.
det enda jag egentligen minns var att den var
sjukt stor och hade många rattar.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-05-08 19:39

Jag tror jag kan förmedla ett köp om någon vill ha en ob 12

Ursprungligen av sid.64:

Jag tror jag kan förmedla ett köp om någon vill ha en ob 12

Mm. jag skulle vilja ha en men mest på avstånd just nu. Med en barcaresa i bagaget så hoppas jag att klara av mina räkningar den här månan. :/
Jag tycker den är snygg som fasiken faktiskt. Snyggaste VA'n som gjorts till ochmed.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-05-08 20:26

Vore fan koolt att prova en sån, hade också tok_gas på den förut, köpte en billigare första synth istället.... korg mono/korv... bra gjort!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 21:11

ob12an har en av de skönaste klaviaturerna jag använt. alla rattar kan man ställa valfri CC på. Så jag har ofta funderat på att köpa en ny att ha som midi-controller. Tyvärr har jag inte plats... Ljudet från den var okej för ambient-pads och dylikt, tyvärr var den långt ifrån snappy...

Jag tycker den känns bättre om man kallar den Viscount-12 eller nåt. Då känns den helt ok som vrålbudget-virtuell analog. Den är inte värd att heta Oberheim (den är ju ingen Obie heller!), men som en första va från viscount käns den ok. Konkurrerar med Quasimidi och trasiga JP-8000.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-08 22:38

Ja, nog är det så faktiskt. spelade på en i en musikaffär väldigt länge för att jag funderade på att köpa den. Den kändes så avancerad på något sätt, men inte lät den särskilt bra. Jag hade pengarna, men jag valde att inte investera. Tror det blev en microkorg istället... Jag har svårt att förstå vad som är tjusningen i denna synt faktiskt. Den är ju inte på något sätt unik på ett bra sätt. Det skulle vara looken och interfacet som skulle vara det i så fall.

Om man tror att OB12:an är en nygammal "analog" Oberheim blir man grymt besviken, även om det ljudmässigt finns vissa likheter.
Om man vill ha en fet technosynt med skarpa leadljud och hypersnabb attack och rent ljud är det bara att glömma bort OB12:an direkt.
En intressant finess den har är att arpeggiot är totalt omöjligt att synka med något annat.
Displayen brukar sakta men säkert ge upp efter några år, dyr att byta dessutom. Flimmer är standard.
För få röster, vilket man märker ganska snabbt.

Efter att ha rattat en del ljud på den så tycker jag nog att den ljudmässigt har en del likheter med Ensoniq ESQ1/ Casio VZ, dock inte inte lika direkt i ljudet som ESQ:n.
Har dock ganska bra filter, det händer saker även om det inte alltid blir riktigt som man tänkt.

Det hela kanske låter som en totalsågning men jag gillar synten.
Själv använder jag den mest för bakgrundsljud, pads och ljudeffekter. Trots bristerna tycker jag att den är inspirerande att jobba med.
Man får ta den för vad den är; ett komplement till andra syntar.

En framtida kultsynt kanske?

En OB-15 och en Fizmo som pensionsförsäkring kanske..?

1
Bevaka tråden