- PF
- Medlem ●
- Uppsala
- 2003-08-20 02:17
Jag var helt säker på att vi avhandlat & avhyvlat OB12 tidigare, men en sökning genererade svaret att jag själv efterfrågat den diskussionen tidigare. Ordet Oberheim finns åtminstone i 56 st olika inlägg så vitt sökfunktionen kunde säga. Låter iofs extremt lite. Det kan iofs vara 56 st trådar. Bara för att en tråd handlar om hallonsylt behöver man ju inte skriva ordet hallonsylt i varenda inlägg. Långsökt, jag vet. Men ni fattar, jag vet.
Läste i alla fall Keyboard Magazines test av OB12 idag, en gammal blaska. Fördelen med Keyboard (och alla andra musiktidningar för den delen) är att man har ett litet bibliotek att läsa ur när andan faller på. (99musik börjar bli ett internetbibliotek när andan faller på också! :-).
Så jag brukar läsa om artiklar, det blir så ibland. Man kanske skummade första gången, eller så har man glömt någon viktig detalj.
Keyboard var i alla fall rätt positiva, men de hängde upp sig på några småsaker. Delaytiden visades inte som millisekunder, utan som ett värde mellan 0-100. När man gjorde layers så laggade synten, men inte via MIDI, då var den rapp. Priset var ursprungligen $1995 och trots det så var de ganska positiva. De sade att den knappast kunde tävla med Supernova i fetmadivisionen, men att den ändå var... "fet men tunn". En kommentar som iofs bara låter positiv i mina öron.
Det vore skoj att höra om någon upplevt att OB12 har förbättras genom åren; antar att den uppdaterats en hel del både här och där.
Keyboard hängde upp sig på att man släppt synten på marknaden med så kassa fabriksljud - jag kom att tänka på min Casio VZ1 och hur kul det var att "programmera sönder den" för att hitta helt nya klanger man aldrig kunnat vänta sig.
Det vore helt enkelt skoj att veta mer - om någon har använt den och har något att förtälja. Nuförtiden kan man ju köpa dem för 777 euro nya här. Till exempel. Ett grymt trevligt gränssnitt har den och... ja, man kanske ska ompröva den.
Det är ju ingen Oberheim, det vet man ju. It´s a Viscount on Discount. Men ändå - 7500 för en helt ny synt, med uppenbarligen skön look och feel - det är inget bankrån.
Jag ska förvisso inte köpa en, är bara lite intresserad kring om det vore ett kanonköp eller bara en trist pryl. Den kan ju inte vara obskyrt mycket sämre än t ex Nord Lead 2. Eller kan den det?
Jag har provkört OB12 vid två, tre tillfällen, men fått samma känsla som av Andromeda då - man blir överdoserad av gränssnittet. Syntar som dessa funkar inte i butik, man ska bara köpa hem dem, låsa dörren och doktorera på dem hemmavid.
Någon som doktorerat på OB12?
Annars känner man sig... om inte manad, så lockad.