Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logic problem

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-23 13:58

Tjena har lite problem med logic, kan ej ha flera program på en midikanal. Hur göra?

Vill ha t ex ett program för trummor på min sampler, ett program för ett insamplat rhodespiano och ett annat trumprogram, och sedan kunna kontrollera dem från olika kanaler i logic. om nån hajar.

Använder:
Logic platinum 4.7
kopplat till en
Akai S-1000
via Macman midi interface
på en gammal PM 8200.

Snälla hjälp!

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-09-23 14:56

Problemet ligger inte i Logic utan i S1000. Du kör nu i single mode å då kan du bara köra ett ljud i taget. Det du bör göra e att gå in i ngn form av multi-setup där du kan assigna ljud till olika MIDI-kanaler. Tyvärr e jag ingen demon på Akai´s samplers men det finns nog andra här som e...

Lycka till!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-24 01:37

Det var inte detta som var problemet. Men jag löste mig förbi det ändå, genom att lägga varje program på skiljda midikanaler i samplern. Funkar fint nu. Men tack ändå.

Öh, det är väl så man brukar göra? Annars måste du ju göra splits på keyrange eller nåt? Eller har jag missförstått?

Skulle IAF vilja rekommendera följande: Ett ljud (alt. trumset) per MIDI-kanal! Annars blir det rörigt...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-24 21:47

Jo, det är väl det enda man kan göra. Fick för mig att man kunde göra något med programs:en, men det går nog endast att använda med moduler med GM-stöd eller något.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-25 00:56

Jag tror du har missförstått killarnas budskap, Rickard, men men, funkar det för dig så funkar det.

Vad du har gjort är precis vad Mårre föreslog ovan, och det är för övrigt liknande en vanlig "GM-setup" om man nu ska göra den liknelsen, förutom att vi får hoppas dina ljud låter ballare än så!

Grejen är väl att man kan "dölja" midi-kanalerna med en GM-mixermap eller nåt. Dvs, bakom kulisserna funkar det precis som förut, men det ser man inte i sequencern.. Kanske... ?

1
Bevaka tråden