? - as in ?tt bra pris!
Här i mitt rack sitter en Waldorf. En skinande fin Waldorf som kostat mig 5.150:-. Helt ny. Jag slog till på erbjudandet från Music Store Koeln - en av tysklands största musikaffärer som även har postorderförsäljning och väl fungerande internetförsäljning. Man köper en Micro Q Lite från dem och så ingår en gratis uppdatering till Micro Q. Man får med lite papper som ska fyllas i och skickas till Waldorf. Gjorde detta och uppdateringen anlände sedan i form av en midifil. Tjoffade in den i synten (system exclusive-data som ni förstår) och den är numera en Micro Q, med 13 extra röster (vilket ger totalt 25) och tillägget av reverb till effektsektionen (som även har phaser, vocoder, delay mm). I princip har jag alltså en synt som är snäppet vassare än en Q (eftersom jag har lite fler röster t ex) och priset var helt vansinnigt bra. Hur är den då? Jo, ljudet är fantastiskt - rent, distinkt, digitalt och analogt. Skulle vilja säga att den är som en harmonisk blandning mellan en Waldorf XT (eller MicroWave / MicroWave II, PPG 2.2, Wave m fl) och - tro´t eller ej - en Oberheim Matrix 12. Dyrsyntar så det förslår, alltså. Jag tycker inte Matrix 12 är "grottfet" som en Prophet 5´a eller Jupiter 8 (eller OB8 för den sakens skull) utan mer fet... fast spröd, i sin klang. Precis denna typ av ljud går att göra i Q-serien från Waldorf. Feta ljud som liksom samtidigt är distinkta. Som inte hänger ned och "muddar till" ljudbilden. Det ska bli mycket intressant att programmera synten. Jag är så fäst vid den här ljudbilden att ett framtida kompletterande inköp kanske borde bli en Q med klaviatur, som ju har den där perfekta ergonomin man vill ha när man verkligen ska tokprogrammera ljud.
För er som är ute efter en enormt trevlig racksynt till ett fantastiskt pris, ta en koll på den där länken och lägg en beställning om ni känner hur trevligt det vore med lite Waldorf i er musik. Den går sedan även att (mot en liten kostnad, kanske ett par tusen) uppgradera till Omega, och får då totalt 75 röster. Kan vara något, men jag börjar med 25 så får vi se. Fina pads och klart distinkta basljud, intressanta synthesizer-effekter, modulerade kors och tvärs, über-digitala PPG-klanger och stenkoola trumljud är vad som ingår i fabriksbanken. Man fick även med en "dance collection"-ljudbank. Den har jag inte lyssnat på, men jag tror jag väntar ett tag med det.
Waldorf - oerhört intressant, sann tysk ingenjörskonst!