Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Technosaurus Microcon

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har någon här provat Microcon/Microcon II från Technosaurus?
Jag är väldigt sugen på att köpa en! Microcon II borde gå på runt 4000:- om man beställer från Technosaurus, eller strax över 5000:- om man köper från The Synthesizer Network i Göteborg. Är de prisvärda? Låter bra?

Eller har någon provat Effexon eller Cyclodon från Technosaurus?

Hur som helst så är jag ute efter något som låter analogt. Tips på annat som låter stort och analogt uppskattas Och säg nu inte MS20 eller MiniMoog!

Lite tillhörande länkar:

Technosaurus
Microcon demo (mp3)
The Synthesizer Network (GBG)

Microcon verkar ganska tråkig, finns inte så mycket att göra på den.......dyr är den också. Om du är ute efter en monofon analogsynt som har både midi och cv så bör du kolla upp Doepfer MS-404, den är grym för att vara så liten. Pga sitt namn har folk placerat den i samma fack som alla värdelösa 303-kloner, även jag gjorde det men ändrade min uppfattning efter att ha rattat den i en sekund.

Men jag vet inte om den tillverkas längre?? finns väl annars beg.

Citat:

quote:säg nu inte MS20 eller MiniMoog!

Minimoog kan jag förstå, dyr och överskattad, men MS-20 är en av dom mest flexibla analogsyntarna i den "billiga" klassen. MS-20, Pro-one och Monopoly är mina tips bland äldre syntar, du får mest synt för pengarna om du köper någon av dom.

Om synten inte behöver vara analog, men låta analogt så finns en mängd syntar att välja mellan.

Några exempel syntar som är bra och billiga:

Roland jp8000/8080
Clavia Micromodular
Waldorf Pulse
Korg MS-2000

Angående Cyclodon så gäller samma sak som för Microcon. Ganska lite möjligheter för så mycket pengar. Du hamnar ungefär på samma pris om du köper en Doepfer A-155 + strömförsörjning. På den finns allt man kan tänkas behöva på en analog sequenser, dessutom har du möjligheten bygga ut med fler doepfermoduler, tex filter, ringmodulator m.m. då har du sequenser och effektbox i en och samma låda som slår Technosaurusprylarna på näsan

[ 15 Oktober 2002, 08:52: Meddelandet ändrat av: Kassette ]

måste säga att det känns fel att se pulsen bland VA-syntarna.. den är analog å låter finemang

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-15 09:48

Läser ni inte nyheterna, pöjkar!

MFBerlin´s MFB Synth - verkar klart intressant, är analog, snygg och framför allt, kostar 345 Euro. Eller alltså 3156, 41 SEK om man räknar nu, klockan 9.45. Plus ett par hundra i frakt. Den har Moog-filter till och med.

Jag bara slängde dit en pulse utan att tänka efter. Ja, den låter finemang liksom resten av tipsen gör trots att dom är digitala

beklagar om jag trampade på en öm tå

Med risk för att trampa rakt in i en analog vs digitaldebatt:

jag skiter fullständigt i om en synt är analog eller digital så länge den gör grymma ljud.

[ 15 Oktober 2002, 10:08: Meddelandet ändrat av: Kassette ]

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-15 10:12

Det gör vi nog alla. Men analoga syntar har någonting speciellt i sin karaktär, det kommer man inte ifrån. Lyssna på gamla Switched-On-Bach, det låter inte VA-synt direkt. Snarare fantastiskt Moogsystem.

Debatten analogt vs digitalt har också mycket att göra med arbetssättet - analogfreaksen vet att ljuden ofta går att göra med digitala prylar eller kanske hybridinstrument såsom 80-talets Juno-syntar t ex. Men det är MIDI man vill undvika. CV/Gate är "the name of the game". JGB å Rotwang kan berätta mer...

[ 15 Oktober 2002, 10:20: Meddelandet ändrat av: PF ]

Eller jag....men jag vet inte vad jag ska berätta

Det är klart att arbetssättet spelar en stor roll.....och då placerar jag Pulsen direkt i VA-facket.

Schitt, nu har jag fått igång en tråkig diskussion som inte för musiken framåt en millimeter.....jag drar mig ur och väntar på att MonsterCow ska svara på mina Doepfertips, vad tror du MC, kan Doepfer vara något för dig?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-15 15:27

Hmm... hade inte Pulse Plus ett CV/Gate-interface?

Jo, fast den väl utgången?

Själv har jag en MAM Taurus på ingång, billig (256EUR) analog m. hyggligt gränssnitt... Får väl se om den är nåt att ha.

• Medlem
  • 2002-10-15 16:19
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PF:
Debatten analogt vs digitalt har också mycket att göra med arbetssättet - analogfreaksen vet att ljuden ofta går att göra med digitala prylar eller kanske hybridinstrument såsom 80-talets Juno-syntar t ex. Men det är MIDI man vill undvika. CV/Gate är "the name of the game". JGB å Rotwang kan berätta mer...

Tja, jag kör numera med Machinedrum som huvudsequencer, och den spottar glatt ur sig MIDI till den FS1r som den styr. Använder även MIDI för att synka upp 909:an, men sedan blir det sync-24 och CV/Gate+triggar som gäller.

Som PF säger, det handlar om arbetssättet. För mig är det en enorm frihet att inte behöva dra igång en dator för att göra musik. Jobbar man med datorer hela dagarna så känns det bra att slå sig ner i soffan med en TB i knät och bara fullständigt gå loss i studsiga basslingor...

Oavsett hur man gör sin musik, så länge man har roligt är det bra!

Jo Doepfer skulle kunna vara något

Har för mig att jag hört dåliga grejer om just Doepfer MS-404, men jag ska kolla upp det igen. Vill minnas att någon sa att den lät grötigt.

Hade jag haft råd med en Korg MS20 hade jag ju tveklöst köpt en, men de säljs ju rätt sällan och är alltid på tok för dyr!
Alla som vill sälja en MS20 till en vettig summa pengar kontakta mig!

Alla VA syntar går bort direkt. Har VA och behöver inte en till. Nu vill jag ha någor riktigt analogt!
Jag inser mina begränsningar och gämför mig inte med Wendy Carlos, oavsett om jag hade haft en moog modular eller inte

>>PF
Var införskaffar man MFBerlin´s MFB Synth?

>>Kassette
Har du provat en Microcon på riktigt eller bara läst specarna? Jag ser att den är begränsad i funktion, men jag har hört och läst så mycket gott om den!
En stor poäng med Microcon är ju att den är desktop istället för rack. Mycke smidigare.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-15 18:02

Enligt Manfred Fricke, alltså "MF" själv, så hittar man dem här:

D.A.V.E. Berlin

eller här:

Thomann Music Warehouse

- Det är bara att utnyttja EU-medlemskapet!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-15 18:06

DAVE Berlin verkar vara det bästa stället. Klart mer proffsig sajt och inte priser med 25% moms utan med tysk 16%-ig moms som det ska vara.

Citat:

quote:Har du provat en Microcon på riktigt eller bara läst specarna

Ja, ingen längre stund.....men det behövdes heller ingen lång stund för att utforska dom funktioner som den kan erbjuda. Den låter väl bra, men är alldeles för begränsad för att jag ska tycka om den. Som liten bas- eller blippblopp-maskin funkar den bra, men det finns bättre alternativ i den prisklassen enligt mig. Mitt svar på ursprungsfrågan är alltså: Nej, den är inte prisvärd.

Angående 404:

Citat:

quote:Vill minnas att någon sa att den lät grötigt

Både ja och nej, det är klart att den kan låta grötigt om man vill, men den kan även låta kristallklart om man känner för det. Alltså precis som en synt ska vara. Hårda analoga FM-ljud som kan skära genom stål, mjuka ljud som ersätter vilket bubbelbad som helst eller grötljud om man är hungrig

Angående priser på MS20 så kan jag hålla med om att dom brukar ligga i överkant, men det händer titt som tätt att någon hygglig människa säljer en för runt 4-5000kr. Det gäller även andra syntar som pro-one och monopoly, hittar du någon av dom så råder jag dig att köpa direkt. Du tröttnar aldrig på dom, nästintill oändliga ljudmöjligheter......du är inte begränsad till bas och blippblopp utan får en massa schss, krrrrr, brrrzzz, szszrrrxxxt och bombom-ljud som bonus Har du en sampler så är dessa syntar mycket roligare än en Microcon eftersom du kan ratta fram alla möjliga analoga trumljud och effektljud med dom.

Sen finns det andra gamla syntar som brukar vara snäppet billigare än ovan nämnda, Rolands mindre SH-modeller och MC-202 är några av dom. 202 är kanske det du söker....en tuff desktopsynt med 101:ans syntmotor och tvåspårs sequenser som kan styra interna synten och en extern samtidigt.

Det är en djungel därute och mitt djungelråd är att du inte ska satsa på en Microcon, du kommer att tröttna snabbt på den.

Hehe, kul att du nämner det för Mono/Poly, SH101/MC202 och Pro-One är andra syntar jag redan söker sen länge.
Jag har nog aldrig sett en MS20 för under 6000:-, och alla ovannämnda brukar alltid annonseras ut för 1000-2000:- mer än vad de är värda. Undrar om de verkligen får så mycket betalt, eller om de säljer till folk som bjuder under?

Det finns alltid folk som är villiga att betala för en gammal goding, så jag tror inte det är omöjligt att få ut 6000:- för en MS20. Man får tänka på att det inte finns något motsvarande för det priset.

Vilken VA har du?

Nord Micro Modular. Men den tar upp för många MIDI portar för att vara specielt användbar just nu. Måste skaffa större MIDI interface.

• Medlem
  • 2002-10-15 23:07
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MonsterCow:
Hehe, kul att du nämner det för Mono/Poly, SH101/MC202 och Pro-One är andra syntar jag redan söker sen länge.
Jag har nog aldrig sett en MS20 för under 6000:-, och alla ovannämnda brukar alltid annonseras ut för 1000-2000:- mer än vad de är värda. Undrar om de verkligen får så mycket betalt, eller om de säljer till folk som bjuder under?

MC-202, världens jobbigast sequencer... måste dumpa till kassett (eller sampla in) för att spara sekvenser. Småtrist ljud egentligen, dåligt med modulationsmöjligheter. Dock, användbar manick om man har tålamodet.

Pro-One, spela på klaviaturet rakt in i sequencern. Trigga sequencern externt, eller kör den med LFO:n som tempogivare. Underbar synth, underbara ljud!

SH-101, samma sequencertyp som Pro-One, samma ljud som MC-202.

Mono/Poly, ingen sequencer men triggbart arpeggio. Kräver annars extern sequencer. Underbar synth, underbara ljud!

MS-20, extern sequencer ett måste. Underbar synth, underbara ljud! Den enda synth jag har hört göra en trogen imitation av tryckluftsborr! Synd att den inte styrs med samma CV/Gate-standard som Roland m.fl. använder.

Man förlåter lätt 202:an för dess jobbiga sequenser, den är ju så jävla gullig. 101 och 202 har inte samma ljudmöjligheter som dom andra vi snackar om, men det dom kan göra gör dom skitbra.

MS-20´n går väl att styra med en cv/gate-sequenser om man inverterar gaten......skalan stämmer antagligen inte men vad gör det?

microKORG, hehe....

1
Bevaka tråden