Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kul med syntljud

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Igår satt jag med reason och gjorde för första gången egna syntljud från scratch och visste samtidigt (ungefär) vad jag höll på med. Otroligt roligt att sitta och skapa egna ljud samtidigt som man på något fånigt sätt känner sig stolt! Detta kommer det att bli mer av, kan jag lova!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-02 17:20

Helt rätt! Reason är kanon. Tycker ibland det är lite synd att så få svenskar (?) verkar ha insett vilket otroligt program det är.

  • Medlem
  • 2003-01-02 17:29

Låter intressant. Har aldrig provat Reason men misstänker att det finns en demo att tanka ner ngnstans?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-02 17:37
  • Medlem
  • 2003-01-02 17:38

Suveränt PF, tack! Kvällen är räddad!!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-02 17:43

Missa inte Ramona på SVT klockan 21.00 bara. Del 2 av 2, svinbra!!!

  • Medlem
  • 2003-01-02 17:47

Nej då. Såg "Ramona" igår och var lite skeptisk de första fem minuterna men sedan var jag fast!
Jag kommer att låsa dörren, dra ner persiennerna och dra ur telejacket för att få vara ifred för att få se fortsättningen i Estland....

Reason är väldigt bra, tyvärr så känner jag mig lika smidig som en linjal i det programmet. Är väl en vanesak. Känner mig hemma i Logic, borta bra men hemma bäst.

att programmera fram ljud är hur kul somhelst.. Ahh vilka sköna timmar jag hade när jag patchade om på A-100 och sparade mina inställningar genom att rita upp allt i ett block... Har också på samma sätt "sparat" patterns jag gjorde på 303´an innan jag sålde den.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-02 20:08

Snacka om kul med syntljud! Jag har fått min Juno-106:a nu och är helt såld!

Fan vad grymma ljud man kan göra, den här kan göra de ljud jag velat ha ut ur min Poly800 x 10!! Pulse Width Modulation, smaka på orden! Då och då dyker William Orbit fram, när man drar resonansen på max.

Jag ångrar inte att jag köpte denna synt, den här kommer att vara med i många låtar!!

  • Medlem
  • 2003-01-02 20:15

encore: Du skulle gilla en Pro-One med midi->cv-konverterare, jag lovar! Den synthen låter extremt bra. Tyvärr så kostar de väl en del numera.

Vill man ha trasiga ljud, då är det en Sidstation man behöver. Det är allt en liten best det. Hade någon gjort en fysisk kontroller till den, dvs rattar och liknande, då hade jag översvämmat planeten med ljud från den. Nu när det är (ett förvånansvärt användbart!) menysystem på en liten LCD så blir det inte lika många ljud gjorda.

Intressant om SID station.. Men du kan styra VCF direkt via rattarna om du vill va?

Pro One skulle inte sitta fel. Jag har för mig att de var relativt billiga inte för så länge sen.. Men nu kostar de väl väldigt mycket.. Då är det väl lika bra och köpa en bra Prophet 5... Mmmmmmmmmmmm SCI...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-02 20:26

jgb : Sidstation är jag lite kluven för, jag tycker det verkar vara en ball synt men at den är monotimbral splittrar mig lite. Med 3 röster tycker inte jag det är för lite begärt att man skulle välja vad man vill ha var och en till. Alternativt fixar jag en gammal PC med ISA-platser(öööh, det har jag ju redan gjort förresten) och köper ett HardSID kort till den, så kan man ändå göra C64 musik!

Oj, blev lite mer C64 än analogsynt på den här posten, har hört mycket om Prophet One och Five, men i och med att jag aldrig provat dem så förstår jag inte vad det är som är så speciellt med dem. Något måste det ju vara, eller hur?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-01-02 20:27

Man kan styra rätt många funktioner med de 4a rattarna, men det är rätt knixxigt att hoppa mellan 4 oscilatorer i menyerna.
bra maskin!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-02 20:28

Gratulerar, Encore. 106´an är mycket kompetent över MIDI. Rolands första riktigt seriösa MIDI-projekt. Program change och regelrörelser kan du spela in i sequencerprogrammet och på så sätt få 106´an att leva än mer. En ball grej är att t ex variera mellan av/på på choruseffekten.

  • Medlem
  • 2003-01-02 20:37

Shompola: (här vill jag citera !)

Sidstation har fyra rattar, som kan tilldelas de flesta ljudparametrar i ett ljud. T.ex. Filterfrekvens, så svaret är ja.

  • Medlem
  • 2003-01-02 20:48

encore: (här vill jag citera !)

Det där med att se det som tre röster, eller tre oscillatorer, det är ett vanligt önskemål. Skulle själv gärna se det så ibland. Som det är nu så valde Elektron att göra en extremt kraftfull monosynth/tretonssynth (man kan ta tretonsackord på den om man vill) istället för att göra något lite halvdant. Det finns ju bara ett filter t.ex. C64-låtarna skrevs ju direkt mot hårdvaran, och för att åstadkomma samma trix som det gjorde för att få de låtarna att låta som de låter krävs det ett OS till synthen som nog är en C64... Elektron tog den lata vägen.

Angående P1/P5, har aldrig testat en P5 men de säger att den skall vara slöare i attacker och sådant än P1. P1 står i vardagsrummet, så den kan jag. Vad som utmärker den är följande:
1. Modulationsmöjligheterna
2. Extremt snabba enveloper
3. Oscillatorsynk
4. FM på filter och oscillatorer genom modulationsmöjligheterna
5. Arpeggio (man kan lura folk att de lyssnar på en Sidstation när man spelar!)
6. Sequencern. Några få noter i minnet, men den är triggbar utifrån vilket gör den mycket användbar för mig. Det "vemodiga" partiet i min låt On The Edge är P1 plus en massa delay. Triggat från 606:a

En P1 har ett ganska "rent" ljud, hur skitigt man än gör själva ljudet. Om jag jämför med min SH-09 så låter den senare mer runt och mulligt.

Ibland fastnar jag ett par timmar med P1 och bara skruvar fram nya ljud, leker med sequencern och testar saker. Roligt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-02 20:54

här vill jag citera ! : "här vill jag citera !"

ähum... käre g´son... please!

Ahh visste inte att attacken var långsammare på en Prophet 5.. Bra då vet jag det

Hur snabb är attacken på en Pro 1 om man t.ex. jämför med en SH-101?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-02 21:10

jgb : Snabba enveloper är alltid bra att ha! FM på filter.. det låter som det skulle kunna låta spännande, jag har kanske fel för mig, fattar inte riktigt hur det kan låta.

Håller med om SidStation, den hade ju som sagt bara ett filter, det är ett problem på det sättet. Hmmmm... inte lätt att lösa sådär. Vet inte hur det funkar med ackord men jag testade Quadrasid engång och på vissa presetljud spelar den arpeggio-ackord vid fler än en ton. Instant C64!! Lät väldigt skönt!

Sidchippet har ju också pulsvidsmodulation. Fan vad jag älskar ljudet man får med det. Inte förräns idag har jag en synt som kan åstadkomma det. Och jag som har velat ha den funktionen ända sen jag började se 64:an som ett möjligt midi-instrument. Förargligt alltså. :rolleyes:

FM ja.. Hjälpte MS10 t.ex. mycket.. Ungefär samma resultat som PWM.. Har för mig att MS20 inte är riktigt så...

edit/Nu pratar jag strunt... Jag snackade om just PWM och inte FM.. Den har FM också.. Ska leta reda på samples jag gjorde med FM grejen..

Hur mäter ni attacken då? Med stoppur?

  • Medlem
  • 2003-01-03 00:04

Mmm... PWM. Gjorde ett ljud på farbror Sid ikväll. Tre oscillatorer, alla med olika snabb pulsviddsmodulation. Dra ner filtret lite, och lägg till en långsam filterenvelop på det hela. Muller, drone...

Shompola:
Ingen aning om hastighetsskillnaderna mellan P1 och SH-101 faktiskt. Bägge gör bra baskaggar i alla fall. Beror på hur envelopgeneratorerna är konstruerade.

encore: FM på filter gör sig bäst med en del resonans inblandat så att det blir en extra vågform från resonansen, eller ett väldigt övertonsrikt ljud. Det låter bra, och ganska mycket C64 faktiskt. När det gäller ackord så kan den antingen spela arpeggion (olika hastighet och andra inställningar per oscillator!), eller så spelar den en ton per oscillator och blir då en treoscillatorssynth med ett filter på samma sätt som man kan nyttja en Mono/Poly till ackord.

Jågeln:
Digitaloscilloskop skulle jag använda för att kika på envelopernas snabbhet, eller sampla in ett snärtigt ljud på datorn.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-03 01:04

jgb : Något jag förvånades över var att det gick att göra coola kicks med mb-33:an, med hjälp av att ratta fram något lämpligt plus att spela C4, kort följt (några millisekunder) av C2 för att få slideeffekten. Det funkade faktiskt riktigt bra, lät inte heller olika från gång till gång. Sånt är skönt, när saker bara funkar. *blänger på JX10an med dess taskiga midi*

Apropå fm/c64, jag tror jag vet vilken typ av ljud du menar, när den ena rösten resonerar med hjälp av den andra va? C64:an kunde göra så, jag har inte pysslat överdrivet mycket med att göra c64 musik men jag har fått fram det ljudet också. Spännande effekt!

- encore (som lirar en trudelut från "Computer World" med ett kraftwerk-sinusviolinljud från Junon)

...förresten, när jag nu ändå är igång. Hur låter en "drone"? Jag har säkert hört ljudet 1000 gånger utan att veta namnet på det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-03 02:24

I princip ett modulerat analogljud där man håller ned en låg ton, typ. Något av JX10-ljuden du fick av mig kanske kan duga. Eller en 303´a för mer distinkta dronedivisioner. Om 100 år:

Drone [droun:] Utdragen ton i lägre register (vanl. klaviaturinstr., se synthesizer, synt, Moog, TB-303) ofta i kombination med beats såsom vanligt i senromantikens elektroniska musik (vanl. brittisk 1990- och tidig 2000-talsmusik såsom Drum And Bass, Twostep, Ragga). Se äv. Emagic, Steinberg, Propellerhead, Roland.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-03 16:12

PF doppade pennan i bläckhornet och skrev så vackert med kursiv stil :

Citat:

quote:Program change och regelrörelser kan du spela in i sequencerprogrammet och på så sätt få 106´an att leva än mer. En ball grej är att t ex variera mellan av/på på choruseffekten.

Det här låter ju under/användbart. Jag känner att jag behöver mer än bara en LFO på den här synten. T.ex vill jag ha en lagom snabb LFO till PWM och en annan LFO till filtret. (en som ska göra skäl för namnet, riktigt långsam alltså!) Om det går att styra VCF-frekvensregeln via MIDI så är ju det problemet löst.

En annan sak jag upptäckte var att om man trycker ner POLY1 & 2 så spelar Junon i monofoniskt unisonläge. Smolken i bägaren är bara att alla tonerna spelar samma sak (det är ju iofs det den ska :rolleyes: ), men jag har iaf inte hittat någon möjlighet att bredda ljudet/snedställa rösterna i unisonläget.. Någon som vet hur?

Tycker den är blaffig så det räcker... Kan vara min medfödda motvilja mot alltför snedstämd unison IOFS, tycker bara att det bli odefinerat & grötigt.

Själv blev jag ganska förtjust i att använda Poly 1 med portamento. Ger ett skönt slumpelement!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-03 17:15

Peter H : Tjo, jag tycker bara inte att unisonläget är så användbart. Låter konstigt.. funkar mycket bättre på JX10:an tex.

Och om Poly1-läget, hehe, ja.. den har sitt eget lilla liv. Coolt att filtret självresonerar, med den kopplat till ett snabbt LFO svep + ENV och så en ADSR med långsam decay, så får man en skön ljudeffekt! Piyaaoouuw!! Moahahaaaa!

// encore - Junoverrückt!

Synd att den steppar bara. LFO fullt modulerande självresonerande filter låt sådär tyckte jag...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-06 13:46

Peter H : Tjo men det får man leva med. Själv har jag nog aldrig ägt en så kul synt som Juno-106:an. Om jag bara hade börjat med den här synten! Den har ett brett spektra av vad man kan använda den till och den är enkel och rolig att göra ljud på. Det känns tillomed lite motigt nu när man ska ändra nån parameter på JX-10:an. (fast den synten tycker jag också är den mest dåligt designade av de jag har, när man ska skruva fram ljud)

Det låter som du är lite onöjd med ditt köp? Är du det eller? Kunde vara kul att höra dina reflektioner på synten.

// encore - helnöjd!

Bevaka tråden