Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korg Z1

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån som äger/har använt en? Hur är den att programmera egentligen? Kan man gå utanför "ramarna", och använda tex string-modellen för att göra basar? Eller kommer allt som man gör den modellen att låta sträng?

  • Medlem
  • 2003-01-04 23:58

Säger bara en sak.....sämsta synt jag ägt.
Skulle inte ens ta i den med radiostyrd tång.
Min sambo använde den som bar-bord på tjejfester

Undra om min nordlead blev torterad på liknande vis

Jag kan bara saga att jag hort en valdans massa bra om den.. sen att den ar en storre version av prophecy som ar flera av mina polares favoritsynt sager iaf mig en hel del iom att jag vet att just dom inte brukar snacka skit om sant och vet vad dom haller pa med.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-05 03:02

Jag tycker den är helt grym, hade även MOSS-kortet i min Triton, MOSS är en hel Z1 fast bara med 6 röster (i stället för 12 i Zätan). Har dock inte satt mig in så mycket i ljudgenereringen. Men den innehåller allt som MS2000 kan plus en massa annat gött. Den hittills mest avancerade, publika hårdvarusynten med "virtual modelling"-teknik skulle jag säga. Yamaha ska ha släppt en polyfonisk version av sina VL-syntar men den finns enl uppgift bara i ett eller två exemplar och ska ha kostat multum.

  • Medlem
  • 2003-01-05 10:29

Tycker ändå den låter skit.
Dansbands VA

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-05 10:54

Tycker den beskrivningen känns mycket underlig, för de ljud jag minns är både feta och syntiga och ballt väsiga etc, precis som i Yamahas VL-syntar. Det enda jag saknade med MOSS-kortet var lite fler röster.

  • Medlem
  • 2003-01-05 14:23

De ljudreferenser jag hade då var de syntar jag använde ihop med zzzzzzz1.
Det var Nordlead 2, An1x, jv80 och dx7.
Norden och an1x sparkade skiten ur z1.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-05 15:21

Jeh jeh. Vi får väl inse att uppfattningen om ljud och om olika syntar är extremt subjektiv ibland, helt enkelt. Kanske alltid. Jag tycker Z1 känns bra mycket mer spännande än de syntar du räknar upp t ex.

VA-delen intresserar inte mej så mycket, däremot physical modelling. Den är ju grymt komplex, och om parametrarna har stort "spann" borde det kunna bli riktigt kul. Har bara lirat presetsen, och var ju mycket bastuba och sånt... Inte så sexigt.

Frågan är om den har potential utöver det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-05 23:05

Jag tycker den kan göra fina "pluckljud" såsom akustiska gitarrer, men även "stråkkvartett" och "flöjt" liksom väldigt varma och goa VA-klanger. Allt andas lite Korg-exciter på något vis, men det är inte alls av ondo. Skulle gärna ha en om jag hade plats.

Om du "silar snacket" + läser mellan raderna på denna länk så kan du kanske få en lite vidare uppfattning om Zätan.

Annars tycker jag bästa stället att få kläm på om en synth är bra eller inte är Sound On Sound (http://www.sospubs.co.uk). Alltid objektiva och seriösa.

Är iaf svårt sugen på en Z1, efter att ha läst just SOS-recensionen. Men jag avvaktar tills efter NAMM, man vet ju aldrig om det dyker upp nåt nytt, kuligare... (Ion, VSynth tex)

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-06 13:17

"S.P.O.C.K spelar på Korg Z1 synthar" som det alltid står i slutet av deras massutskick. Jag har hört att det är den synten som står bakom de snygga körerna på deras två senaste album. Vet inte om det stämmer, har aldrig provat synten ifråga men körerna på skivorna är otroligt vackra iaf. Helt i min smak!

Jag ställer mig bakom att den är trevlig och låter fett. Diggar MOSS som f*n.

Z1an har ju dessutom en del sköna elpianomodelleringar som inte är fy skam heller. Man kan göra en det kul tines med den.....

Ett första intryck av min nya Z1 (OBS! Har inte hunnit testa att göra egna ljud än!):

Steg ett: Stäng av det s*tans reverbet på allting! Fy bubblan vad smörigt det låter!

Ganska snälla & mesiga synthljud, men hyggligt fläskiga. Helt OK filter, men utan riktigt bett. Kan låta väldigt underligt vid hög resonans & låg cutoff.

Orglarna skulle behöva lite dist för att passa min smak, men då tappar man lesliet, klar miss... (ska forska mer i hur man kan lösa det).

Stråkarna låter underbara, skitsnyggt. Även elpiano får med beröm godkänt.

Blås & gitarrer intresserar mej inte ett dugg i syntetiserad form, så där har jag ingen större åsikt. Blåset kan kanske bli kul om man pitchar ner lite... Plucked String-algoritmen kan säkert få till bra smätt på basar o dyl.

Digitala pads är dock det riktigt roliga! Ser verkligen fram emot att börja mecka med resonansoscillatorer osv. Och modulatorer finns i överflöd (4 x EG, 4 x LFO!), så man borde kunna få fram riktigt intressanta saker. Helt klart en utmanare till Kawai K5000 på den fronten...

Manualen får en jättestor tumme ner, fy f*n vad seg & trist & illa skriven...

Jo, det där med S.P.O.C.K känner man ju till... MUMS! Säkert nån som hört deras senaste två äventyr - "2001 - A S.P.O.C.K odessy" går fantenmej inte av för hackor! Urläckra ljud! Jag antar förvisso att inte alla ljud stammar från en Z1, men säkerligen en hel del. Det får i alla fall mig att bli extremt sugen!

Vad kan man få en för egentligen? Antar att de kostar många svenska rubel än så länge...

Gav 6000:- för min (och fick en glad överraskning när jag slog på den, 18 röster! Hade han inte ens nämnt), men det är den i särklass billigaste jag sett. 7-9000:- nånstans är väl vanligare.

Att betänka: Den blir i praktiken monotimbral om man vill använda effekterna, då dom ligger som inserts på out-bussen! Dvs alla ljud går igenom dom... Så otroligt korkat!

Håller med dig Peter...........det jag minns från min Z1 var mjäkiga lead å sololjud och en massa majonäs(reverb)
Men den funkar för de ändamål du använder den till, bara lyfta på hatten och gratulera till ett mkt bra och prisvärt köp. Skulle direkt köpa en för den pengen.............min kosta någonstans runt 20". Men den är byggt som en pansarkryssare...............=)

Väger som en också. Tyvärr har den ju en del plastdetaljer, synd, drar ner stridsvagnsintrycket lite.

6000:- är väldigt billigt. En Prophecy kostar väl inte så mycket mindre än så va?

Hur är den annars? Jag har för mig att Z1 är väldigt avancerad, så jag kan tänka mig att det är väldigt svårt att programmera den också. Och i vilka banor måste man tänka om man vill få fram klassiska analog ljud ur den?

Lär man sej bara dom konstiga förkortningarna på LCD´n så är den nog inte värst att programmera.

Klassiskt analogt är inga problem. 2 osc m. Standard algon (Saw el. Pulse, + Sine & Tri), en subosc + brus. Går vidare in i två multimodefilter, följs av en "VCA" och en feedbacktappning. Allt modulerat med massor av flexibla enveloper & LFO´er med kul vågformer... Physical modelling-grejerna är nog inte heller så svårt, parametrarna har ganska logiska namn (pickup position osv).

Det är ju en komplex rackare, men massor av modulationsmöjligheter, men enkla analogljud ska inte vara så omöjligt att få till. Om man nu vill ha den till det, det vill inte jag...

nee.. det är ju inte riktigt därför man skaffar en sån.. eller?

Ehh jag bara frågade. Ville bara veta hur pass bra den är till sånt. Jag vet att man inte köper en Z1 i första hand för att få den att bete sig som en VA synth.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-07 22:08

Ptja, det gör ju alla som köper MS2000. Korg gjorde en smart grej: "Ok, vi tar Z1´an, skalar bort massor och gör den fyraröstig, bygger in den i ett jävligt läckert skal, det kommer bli en hit". Och mycket riktigt...

Finns väl ändå inte en chans i världen att det är samma oscillator & filteralgoritmer i MS2000 som i Z1? DOm låter ju som natt och dag! Z1 stor & blöt, MS2000 hård, ettrig & metallisk... Har iofs inte gått på djupet med nån av dom, så detta är bara första intrycket, men ändå. Sen är det säkert samma kodbas osv, men jag tror det skiljer en hel del i själva algoritmerna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-07 22:27

Jag är förstås inte helt säker, men ryktet säger att MOSS är utgångspunkten för MS2K.

Sedan har MS2K förstås en del grejer som MOSS inte har, så helt bantad är den väl inte heller.

Äh, jag vet inte...

Vet inte riktigt själv vad jag menade...

Fast det är säkert MOSS som är grunden, men ljudet är väldigt annorlunda...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-09 16:10

Det kanske är så. Jag tyckte man kunde göra ungefär samma läten, men det är nog en fråga om vad man är ute efter och hur man lyssnar etc. Bägge är ju sprungna ur Oasys-teknologin, liksom väldigt många andra Korg-produkter från senare år.

Jag köpte mig en Z1 efter att ha gjort mig av med Juno2, Nordlead2 och AN1x...tyvärr så lider spelandet mycket av nytt jobb, flytt och småbarn så jag har faktiskt inte gjort ett ljud ännu, men har åtminstone gått igenom vilka ljud som kan vara värda att ha kvar. Bort med elpianon, saxar och allt "naturligt" skit...klart en fet kyrkorgel är aldrig fel.

Z1 verkar grymt komplex och det finns 1000 param att pilla på, låter bra men styrplattan har jag svårt för när man kommer från An1x med tryckkänsla och inte X-Y led.

Om någon är sugen så kan jag ev sälja den vidare...den är ej utbyggd med har ett tungt Holmberg-case så totalvikten är inte att leka med. Man klarar kanske gå 100m med den sen så har du ryggskott

1
Bevaka tråden