Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kraftwerk - byggde de sina egna instrument ?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-29 10:52

"Kraftwerk record their records and play their concerts with instruments that are built by themselves."

Jag hittade en spännande artikel om huruvida Kraftwerk byggde sina egna instrument eller hur det egentligen låg till. Det är en detaljrik genomgång av deras udda instrument, med hjälp av många källor! Väldigt intressant!

Här (från tidningen Aktivität)

- encore

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-29 17:31

Flyttade tråden hit som sagt, känns mer relevant att ha den i "syntar, samplers & trummaskiner"... nu ska vi si... vad länken innehåller för skojsigheter! Tack, Encore!

hehe klart man ska bygga själv

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-09-03 11:44

Precis! Lika coolt som att "sy sina egna kläder".

Jag byggde en egen trummaskin en gång, Supermega-UltraNANOmegapixel-360X2000 hette den. den var ganska dyr att producera, så endast ett fåtal har sett dagens ljus ( ca. 573st. )! Man kan dock se dem på Ebay.com då och då. men om DU sätter in 37.000kr. på FSB konto :465 22 5667 56 5829. så skickar jag ett ex. till dig med Posten inom 7 dagar. Jag lovar! OBS! om ni betalar inom 20min. så medsänder jag helt utan extra kostnad den Oskarsbelönade istruktions videon ( VHS ) !! / ärligeerkki

  • Oregistrerad
  • 2006-09-03 13:10

Här är ett litet klipp när Kraftwerk spelar på sina hemmabyggda trummor:

http://www.youtube.com/watch?v=5c81X6BiI0Y

Speakerrösten berättar även att Kraftwerk funderar på att ersätta sina syntar med "jackets with electronic lapels which can be played by touch". (Lapel = kavajslag) Jag vet inte vad som hände med den idén...

  • Medlem
  • Skurup
  • 2006-09-03 13:41

Nja, kanske inte riktigt allt...

En del av maskinerna som Kraftwerk använde på 70-talet hade de delvis byggt själv, eller kanske rättare sagt modifierat. De elektriska trummorna byggde Wolfgang Flûr själv. Det var även han som var ansvarig för hur utformningen av Kling Klang skulle se ut. T ex är det han som ritat och konstruerat den berömda 90-gradersvinkeln som de använde under Computer World-turnén. Men oftast handlade det alltså om att de modifierade maskinerna och byggde in dem i rack för att folk inte skulle kunna känna igen dem.

  • Medlem
  • Skurup
  • 2006-09-03 13:45

Ett exempel

på turnén 90-91gick en synclavier sönderinför en spelning i london. Ralf köpte en ny och sprayade hela synten grå... di rige di kann

Ursprungligen av Glitzerstrahl:

Här är ett litet klipp när Kraftwerk spelar på sina hemmabyggda trummor:

http://www.youtube.com/watch?v=5c81X6BiI0Y

Speakerrösten berättar även att Kraftwerk funderar på att ersätta sina syntar med "jackets with electronic lapels which can be played by touch". (Lapel = kavajslag) Jag vet inte vad som hände med den idén...

Fast liraren som de visar sekunden efter flinar ju som "gick ni på den lätta? suckers!" :kaaaka!:

Ursprungligen av ACID LIZARD:

På 80-talet kunde man köpa Synsonic drums som var snarlikt;

http://www.blocket.se/vi/9113324.htm?ca=11_s

Synsonic'en var med i scantrend's Music Trend katalog, och jag suuuuktade efter den där den stod på sidan ovanför en 606. Den kunde ju spela hundratals olika ljud stod det...jo kyss mig
Har samplingarna idag och dom är relativt oanvändbara. Piong-pjang-peuw-peng-pong.

  • Medlem
  • 2006-09-08 08:34

Kommer ihåg en del brochyrer från svenska postorderfirmor. Har för mig att Hobbex hade ett skapligt sortiment i mitten av 80talet, bla sh101 och fender strator. Sedan minns jag en katalog i A5 format som innehöll mängder med hårdrocksgitarrer, keyboards och annats gott. Den där Syncuison kommer jag ihåg:p

  • Medlem
  • 2006-09-03 14:45

I Wolfgangs bok "I Was A Robot" står det en del om de elektroniska trummorna (och en massa annat om Kraftwerk man inte visste). Sedan att Ralf, Florian och Emil Schult sedan ville stämma honom efter att han släppt boken gör det hela mer intressant...

Ursprungligen av VCO:

I Wolfgangs bok "I Was A Robot" står det en del om de elektroniska trummorna (och en massa annat om Kraftwerk man inte visste). Sedan att Ralf, Florian och Emil Schult sedan ville stämma honom efter att han släppt boken gör det hela mer intressant...

Ja, I Was A Robot är klart läsvärd. Tyckte det var lite märkligt att han som skrivit artikeln det länkas till här öht inte verkar ha läst den...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-03 22:07

longforparade: Det är inte omöjligt att boken inte ens var utgiven när artikeln skrevs. Ni har trots allt grävt upp en 4 år gammal tråd och artikeln är säkert ännu äldre.

Ursprungligen av encore:

longforparade: Det är inte omöjligt att boken inte ens var utgiven när artikeln skrevs. Ni har trots allt grävt upp en 4 år gammal tråd och artikeln är säkert ännu äldre.

Hehe, tanken slog mig också... Men då hade jag redan tryckt på "Skapa inlägg" och orkade inte trycka på "Redigera"

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-09-04 01:43

vilken dödgrävartråd:D

men hurvida kraftwerk byggt instrumenten eller moddat dem så är de alltid aktuella då de (enligt mig) på egen hand tillverkat 1-2 generationer av elektroniska musiker. jag är en av dem som blev intresserad av syntar och trummaskiner pga dem.

sen att de glada färgerna runt omkring kraftwerk om hur de egentligen beter sig är en annan sak. att de nu står med varsin dator och spelar musik gör att de har blivit människor...

" står med varsin dator och spelar musik "

...eller svarar på mail...

Nåja sången är ju fortfarande sur och rundar så det finns ju onekligen en vits med att se dom live.

Finns väl även en rolig skiss, på en servett som Wolfie har ritat sin "trum-bur" på. När dom satt på sitt favoritställe och drack sekt* (dryck).

Står lite om byggena i böckerna om Kraftwerk även vill jag minnas.

*kooorrreeekt!

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-09-08 05:05

R-h: jo det skulle egentligen inte förvåna mig. att inte röra sig på 2 timmar är dock imponerande. fattas bara att de tar fram varsin skinnfotölj och sätter sig lite medans musiken spelas för att ta en cigg och konjak...

Jag moddade min Synsonic så att jag fick trigg-ut (från pukljudet tror jag) och så kunde jag muta det ljudet och trigga min minimoog. Instant Ultravox basar :-). Den var riktigt kul att spela/trigga live med (inte padsen utan genom att trycka på knapparna).

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-09-11 14:36

det enda jag funderade på när de släppte tour de france och nu när de går live:
vad har de för ljudkort ? de döljer ju sina saker rätt så bra (men ett regelwerk är obligatoriskt för dem)

interna ljudkort på vaio suger väldigt mycket och jag tror knappt att powerbook/macbooks ljudkort skulle hänga med om de använder all mjukvara som de säger att de gör...

  • Medlem
  • 2006-09-23 08:57

kraftwerk har ju även inspirerat breakdansare och hiphopfolk sedan bambaata samplat dem
så kom jag i kontakt med kraftwerk

De använde Powercore mycket till de senaste grejerna vet jag, + att de varit o lagt en liten visit hemma i Creamwares trakter för inte så länge sen.

1
Bevaka tråden