Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NORD MODULAR

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-01-07 22:46

JAG PRATADE MED FREDRIK PÅ CLAVIA I DAG
ANGÅENDE EPROM UGRADERIK TILL NORDLEAD 2.
JAG PASSADE PÅ ATT FRÅGA OM OS:ET TILL MODULAREN,
O HAN SA ATT DE HAR HÅLLT PÅ DET SENASTE ÅRET MED OS 4,OCH DET HAR TAGIT UPP ALL DERAS TID.
DE KAN INTE FORTSÄTTA MED JOBBET JUST NU FÖR DE MÅSTE HÄNGA MED DE ANDRA SYNTH TILLVERKARNA
ANNARS KOMMER DE EFTER.
SÅ KANSKE FINNS DET FORTFARANDE HOPP FÖR ALLA MUDULAR FAN

• Medlem
  • 2003-01-07 23:07

Måste du skrika för det

Fast det låter ju lovande för dom som har en modular.
Har alltid varit sugen på en, får se vad som händer.

• Oregistrerad
  • 2003-01-07 23:20

JAG SKRIVER MED STORA,FÖR DU SLIPPER JAG TRYCKA NER SHIFT EFTER .

• Oregistrerad
  • 2003-01-07 23:28

Då får du nog allt trycka på shift för att det är som att du skriker rätt ut hela tiden

• Medlem
  • 2003-01-07 23:33

Precis som en av karaktärerna i Dilbert

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-01-07 23:38

Bra murvlat lait! Du vet väl att det e dig vi sänker OM det inte kommer nåt va??

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-07 23:42

Jag säger som Janet.

"What have you done for me... laitly"... hmm...

För att redigera inlägg, använd ikonen med "pennan som skriver på pappret". Kanske kan vara på sin plats om man kommer på sig själv med felstavningar eller rent av vill ändra något i sin text.

Lite reflexmässiga prylar:

? Om man enbart skriver med gemener - små bokstäver - i sina inlägg kommer man att uppfattas som en naiv Unix-människa. Det är dock acceptabelt, även om det kan bli jobbigt att läsa längre text som är gjord på detta vis. Jag gör ibland rubrikerna i gemen text, för att det kan ge en schysst "look" åt rubriker på websidor.

? Om man enbart skriver med versaler - stora bokstäver - så kommer man uppfattas som någon med dålig eller ingen internetvana. Det ser ut som om man vill "skrika" fram sina åsikter. Bättre att använda fetstil om man vill markera något, när nu alternativet finns. Dessutom blir det helt omöjligt för många - undertecknad inkluderad - att läsa text med enbart versal text.

Men i det här fallet var det befogat att skrika, det handlar ju om NOOOOOOORD MODULAAAAAAR!!!!!!!!

Låter ju konstigt att dom skulle skrota ett års jobb, så mina förhoppningar stiger iaf...

Om man skriver så här då: تعريف بعلوم الإيزوتيريك أو أصول معرفة الذات ، أهميتها وأهدافها ?

Har ingen aning om vad det står, men lite snyggt är det i alla fall.

Kan bara nämna att det här forumet är ett under av "puts und studs" fämfört med ett annat forum jag besöker lite då och då med anledning till det foron jag har. Där verkar det som att man MÅSTE särskriva och vända på orden i meningarna så att man inte fattar ett barr. Dessutom inskränker sig deltagarnas kunskaper till huruvida man skall lacka "ögonlock" på bilen. Så en fjäder i hatten för deltagarna på 99musik.

Så... det blit inget nytt OS till era Modularer? Sälj skiten och köp en riktig synt i stället, vettja.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-08 11:28

©@£$?§|[]?±´??é®?µü??<pi>?~ß??¸??ªfiøæ?

Jag tror nog Clavia har nå´t bra för alla med Modular, f´låt, MODULAR, det är nog kool ska ni se!

Man kanske ska förse syntarna med turbovingar, kjolar runt om och dubbla radioantenner? Skärmbreddare och bredare modulationsdäck?

Jupp! Jag har varit inne på det ämnet tidigare - "synthesizer styling". Sportpitchbender i aluminium och sänkningssats till klaviaturen. Tänk er alla härliga floskler man skulle få läsa i katalogen. "Sportpitch - ett måste vid sportig pitchbending". Sänkt klaviatur för "entusiastisk spelstil". Eller sportknappar i kolfiberlook som "ger ett sportigt intryck". Underbart!!! Vilken marknad det skulle finnas. Det bara måste finnas ett uppdämt behov av dessa produkter.

• Oregistrerad
  • 2003-01-08 12:00

Ah, gälar på sidorna av synthen, ögonlock på displayen som är _skärm_breddad, xenonlyktor istället för dioder och såklart... en sportstol i studion.

jag sag en tom modularkeykaross saljas pa ebay for inte sa lange sedan.. om nan ser en igen sa far ni jattegarna saga till! Jag ar valdigt intresserad av att lacka om en

• Medlem
  • International user
  • 2003-01-08 13:41

Håller inte alls med, vill ha mina syntar i originalskick, vill bara modifiera om det hjälper mig funktionellt. T.ex en 2x16 neon-grön-belyst LCD display likt Roland D-110´s display hade inte suttit fel på DX7an.

jaja.. det ar ju sjalvklart en smaksak.. men nu rakar jag vara valdigt intresserad av att lacka om en nord av nat slag.. aven om jag gillar dess design skarpt

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-08 13:53

Kruxet är väl den tryckta texten på panelen. Annars är det ju en lätt match att spraykolorera efter hjärtans lust. Vad sägs om en mintgrön Nord Lead? Finns det inget svenskt syntband som har en svart Nord Lead, förresten? Har hört något rykte om det någon gång.

• Medlem
  • International user
  • 2003-01-08 13:55

Ja, men då ska det verkligen vara snyggt. Jag skulle inte vilja ha en synt som någon har lekman-modifierat, vem skulle vilja köpa Parakitens Yamaha/Moog t.ex?

(sorry Parakeet, men det var ett strålande exempel)

Fast de där Casio keyboarden (PSR nånting) som det finns en million av, och som ändp inte är något särskilt att ha, dom kan man väl få modifiera.

encore: japp.. stammer nog att man helst vill tjacka en "ren" modular.. det ar darfor som jag inte vill lacka pa utan att ha en extra kaross

PF: det ar inte sa mycket viktig text pa modularen ju.. men jag tror att det inte ar sa jobbigt att fa dit snygg text anda som sitter som den ska. En nordlead hade jag hellre lackat om faktiskt.. svart vore inte helt fel

Clavias är ju dom sista jag skulle vilja lacka om. Skitsnygga som dom är. Gult Q-Rack däremot...

Och vad är det för fel på min Moog? Jag har redan visat mina Nord Leadar så det gör jag inte igen. Kanske skulle göra en med dalahästsmotiv..?

Jag har tyvarr inga andra syntar som alls skulle passa sig att malas om tyvarr.. funderat pa att forsoka fa tag pa ett svart klaviatur till wavestation.. men det e nog ganska svindyrt + att jag inte riktigt fastnat for den synten.. vet inte om jag kommer behalla sa lange. Jag ska kora ett par timmar editering till pa den for att se om den ar nat att ha verkligen. Jag har just nu mycket snyggare ljud i en wavetalblesynt pa pulsar2:an. Rackmoduler ar helt vardelost att kladda pa tyvarr.. har mest sant

Waldorfs gula ja.. ar det samma ackliga farg och yta som pa klaviaturet sa skulle jag nog forsoka gora nat at saken om den inte satt uppskruvad i racket

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-08 16:40

Lackad & formgjuten plåt

Jag har någon gång kanske berättat om episoden när jag jobbade som databastekniker, och kom ut till en kund som hette Dahlberg... Dahlgren... eller liknande. Upplands Väsby. De tillverkar bland annat emblem till bilar. Och andra saker i plåt. Jag får titta in ett ögonblick i deras fabrik och får se en massa rödlackade plåtar. "Wow!" säger jag, och killen undrar vad det är som är så tufft. Så förklarar jag att det är själva skalet till Nord Lead de tillverkar. Då blev han lite imponerad... även om han nog var lite tveksam till vad en synt var för något.

Jag har vid ett annat tillfälle varit på Clavia och tittat in i deras "fabrik" (enbart montering) på Åsögatan. De är väldigt proffsiga. Exempelvis stannar alla prylar ett dygn i ett rum som är 50-60 grader varmt där det testas att de pallar trycket - sedan paketeras och skickas det. Tyckte verkligen det var en äkta tomteverkstad, med en massa kul Clavia-pryttlar redo för montering, nästan som på ett bageri med en massa bakplåtar med Nord´ar på, på väg in i ugnen för slutlig SysEx-gjutning. Och så har de också extremt låg felmarginal på grejerna.

Jag har haft 2 st micromodular, 2 st Nord Lead II och en Nord Modular klav... inget kvar av dessa idag... :rolleyes: ... köp, byt & sälj-ångern kommer över en stunder som denna. Jag älskar soundet i alla prylarna men lyckades inte hitta den optimala Clavia-prylen "för mig"... jo, förresten, den hade jag på hemlån ett tag... det var en Nord Rack II. Den hade varit rätt optimal... hmm... fast modularljuden... nice... stuff... kanske blir någon... ähum... framtida pryl kanske!

nordrack2 pa iol .. 5500:-

undrar om clavia har lust att salja nat gammalt nordlead-skal som dom kanske har liggandes... hmm..

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-08 16:54

Kan du inte fejka å kontakta Clavia och säga att du är en erkänd konstnär som pendlar mellan Stockholm och New York, som ska vara med på nästa världsutställning och nu håller på att samla in Hi Tech som du ska förse med din egen prägel, att det är bråttom eftersom du fick lite kort varsel, råkar bo precis bredvid Clavia och.... ja, fråga om de inte vill bli ännu mer världsberömda, du är ju ändå gammal god vän med Andy (Warhol) och sådär. "Jaså, inte? Men om ni får en tusing då? Inte? Två? Fem?"...

hehe.. njaa.. det kanske fungerar.. jag far testa sen nar jag far lon om 2 manader

Jag och en kille till ansvarade en gång i tiden för pulverlacken på ett större företag. Vi lackade bara i vitt. Där kunde man få en hel del underliga grejer att lacka - saker som inte hade med produktionen att göra. Jag funderade starkt på att göra ett vitt skal till min Juno_106:a och skaffa en 909 för att matcha den.

Allt gick att lacka, även fantaburkar, äpplen och bananskal.

Färgschemat på Juno 106 lämnar ju tyvärr en del övrigt att önska. Och gavlarna är skitfula, kan man inte byta dom mot trä?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-08 21:24

Det är bara att skruva bort och slipa till nya i massiv ek... 6 cm breda helst.

• Oregistrerad
  • 2003-01-08 22:29

Det var synthbandet PAGE
som hade svarta NordLead

Bevaka tråden