Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

nordlead expander?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag satt å läste lite från vad som visades på NAMM vintern 96. Där hittade jag det här:

"CLAVIA NORDLEAD 12 VOICE EXPANDER List $1495
Connected to a Nord Lead keyboard or rack unit, this one space rack mountable unit provides an additional 12 voices of expansion. When connected via midi this expander allows up to 24 voice total polyphony and becomes seamless with the master unit and allows 4 audio outputs plus headphone output."

Finns såna asså!? Nån som sett en? Släpptes det några?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-07 02:33

Ring grannen å fråga! Du bor ju granne med Clavia! De bor på Åsögatan.

Så vitt jag vet gick den aldrig i produktion. Men det ringer en liten klocka, måste läst om den nånstans...

Men varenda Nord Lead 1 med självaktning som säljs är ju expanderad. Är det bara ett kort man stoppar i den då? Stora rackmonterade expansioner är ju hur fränt som helst. Såg en bild på Clavias rackexpander en gång - fräsigt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-07 11:30

Det är en röstexpansion det. Skulle snarare kalla denna pryl för slav - en slavsynt liksom. Ungefär som Waldorf´s WaveSlave till MicroWave. Själva synten men utan rattar, reglage och display.

Vad är skillnaden då?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-07 12:36

Det var (tänkt att bli) en komplett, expanderad Nord Lead 1 (12 röster) i en rackenhet. Med sina egna MIDI-kanaler, egna utgångar osv. Kanske som en slags "expansion de luxe"; grundexpansionen gav ju totalt 12 röster (ursprungligen såldes Nord Lead i 4-röstersversion) och denna skulle ge ytterligare 12 röster. Dessutom skulle man ju då fått totalt 8 st multitimbrala "parter" eller kunnat köra det som 4 st samtidiga syntar, alla i stereo. Skillnaden är att den "lilla" röstexpansionen är extra DSP-kraft, men denna var en komplett synt, med nätdel, moderkort, DSP´er, in/utgångar.

Känns nog ändå som rätt beslut att dom gjorde Nord Lead 2 istället...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-07 13:47

Japp.

Jag mailade clavia om det.. känns lite illa att knata in på deras kontor för att fråga om nåt sånt

Iofs så har jag inte fått svar när jag mailat dom tidigare.. men man kan ju alltid hoppas på en liten historia lektion

Pippin: Min nord 1:a är inte expanderad.. och så ligger det till pga en av mina patchar som jag använder väldigt mycket som är "gjord" för 2 röster (unison). En rackexpander vore perfekt för mig i detta fall.. då är det ju bara plugga in den när man ska börja lira unison-pads och sånt mäktigt
..alternativet är att skaffa en lite fastare inkomst och inhandla en nord2/3:a som komplement

1
Bevaka tråden