Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradering

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla synthesister!

Trött på att bli frånåkt i såväl polyfoni som klang av kidsen på gatan?
Lugn. Bara lugn!
Räddningen finns i form av ett "Linear Arithemetic Upgrade Kit", och för en överkomlig summa pengar och lite pyssel förvandlar Ni lätt er trötta gamla rattsynt till en fullt polyfon supermaskin! "Digital Native Dance" finns nu även under edra fingertoppar!

/R.t.M.I.

Klart häftig bild

[ 21 November 2002, 02:30: Meddelandet ändrat av: PF ]

D50 var banbrytande, punkt slut. Kan hålla med om att den inte förtjänar att drivas med, egentligen. Fast lite humor får man ju också unna sej...

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-19 09:29

Jag undrar vad som var så hypigt med D-50:n att analog-folk började hata den? Blev den överanvänd? Visst Enya´s "Sail Away" känner jag till och även Jarre´s Revolutions men även om jag tycker att Revolutions är en av Jarre´s sämre skivor så gillar jag spåren med D-50:n. Jag tycker inte det är billigt bara för att man använder preset:s i en låt. Skulle det vara så, så borde ju folk hata Trio´s "Da da da" (Ich liebe dich nicht...) oxå. Casio trumloop preset rakt av.

Bilden var snyggt o finurligt gjord, om det sen var några ironiska tankar bakom den så får de ´la vara det. Jag gillar både analogt o digitalt. Älskar soundet av hemmagjorda ljud från en Roland D-10 på ett kassettband, inspelad med Dolby C och uppspelad utan. Det framhäver det som jag verkligen gillar med D-10:an.

- encore (som satt hela natten o läste i AKAI S3000XL-manualen)

  • Medlem
  • 2002-11-19 13:17

D-50 var väl mest en synth som folk spelade presetljud på, och analogfanatikerna har en viss allergi mot presets (om det inte gäller klassiska trummaskiner då) som nog avspeglas i åsikterna om den. Använda ett presetljud känns då fantasilöst, och som att använda andras underkläder utan att tvätta dem.

D-50 saknade även för en analogsynthspelare viktiga saker som rattar, reglar och liknande som används lika mycket som klaviaturet när man spelar analogsynth.

[ 21 November 2002, 02:30: Meddelandet ändrat av: PF ]

Roland D-50 är en fin synt ? på något sätt tycker jag att den symboliserar slutet på analogsyntens tidevarv och början till den, för många, så förfärliga strömlinjeformningen av 90-talets syntar. Nu är analogsyntar så på modet att varenda liten tillverkare med självaktning måste tillverka en digitalt reproducerad analogsynt. Patetiskt eller intressant? Kul för oss som inte är analogpuritaner är det i alla fall. Vi kan leka analogsyntar så att det står härliga till för en billig penning. Och funktionalitet och driftsäkerhet får vi på köpet.

[ 21 November 2002, 02:31: Meddelandet ändrat av: PF ]

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-11-19 17:32

Rotwang: Snygg bild , har du gjort den själv?

Klart man vill ha en Minimoog men inte till de priserna en betingar. Har börjat snegla på Waldorf Pulse (jaja, säger alla som hörde mig säga "aldrig mer Waldorf) som ju faktiskt e analog å låter mjukt för att vara Waldorf. Först var jag inne på att skaffa en Moog Rogue igen (grym liten knatte som jag saknar mkt) eller en Pro-One men upptäckte Pulse som kostar ca 3125kr i limited edition om jag köper på Thomann. Pengar över å ÄNDÅ en "riktig" analog (ok, DCO:er e digitalt styrda) med MIDI och minnen!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-19 18:49

(om bilden inte funkar här: http://hem.passagen.se/sequence/rotwang.jpg )

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-11-19 23:02

Hmm...länken funkar inte heller pf... :rolleyes:

okl.-- .. nu e ja som fullats.. ge mig bilder att garva åt.. garvar åt det mesta nu

soooofta grabbar! ;D
Den där d-50moogen e perfekt just nu asså.. ska leta efter fler liknande... mwahahahaha

*ett par dunkar vatten senare*

.... huu.. hehe.. vill ha en k4r inbyggd i ett minimugg-skal

Lättsamt skämt

[ 21 November 2002, 02:34: Meddelandet ändrat av: PF ]

Hoppsan...

Okej grabbar och grynkorvar, så här ser the Mad Inventors´ min ut:

"Säger dig något ont?!? Vad sägs om en mekanisk hand där solen inte skiner?! Sen kan vi snacka om ONT!"

Jaja...

Jag hade jätteroligt när jag gjorde den där bilden. (Scan av minimoog ur barnboken "fantastiska maskiner" modifierad med D-50-produktbild i good ol´ Photoshop)
Jag drev med analogfetischismen, jag drev med digitalismen och så fick uppdateringshysterin en känga också!

Men drivande humor uppskattas lika lite som drivande oscillatorer...
Humor med ett stänk av ironi brukar ju försätta en i trubbel i verkliga livet, så vem är jag att tro att jag skulle lyckas bättre i det elektroniska?
Ha så kul ni nu kan, jag skall inte försöka några fler skämt, ty själv drar jag mig nu undan för att ha lite genuint tokroligt bland rattar och spakar.

hohohohohohohahahahaha

/R.t.M.I.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-21 01:11

Hahaha!

Tack för ett härligt inlägg!

Jag missförstod dig... tänkte väl lite... "bah! analogsympatisörer!"... excuse moi! Se´n måste jag ju säga att bilden var mästerligt utförd för övrigt. Så jag har ändrat min promemoria liksom dess följetong, för att lindra eventuellt fortsatta stridigheter.

För övrigt är det för analogsympatisörer här, de nyanserar ofta bilden på ett kul och oväntat sätt, så ni är välkomna fram i ljuset, stå inte där på gästparkeringen och tryck, utan välkommen in i värmen!



[ 21 November 2002, 02:45: Meddelandet ändrat av: PF ]

"Humor med ett stänk av ironi..." Det är ju den bästa kombinationen som finns. Jag har också den där boken om maskiner. Den är väl nästan lika gammal som Minimoogen själv?

Kom ihåg hur jag som liten parvel mest satt och kollade på det där gröna ångloket, den ryska månbilen och kulsprutan. Bilden på synten var väl lika upphetsande som morsans Yamahaorgel på den tiden. Många år senare, när jag blivit frälst på syntar, kom jag att minnas den där boken och funderade "vaffa, var det inte en gamal synt i den där boken? Undra vad det kunder vara..?" He he he, en Minimoog. Knappast förvånande.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-21 09:09

Det kallas sublimal reklam det! Särskilt i Rotwang´s fall får vi gissa!

Själv växte jag upp med Switched-On-Bach på hederlig vinyl. Innan all popmusik tog vid förstås. Abba var numero uno. Så vi har nog alla matats med fina Minimoog-klanger. Det gäller att göra likadant med sin egen lille avkomling så han inte får en skev världsbild och tror allt började med Triton.

Du HAR "Fantastiska Maskiner"??!!??

Ojojojoj mitt problem är att boken strök med för en hel del år sedan i en småbarnsrelaterad olycka, såsom barnböcker förr eller senare plägar göra, och det enda som återstår av mitt exemplar är just sidan med Minimoogen! Faktum var att redan som liten parvel på en sex-sju bast fascinerades jag av den där orgelliknande saken med fantasieggande beteckningar som "Oscillator bank" och "Modifiers"...

Du vill inte sälja boken till mig?
Nån som vill sälja sin "Fantastiska maskiner" till mig??!! Är man stofil, analogvän, samlare och allmänt bizarr så är man...

/R.t.M.I.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-21 10:01

Kan det vara den här?

"The amazing fact book of machines
by Casey Horton
Out of Print--Limited Availability
Used & new from $9.85"

?

Fanns också en som hette "Amazing machines" men den var ´out of print´.

Verkar ju vara en sympatisk barnbok annars, julklapp...

www.amazon.com

He he he! Släpper den aldrig. Den och V-50:n tar jag med mig ned i T-1:an. Skall se vid tillfälle om jag kan scanna den.

1
Bevaka tråden