Njaäe jag tror minsann Cruisen är digitalt kontrollerad... typ någon ryslig hybrid. Den är ju egentligen en stråk- och brassynt med monodel, och rubbet går att stämma med en liten skruv.
De som försökt stoppa MIDI i en sådan säger att det nästan är omöjligt pga dess konstruktion. Inga VCO alltså, utan något numeriskt...
Ett par andra skojigheter om Analogt/Digitalt:
Jänke-analogisten Paul Schreiber (Synthesiser Technology) låter ju oss veta att han har massor med nya bisarra moduler på gång, varav flera faktiskt är delvis digitala, men för en analogfetsichist av sådan rang kändes det väl för surt att uttala ordet "digital", (Argh, dont say that word!) så Paul har istället hittat på "NCO" = Numerical Controlled Oscillator! *garv*
Tänk er, sån negativ klang "digital" fått i ganska vida kretsar!
Annat var det i mitten av åttiotalet då saker skulle göras digitala och analogt var gammalt sunk. Jag hamnade i en Hagström-butik i Luleå där en ny italiensk synt, bit nånting, fanns att pröva. Jag mixtrade lite och affärsinnehavaren frågade vad jag tyckte. "jo, en helt okej analoghybrid" tyckte jag. Då blev mannen skitsur och tog på sig värsta syrabadsmördarlooken och fnyste: "i helvete, det här är en digital synt!" Jag försökte påtala att den är digitalt styrd, men att de flesta kretsarna i den är analoga, men då blev jag nästan utslängd. Han hade minsann inga gamla analogskrällen i butiken! Jo, en MS-20, men den stod på golvet och var mest ivägen...
(Senare fick jag veta att han hade haft källaren full med gamla grejor; bandekon från Hagström, Roland och sånt men slängt rubbet i en container!
Hohoho snacka om "the dark ages"...
/R.t.M.I.