Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ofta övar du? Och hur övar du?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-07-24 12:13

Hur ofta övar du?
Och hur övar du?

• Oregistrerad
  • 2002-07-26 04:41

Keyboard/Piano övar jag inte alls, men i saknad av blåsforum så... Senaste tiden har jag som mest hunnit öva några timmar i veckan bara tyvärr, skrivandet har tagit all tid. Jag ska försöka hinna mer i höst. På sax övar jag skalor, improvisation och en del låtar. På flöjt tonbildning, teknik och stycken. Klarinett har jag knappt övat alls nu...

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-08-11 16:02

Jag övar dagligen. Eftersom man sedan några år inte får gå på kommunala så övar jag mest till annan musik på CD (eller ngt eget). Som pianist/keyboardist e det väldigt viktigt att hålla igång fingrarna. Avslutar med ett stort fett ackord:
Eb9+11

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-20 23:58

Jag övar när jag komponerar eller programmerar ljud, men jag har aldrig lärt mig spela ordentligt, tar säkert fel grepp här och där när jag tjoffar fram mina ackord, men det låter rätt... oftast. Men jag är en blyg musikant som helst spelar upp färdiga alster för folk. När jag ska sitta ner och verkligen spela för folk så får jag ofta "feta fingrar" som jag kallar det och trampar i klaveret å spelar fel som attan. Men för mig själv, i hörlurar, så låter det oftast skitbra...

Jag brukar lira mest arpeggios och melodierna till mina äldre låtar och sånt.. men minst en 20-40 minuter om dagen är det nog. Mer upp mot ett par timmar om dagen när jag inte orkar sätta mig och jobba

Nån som känner till någon bra bok, site på nätet eller kanske t.om. pc-program som kan hjälpa en att lära sig lira efter noter igen? .. även en massa olika ackord känns väldigt vettigt att kunna.

Nu har jag hittat 2 fina siter för dom som vill bli coolare på att plinka piano!

http://www.pianonanny.com/
http://www.pianoworld.com/fun/vpc/piano_chords.htm

pianonanny.com verkar va väldigt nice

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-25 22:48

Kult! Man borde sätta sig och plugga lite helt enkelt. Tack för tipsen.

Jag övar aldrig...
När jag sitter vid synthen och leker fram ljud. spelar jag bara the model, låten från terminator, das boot och nån låt jag hittat på själv (som inte är någon låt utan nåt jag bara spelar när lag lajjar fram ljud).

dom låtarna är dom enda låtar jag kan spela... men dom börjar jag bli skiklig på...

Jag sitter tyvärr bara vid pianot när jag skall skriva låtar, harmoniser och arrangera så dessvärre blir det bara att jag sitter och kompar mig själv. Effekten av detta är att jag har blivit spelmässigt handikappad i vänsterhanden. Skall jag spela några justa baslinor, så blir det bara trist och otight. Högern är lite bättre tack vare att melodin ligger där.

Vad jag försöker göra nu är att jag, när jag sitter vid ett piano, gör de där fina skalövningarna man fick lära sig för länge sedan. Hoppas att det blir lite resultat!

• Oregistrerad
  • 2002-10-14 22:55

Jag ledsnade på att öva, det är ju så himla tråkigt, så nu spelar jag bara ...utan att kalla det för övning... blir så mycket roligare då

Inget är ju omöjligt, det är ju bara att trycka ned tangenterna...vid rätt tillfälle och på rätt ställe...hehe

Övar inte heller direkt - gick på privata lektioner i klassiskt piano ungefär tre år, men sedan blev det för dyrt+tog för mycket tid. Kan inte säga att man märker mycket av denna "skolning" på något sätt idag, men förvisso har man väl fortsatt utöver det där första "Wow - det låter!" som mina stackars föräldrar och syskon fick uthärda i början. Nu låter det väl i alla fall mer melodiskt... men mycket mer, antar jag.

Börjad lira lite gitarr för nåt år sedan - köpte en kalasfin akustiskt. Den låter riktigt bra, tyvärr inte om jag spelar på den bara Krävs en hel del övning och det känns mycket annorlunda i jämförelse med en synth... Kanske borde ha köpt en elgitarr istället - lite lättare att trycka ner strängarna. Nu är problemet att man knappt orkar öva eftersom man inte har styrka i fingrarna. Men då hade jag väl bara köpt ihjäl mig på distpedaler - man är ju prylidiot så det räcker redan

• Oregistrerad
  • 2002-11-03 15:00

Jag fick hem en ny sopransax nu i veckan, silver, så nu har det blivit mycket spela. Kanske det bästa sättet att få tillbaka sin övningslust, med den är det fantastiskt kul med den enklaste skalövning...

1
Bevaka tråden