Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

local off på wavestation?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det? ...hittar inte.. har ingen manual.. vad har jag missat!?

Det finns, tro mig. Hittade en svensk snabbguid över Wågstationen, glömde visst att skicka med den då jag sålde den. Sicken tur. Men den ger ingen klockren instruktion hur man gör.

Navigera dig fram till "PERFORMANCE PART" på displayen. Man kan ställe "play mode" så att det reagerar på klaviaturen "LOCAL", bara via MIDI "MIDI" eller båda "BOTH".

Kan detta bringa ordning på dina frågor?

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-07 15:02

Real Parakeet : Den manualen har jag med, och det är tyvärr den enda jag har. Vill verkligen ha feta manualen, den verkar inte finnas på nätet heller. :rolleyes:

häftigt.. fungerar!

tack pippin

Ja fortsätter me frågor om vågstationen i den här tråden nu när den ändå är framme...

Vågstationen är jobbig
----------------------
Här är scenariot: Jag har gjort en dundersoft überdigital pad som jag sparat lite fint i vågstationen. Jag har gjort ett nytt track för det i cubase. Jag trycker på en tangent och det låter precis som det ska. Jag trycker på play i cubase under tiden som jag fortfarande håller tangenten nedtryckt. Vågstationen får med detsamma för sig att den fått en note-off och slutar spela ljudet även om jag fortfarande håller ner tangenten. Inte bra alls
Fortsättningsvis så ritar jag för hand(penna) ut en ton i matriseditorn som ska spela ett D i ungefär 20-30 sek. Jag trycker på play.. hör ljudet starta.. och sluta efter knappt en sekund. vAD ÄR DEt frågan om!?
Ser den midiklockan som note-off eller vad? Nåt annat kanske? Borde inte kunna va så mycket annat tycker jag

Wågstationen är inte jobbig, den är... öh... personlig.

Varför måste du trycka på "Play" under tiden som du håller en tangent nere? Skall du spela in eller vad är det du menar? Kan inte du spela in på normalt vis, som alla vi andra, i så fall?

Sparka igång inspelningen, nedräkning i ett par takter, först DÅ börjar man trycka på de svarta och vita speltangenterna. Inte innan, förstår du*. Visst, du missar säkert några nanosekunder i starten men det är det man har kvantfysi... kvantisering till.

*Hoppas när du läste detta förstod att jag skrev detta med en otroligt pedagogisk och övertydlig röst, ungeför som när man förklart för ett litet barn på en vuxens sätt, lite oförstående och arrogant, typ "men lilla vän, detta förstår du inte...". Fast jag gör det med glimten i ögat

hehe.. jovisst.. men det var bara som ett test juu
Felet ar det att den vagrar halla i en ton. Den far en note-off pa direkten lixom.. inte sa passande for en synt som jag framforallt planerat att kora langa pads fran

Vägrar den hålla en ton när du trycker igång inspelningen? Om det är det du menar så fattar jag ändå inte varför man vill hålla en ton redan innan man börjar inspelningen. Skulle den generera ett automatiskt "note on"-meddelande då eller..?

Får nog min wågstation imorgon, jag får testa då. Har suttit och letat ljud på nätet nu.

naeej.. har jag sagt nanting om inspelning?
Felet ar att sa lange play ar igang sa far vagstationen noteoff meddelanden.. eller nat konstigt.. dvs.. det ar helt omojligt att spela ljud fran den som ar langre an ett litet blipp (utan att anvanda en jevla massa sustain osv). Det gar daremot att spela pa den som vanligt nar cubase inte spelar. Jag undrar vad den egentligen far + hur man fixar det.. om jag vet mer precis vad det ar sa kan jag kanske filtrera ut det i varsta fall

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-08 23:18

volantiz : hmmm, det kan inte vara så att du av misstag har gjort en wavesequence på ditt ljud där nästa steget i sequence gör att ditt ljud blir tyst? Alltså att du har satt "Wave Sequence Sync" till MIDI-läget och när du spelar nånting medan MIDI klockan skickar signaler så dör ljudet ut, eftersom att synten hoppar fram ett steg i wavesequencen. Testa med att ändra hastigheten på låten till t.ex 30 bpm eller liknande, blir ljuden längre då? Då kan detta vara problemet.

det var nog så
Jag ställde nu om "Repts:" till "INF" och nu verkar det fungera!
Tackartackar!

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-09 08:01

Varsågod.

Hur många banker har du förresten på din Wavestation? ROM bank + 3 RAM banker? Jag funderar lite på det där när man vill lägga in flera sysex banker på Wavestationen. Jag har testat att lägga in först en bank via sysex som lade sig på bank 1, sen flyttade jag över den från bank 1 till bank 3 via UTILITES, lade in en till och flyttade den från bank 1 til bank 2, o till sist la jag in en bank i bank 1. Men sen märkte jag att vissa ljud i bank 2 o 3 lät för jäkligt.. hmmmm, undrar hur man kan ta reda på hur många banker varje sysex innehåller och var de kommer att lägga sig... Man skulle ha nån Wavestation Sysex utilities, där man lite lätt kunde välja de banker man ville o lägga över...

- encore (bank bank bank)

En kanske dum fråga, kan jag på något vis plocka ljud från olika banker och spara på en viss plats i wågstationen? När jag hade min gamla WS så kunde jag bara skicka över hela SysEx eller MIDI-filer till den. Nu har jag SoundDiver, men kan jag där plocka enstaka ljud och skicka över? För så kan jag göra med min SY77:a.

På så vis kan jag i synten bygga upp mina egna banker med favoritljud. Korkad som jag är så sålde jag ju mina RAM-kort till WS. Å andra sidan fick jag hyffsat betalt för dem och då kan det ju vara värt att skicka ljud via MIDI istället.

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-09 12:00

Nja, jag tror det blir jobbigt. Grejen är ju att de olika program delar en mängd wavesequencelista per bank, kan bli strul också med performance´s. Överhuvudtaget tycker jag det är jobbigt med syntar som har för många lager (läs Roland D-serien o änn värre Wavestationen) för det blir jobbigt när man försöker göra en bra bank.

En väldigt bra o gratis patch-hanterare hade inte suttit fel...

wavestation verkar endast kunna skriva over en hel bank i taget..
Men om man vet namnen pa ljuden man vill ha i en bank sa borde man kunna anvanda t.ex. sounddiver till att bygga upp en bank som man sedan skickar over.

Finns det inga bra och gratis patchhanterare till WS? :
Encore: dar har du nat att gora isafall

Jupp, det var precis så jag menade, Volantiz. Men man får väl försöka ha lite knas på hur många ljud som använder wågsekwenser. Har för mig att man bara kunde spara typ 32 wågsekwenser men 50 ljud. Så alla ljud kan inte ha wågsekwenser. Dessutom måste man väl weta wilket ljud som har wilken wågsekwens. Det blir lite jobbig när man har 5 ljud som anwänder wågsekwens 24.

Dessutom fattade jag aldrig, tror jag, hanteringen patcher och performances och MIDI-kanaler. Kan man inte ha en PATCH till att ta emot på en specifik MIDI-kanal? Jag fick det bara till att fungera som så att ett (av 16 i ett MULTI SETUP) PERFORMANCE tog emot på en specifik kanal. Jag kom i och för sig runt det genom att spara enskilda PATCHER som ett PERFORMANCE.

Tanken är ju god, ett PERFORMANCE kan ju vara ett helt hav av ljud som sveper och kvittrar in i evigheten. Då är det ju lysande att kunna ha upp till 16 sådana texturer (i teorin, i verkligheten tar rösterna slut efter bara ett par rejäla fetmackor). Men jag saknar ändå möjligheten att använda små sketna ljud i multitimpralt läge.

Äh... skit i antalet röster, jag har andra maskiner som kan ge Wågstationen effektivt eldunderstöd i ett skarpt läge. En JP-8000 utgör prima flygunderstöd och en MS-2000r kan användas till effektiva punktinsatser när det behövs.

1
Bevaka tråden