Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sampler

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jo! Jag är ute efter en sampler som jag tänkte använda både här hemma och även till live-bruk. Ett litet önskemål jag har är att det ska finnas bra dist och overdrives osv.. helst flera olika modeller av varje. Det är inte så jätteviktigt iom att jag kan sampla ljuden "färdigdistade".. men vore väldigt kul ändå. Jag ska använda samplern främst till trummor och effekter.. men vore inte fel om man även kunde sampla in bra pianos/stråkar/osv. Jag har testat korg triton och lite andra workstationalternativ men det kändes väldigt fel helt enkelt.

Låter det som om man bör skaffa 2 samplers istället? En MPC och en S3000 eller liknande till exempel? Eller är en ASR-X vettig?

Helst hade jag hoppat över samplers helt.. men det känns nu att dom verkligen behövs :\

Vad gäller dist är det nog bara Yamahas som jag själv gillar. Klart ballare effekter än konkurrenterna. En RS7000 är nog inte helt fel live...

jag stog och meckade med en san pa estrad i en halvtimme (för kort tid för att få en bra uppfattning om den.. men ändå).. och jag gillade den inte särskillt mycke.. iofs sa var vissa effekter ganska intressanta.. och jag gillar sequencern i RM1x:en. Det kanske är ett bra alternativ mot en MPC ändå.

Men en yamma a3000/a4000 som man styr från en MMT8 eller MPC + ett klav låter då som ett intressant alternativ. A-serien är ju läskigt billiga numera.. och det gör inte mig så mycket direkt

ush.. ja e verkligen värdelös på samplers

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-10 23:02

Blir det inte för mycket utrustning att släpa omkring på?

Korg Electribe S

Kolla in Korg´s Electribe-sampler, jag tror man lagrar ljuden på SmartCard med den, eller har jag fel? Den har väl rätt schysst känsla också. Lite ReCycle-liknande funktioner för uppklippning av loopar och sådär, och framför allt ett trevligt pris.

Whoa! Alltid lika kul!

http://www.sospubs.co.uk/sos/aug00/articles/korgelec.htm

Sound On Sound skriver lysande artiklar.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-12-10 23:24

SmartMedia-kort ja!
Hade en sådan i typ en månad. Klart kul grej som man kan göra mkt med! Jag tröttnade dock på att bli tvungen att resampla alla ljud i PCn till 32kHz för att få de att funka i ES-1:an. Dessutom får alla samplingar kul namn som "00" till "99". Overall ett mkt bra köp för dryga 2000kr. Stort plus till den kompetenta effektdelen med bla en schysst "Daft Punkig" kompressor. Dock kan man bara använda en effekt åt gången men mha intersamplings funktion kan man köra ner en loop till en pad å sedan behandla igen med effekt (har jag för mig).

visst blir det mycket att släpa med.. vad gör man inte för användarvänliga och dessutom bra prylar?
Vet inte hur jag ska lösa det hela
Allt ska inte med när jag lirar med rockbandet.. där skulle det räcka med nordlead, micro/modular + en sampler för effekter och elpianon/stråkar.. men när jag lirar hemma så vill jag ha en stor fet läskig sampler.. och iom att de flesta samplerna nu är så snuskigt billiga så köper jag hellre en hårdvaruburk än en mjukissampler. Dessutom så funderar jag väldigt starkt på att lägga av med datorstrul när jag gör låtarna.. så bra hårdvarusequencers är en bra tanke.. det är där mina MPC-tankar kom in i bilden.. igen
Nu sitter jag och kör på min MC500 som jag inte riktigt trivs med.. jobbig att editera saker på. I ett livesammanhang så känns det lite som att man bara trycker på play och spelar med.. lite trubadurvarning.. jag vill köra lite mer dynamiskt som man t.ex. kan göra med en RM1x.. och där börjar man tänka på rs7000 som jag är väldigt osäker på.. om den har coola stråkar + elpianon och inte bara en massa cyberljud så kanske det kan va en bra idé. Blä.. jag blir aldeles vimsig bara av att tänka på samplers.. fast det vore ju grymt skönt att kunna använda mina egna samplade trummor.. + sampla in CS40:n en väldans massa.. osv..

Electribe S är faktiskt ett alternativ som jag inte ens har funderat på. Är den snabb på att läsa in samplingar? Den verkar ju helt klart vara lättanvänd.. går det att lägga in t.ex. ett elpiano som man lirar från klaviatur på den? Eller är den mest för trummor? Fungerar bra att synka den till annan utrustning?
Jag ska nog läsa den där reviewen som PF länkar till.. brb

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2002-12-11 19:29

En sak som verkar enkelt är att spela upp en midifil i samplern, så kan du ju trixa ihop hela låten och sen ladda in midifilen och köra.

..eller sa tar jag med en minidisk istallet med alla ljud fardiginspelade och trycker pa play och sen gar och tar en fika!

nae.. vill lira sa mycket som mojligt riktigt live! Inge playback.. men det vore schysst att trigga effektloopar lite da och da nar det behovs.. alla melodier osv lirar jag pa klavet.

1
Bevaka tråden