Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

en första synth

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En liten kille ska köpa sin första synth.
Han var först ute efter ett keyboard
Yahama PSR-225GM.
Det skulle kosta drygt 2000:-
Jag har iofs aldrig testat ett sånt keyboard men jag rekommenderade honom att handla en "riktig" synth istället... ett hemkeyboard tröttnar man på lika fort som man har kommit igång.

En yamaha Cs1x kan man få får 2000:-
Men jag har aldrig testat en sån...

Vad ska jag mer rekommender för synthar lämpliga att börja med för 2000:-?

Hur är pianoljuden på Cs1x?
hen verkar vilja ha ett ok pianoljud åxå.

CS1x tycker jag är ganska ohotad i prisklassen. Pianot är visserligen GM, men det funkar.

Grejen när man är ung är att man kanske tycker det är lite roligare med lite autokomp & trummor än arpeggiator & filtersvep...

Från Roland kontrar vi med XP-10. Polaren har en sådan och den låter jäklkigt bra och den är inte så tecknoinriktade. Dessutom verkar den fungera skitbra med MIDI. Cs1x lär vara lite jobbig när det gäller Performances över MIDI har jag hört.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-11 10:42

Roland XP-10 låter väl okej men så mycket synt vill jag inte påstå det är, med tanke på hur lite man kan editera ljuden. Jag tror att man kan ställa filtret samplingarna och påverka adsr-envelopen lite, men det är typ allt. Och så har man effekterna förstås. Jag skulle nog inte rekommendera XP-10:an, den ger inte mersmak direkt. Visst, den har hyffast bra ljud men det är inte en burk man kan tweaka särdeles mycket med.

Tyvärr har jag inte något bra förslag heller, en Wavestation kanske...?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-11 11:17

Jag säger förstås: Köp en sampler med ett litet ljudbibliotek till. Finns bra klaviatursamplers för de här pengarna. Tex Ensoniq EPS / ASR, Casio FZ-1, Roland S-50, E-mu Emax I/II. Kul att meka med en sampler också, men lite datorvana är bra så man vet hur disketter funkar osv.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-12-11 11:41

Klart grabben ska ha en Modular!!!!
"Operation uppköp" har börjat! Alla svenskar över 5 år ska hädanefter skaffa en och maila till Clavia att de vill ha OS 4.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-11 12:10

Mårre, du håller på att ta rekord i att spåra ur trådar. Kan du inte... bara lite... försöka respektera vad som efterfrågas och inte bara... köra på?

Han är jobbig......han är otrevlig.....han är påfrestande.....men någonstans har han rätt..

Klart som fan grabben ska ha en modular

  • Medlem
  • 2002-12-11 13:00
Citat:

quote:skapades ursprungligen av: Bionik:
Klart som fan grabben ska ha en modular

Helt sant, men inte fasen skall han ha en sunkig dsp-baserad skräphög! Riktiga grejer skall det vara! Mot Synthesizer Network med stormsteg!

är väl det minsta man kan begära?

Nog tramsat nu.
Sampler är dumt, en "paketsynth" skall det vara, en som kan allt och man behöver inte mecka för att ladda in ljud och sådant.
Begränsningarna i en sådan får man upptäcka senare, och då har man förhoppningsvis intresset att skaffa saker som kompletterar.

Allt beror ju på vad man vill göra, vill man sitta och spela lite på kvällarna så rekommenderar jag faktiskt keyboard-varianten med autokomp och allt. Vill man däremot skapa egen musik så sikta mer åt synthhållet. Se till att lill-killen får något som uppfyller hans behov/önskemål.

P.S. Humor är faktiskt tillåtet i detta forum... D.S.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-12-11 13:14

Ok, på allmän begäran säger jag då...ENSONIQ! VFX, SQ-1 och SQ-2 borde ligga i det prisläget. Dessutom ere ju perfekt läge för köpare nu iom att alla behöver pengar till jul och nyår. SKAMBUDA PÅ FOLK!

Notera dock att jag ändå höll mig till ämnet och pratade om syntar och inte koner eller apor. Vad är isåfall humor?

FEL! Ni har fel allihop! Grabben skall ha en workstation. Då slipper han muckla med en dator(jävel) och med allt det innebär. Vart går den övre prisgränsen? En V-50 kanske inte är så ball då det krävs en hel det för att uppskatta den. Det är som men finer whiskey... Men en Korg M1 kanske skulle vara något? För 2500:- borde han kunna få en fin en. Eller en Ensoniq SQ-1 som redan föreslagits.

Klart som korvspad att grabben skall ha en workstation. Har vi inte alla börjat med det? JGB, brukade inte du fila på en Korg T1 på SWEMM-tiden? Och se hur lycklig du verkar ha blivit!

Hur definierar man en workstation?

Och jag hoppas jgb skämtade när han kallade NM sunkig.

ok.
jag tror jag håller fast vid min rekommendation om Cs1x...men jag ska be honom kolla upp en M1:a åxå.
Tack för alla tips.

  • Medlem
  • 2002-12-11 14:06
Citat:

quote:skapades ursprungligen av: Real Parakeet:
Klart som korvspad att grabben skall ha en workstation. Har vi inte alla börjat med det? JGB, brukade inte du fila på en Korg T1 på SWEMM-tiden? Och se hur lycklig du verkar ha blivit!

Var det inte ungefär det jag sade? Workstation om han vill göra egen musik, keyboard om han bara vill ha något att spela på (då med autokomp).

Farsan hade en T1 som jag lekte med för många år sedan, och spelade in lite med. Min egen synthbana började såhär:
* Eps 16+
* JV-1080
* Juno-2

Och sedan gick det bara utför och jag började köpa roliga analogsynthar istället...

1
Bevaka tråden